Schuim / pasta-vorming reservoir koelvloeistof
- Witse
- Auto: Elise S2
Schuim / pasta-vorming reservoir koelvloeistof
Mannekes,
Is dit wat ik vrees? Is dit het begin van een falende cilinderkoppakking?
Elise S2 - Rover K-series - 56000 km
Steeds goed warmgereden. De laatste 5000 km heb ik wel al 2 keer een klutske koelvloeistof moeten bijvullen en ik merk ook een soort schuimvorming / pasta-afzetting is aan de rand van het koelvloeistofreservoir.
Kleur van koelvloeistof is volgens mij toch nog altijd OK (vorig jaar ververst).
Geen 'mayonaise' aan olievuldop of peilstok te zien. Of nog niet...
Of zou dit het gevolg kunnen zijn van een versleten dopke van het koelvloeistofreservoir ?
Is dit wat ik vrees? Is dit het begin van een falende cilinderkoppakking?
Elise S2 - Rover K-series - 56000 km
Steeds goed warmgereden. De laatste 5000 km heb ik wel al 2 keer een klutske koelvloeistof moeten bijvullen en ik merk ook een soort schuimvorming / pasta-afzetting is aan de rand van het koelvloeistofreservoir.
Kleur van koelvloeistof is volgens mij toch nog altijd OK (vorig jaar ververst).
Geen 'mayonaise' aan olievuldop of peilstok te zien. Of nog niet...
Of zou dit het gevolg kunnen zijn van een versleten dopke van het koelvloeistofreservoir ?
-
- Naam: Henk-Jan
- Auto: Elan M100 S2 Turbo '95
Re: Schuim / pasta-vorming reservoir koelvloeistof
Kerel, ik vrees met je mee.
Dit lijkt wel heeeeeel erg op een koppakking die om zeep is geholpen. Een veel voorkomende kwaal bij jouw blokje. De pakking tussen cylinder en koeling heeft het begeven.
Niet te veel meer mee rijden en vlug laten repareren dus. Anders loop je kans op het falen van koelvloeistofdelen (radiator, tankje, slangen e.c.) of erger: dat je kop / blok zo krom trekt dat er niet meer te repareren valt.
Volgens mij zijn er heel veel adressen waar je zo iets kunt laten repareren. Succes iig!
Dit lijkt wel heeeeeel erg op een koppakking die om zeep is geholpen. Een veel voorkomende kwaal bij jouw blokje. De pakking tussen cylinder en koeling heeft het begeven.
Niet te veel meer mee rijden en vlug laten repareren dus. Anders loop je kans op het falen van koelvloeistofdelen (radiator, tankje, slangen e.c.) of erger: dat je kop / blok zo krom trekt dat er niet meer te repareren valt.
Volgens mij zijn er heel veel adressen waar je zo iets kunt laten repareren. Succes iig!
If you always do what you always did, you always get what you always got.
- fastcooki3
- Auto: Maisto 340r 1:43
Met die koude weer kan je misschien nog in de garage geraken... Maar de kop gaat er af moeten, vrees ik.

- Erwin
- Naam: Euh ... Erwin
- Auto: Elise S CR, Donk D8
Nog geen stress!
Heb je inderdaad je dop al nagekeken?
Per ongeluk geen kleine lek aan de dop?
Als dit zo is, blijft de vloeistof niet onder druk waardoor je schuimvorming krijgt.
Ik zie helemaal geen olie bij je koelvloeistof en zou dus niet direct het ergste denken!
Kijk eer de dop na. Ik zie zo bijvoorbeeld als een druiper langs je resevoir.
Heb je inderdaad je dop al nagekeken?
Per ongeluk geen kleine lek aan de dop?
Als dit zo is, blijft de vloeistof niet onder druk waardoor je schuimvorming krijgt.
Ik zie helemaal geen olie bij je koelvloeistof en zou dus niet direct het ergste denken!
Kijk eer de dop na. Ik zie zo bijvoorbeeld als een druiper langs je resevoir.
I don't have a carbon footprint - I drive everywhere.
-
Doe dan eerst een bloktest. Met een vloeistof kun je uitlaatgassen aantonen in de koeling ('t ziet er nl echt zo uit).
Niet duur, en geeft je zekerheid. Ook een compressietest geeft je een aardig idee of er een afwijkende cilinder is. Ruikt je koelvloeistof naar uitlastgas als het warm is? (voorzichtig dat't niet gaat koken!)
Geen probleem? Probeer dan inderdaad de andere dop. Een blokje vervangen is een stuk duurder dan een kopje vlakken
Niet duur, en geeft je zekerheid. Ook een compressietest geeft je een aardig idee of er een afwijkende cilinder is. Ruikt je koelvloeistof naar uitlastgas als het warm is? (voorzichtig dat't niet gaat koken!)
Geen probleem? Probeer dan inderdaad de andere dop. Een blokje vervangen is een stuk duurder dan een kopje vlakken

