Aluminium belled discs > autokeuring

Elise S1, S2 & S3, Exige S1, S2 & S3, 340R & 2-Eleven
Ook Opel Speedster, Vauxhall VX220 & Tesla Roadster
Plaats reactie
thiva
Naam: Thierry
Auto: Exige S2 240

Aluminium belled discs > autokeuring

Bericht door thiva »

Weet er iemand of de keuring moeilijk doet wanneer je tweedelige schijven op de Elise plaatst? Het zou gaan om aluminium belled discs met groeven.

Ik heb geen zin in gedoe met attesten en "tjoening"toestanden. :?

Voorbeeldje:
APDiscsLOW_LRG.jpg
Lotus Tour Limburg - www.lotustourlimburg.be
Frederik
Site Admin
Auto: Elan & Evora
Contacteer:

Re: Aluminium belled discs > autokeuring

Bericht door Frederik »

Geheel zeker weet ik niet maar ...

Voor zover ik weet mag er op Lotus iets meer omdat daar sneller dergelijke onderdelen gebruikt worden. Dus feitelijk profiteren van hun onwetendheid.
Remmen
Het remsysteem is een van de cruciale elementen voor de verkeersveiligheid. Om geen risico’s te nemen voor zowel de inzittenden van het voertuig als de andere weggebruikers, is het verboden om aan het remsysteem te raken.

Het vervangen van remschijven (niet de remblokken) is toegestaan mits te voldoen aan de Europese Richtlijn 1400/2002 met attest.

De fabrikant die het reserveonderdeel levert moet ten alle tijden kunnen certificeren dat het betrokken onderdeel van dezelfde kwaliteit is als het oorspronkelijke element. Dit door middel van een verklaring onder vorm van een certificaat of attest met duidelijke vermelding van het voertuigtype waarvoor het bestemd is.

Reglementering
Europese Richtlijn 71/320/EEG betreffende de reminrichtingen.

Europese verordening 1400/2002 betreffende “originele reserveonderdelen “ en “reserveonderdelen van gelijke kwaliteit”.

Artikel 45 van het koninklijk besluit van 15 maart 1968 en zijn wijzigingsbesluiten houdende algemeen reglement op de technische -eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen.
thiva
Naam: Thierry
Auto: Exige S2 240

Bericht door thiva »

Die regelgeving had ik inderdaad al nagelezen.

Het is niet de bedoeling om centen neer te tellen voor dingen waar ze toch moeilijk over doen op de keuring. Er zijn geen attesten leverbaar. Dus in het slechtste geval mag ik ze verwijderen en in mijn garage hangen als decoratie. :cry:

Ik ben dus nog aan het twijfelen om eventueel toch voor schijven te gaan die meer op de originele lijken.
Lotus Tour Limburg - www.lotustourlimburg.be
Frederik
Site Admin
Auto: Elan & Evora
Contacteer:

Bericht door Frederik »

Ik ben al 4 jaar na elkaar erdoor met een AP BBK (BigBrakeKit), gegroefde schijven én stalen remleidingen, dus ik denk niet dat ze u gaan afkeuren daarvoor.

Je kan ook een attestje vragen aan (de mandataris van) Lotus (FKM) ;-)
Capitol
Naam: Bart
Auto: Lotus-loos

Bericht door Capitol »

Toch voorzichtig mee zijn. Ik ken er ook al heel veel die WEL afgekeurd zijn door alleen maar stalen remleidingen! Het hangt ervanaf waar je gaat, wie je auto keurt, hoe goedgezind die persoon is enz. :(
M140i & GT3 Touring
billie
Naam: Hub
Auto: Elise S1 -Elise S2 111S

Bericht door billie »

ik weet niet hoe er gekeurd wordt in belgie, in nederland weet ik zeker dat deze schijven geen enkel probleem opleveren bij de keuring maar vraag me af wat je moet met deze dure schijven ,lijken op AP RACING die eigenlijk voor puur circuit gebruik zijn ,ik denk dat je dan beter voor motorsport schijven kan gaan superkwaliteit en een knappe keurmeester die ziet dat dit geen originele lotus schijven zijn
Capitol schreef:Toch voorzichtig mee zijn. Ik ken er ook al heel veel die WEL afgekeurd zijn door alleen maar stalen remleidingen! Het hangt ervanaf waar je gaat, wie je auto keurt, hoe goedgezind die persoon is enz. :(
[size=150][color=#0040FF]lighter is better[/color][/size]
Plaats reactie