- billie
- Naam: Hub
- Auto: Elise S1 -Elise S2 111S
dit is een gewone lekke koppakking waarbij de silicone afdichting van een oliekanaal naar een waterkanaal is doorgeslagen,wanneer je de originele koppakking naast een multilayer legt zie je ook waarom deze zo snel defect raken ,wanneer je dan ook nog de olierail vervangt door een versterkte rail ben je gegarandeerd verlost van de problemen ,het moeten bijvullen van koelvloeistof kan betekenen dat de inlaatspruitstukpakking het aan het begeven is ,een ongeluk komt nooit alleen
HJ2 schreef:Doe dan eerst een bloktest. Met een vloeistof kun je uitlaatgassen aantonen in de koeling ('t ziet er nl echt zo uit).
- Bijlagen
[size=150][color=#0040FF]lighter is better[/color][/size]
- Witse
- Auto: Elise S2
Ik ken iemand die de test kan doen om te zien of er uitlaatgas in het koelvloeistof zit dus dat kan ik wel is overwegen net als een nieuw dopke. Daarna misschien inderdaad eens een druktest van de cilinders en dan ga ik een beslissing moeten nemen.
Indien de koppakking vervangen word door zo'n multilayer of motorsport koppakking alsook steviger bouten, is het koppakking-probleem dan voorgoed opgelost of blijft dit een zwakke plek van de K-series?
Nog zaken die ik ondertussen kan aanpakken naast waterpomp, distributieriem en dergelijke?
En is het misschien interessant om een ge-flowde cilinderkop te installeren (meer PK) ? Ik weet wel nog niet wat dit kost en of het de moeite is. Als er mensen met ervaring zijn...
En wat ivm een Honda K20 conversie? Of mag je dit vergeten in Belgie met onze technische controle? Zijn er mensen die al overwogen of gedaan hebben?
Alvast bedankt voor de reacties!
Indien de koppakking vervangen word door zo'n multilayer of motorsport koppakking alsook steviger bouten, is het koppakking-probleem dan voorgoed opgelost of blijft dit een zwakke plek van de K-series?
Nog zaken die ik ondertussen kan aanpakken naast waterpomp, distributieriem en dergelijke?
En is het misschien interessant om een ge-flowde cilinderkop te installeren (meer PK) ? Ik weet wel nog niet wat dit kost en of het de moeite is. Als er mensen met ervaring zijn...
En wat ivm een Honda K20 conversie? Of mag je dit vergeten in Belgie met onze technische controle? Zijn er mensen die al overwogen of gedaan hebben?
Alvast bedankt voor de reacties!
- Frederik
- Site Admin
- Auto: Elan & Evora
- Contacteer:
Wettelijk kan je dit in België idd vergeten.Witse schreef:En wat ivm een Honda K20 conversie? Of mag je dit vergeten in Belgie met onze technische controle? Zijn er mensen die al overwogen of gedaan hebben?
9/05/2024 Ypres Lotus Day
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
-
Het roverblokje schreeuwt om een heel relaxte warming up en cooling down.
(iets met wamtecapaciteiten i.r.t. Verschillende metalen en een nogal rottig ontworpen koelcircuit icm thermostaat) Als je daar heel trouw in bent, gaat de pakking langer mee en kun je altijd nog kijken voor andere hardware aanpassingen.
(iets met wamtecapaciteiten i.r.t. Verschillende metalen en een nogal rottig ontworpen koelcircuit icm thermostaat) Als je daar heel trouw in bent, gaat de pakking langer mee en kun je altijd nog kijken voor andere hardware aanpassingen.
- billie
- Naam: Hub
- Auto: Elise S1 -Elise S2 111S
dit is wat de werkplaatschef van landrover mij verteld heeft,ze hebben bij een FREELANDER met de K-serie bij 24000 km de koppakking ,de rekbouten en de oilrail vervangen door de verbeterde versies van de onderdelen en hij heeft inmiddels al meer dan 210000 km op de klok en geen problemen meer gehad sindsdien,wanneer men de elise rustig warm rijdt en rustig laat afkoelen zal de koppakking wellicht langer meegaan . maar hoelang
mijn vraag wie heeft al 100000 km gereden met de originele koppakking op de K-SERIE

mijn vraag wie heeft al 100000 km gereden met de originele koppakking op de K-SERIE

HJ2 schreef:Het roverblokje schreeuwt om een heel relaxte warming up en cooling down.
[size=150][color=#0040FF]lighter is better[/color][/size]