Leuke banden topic
-
- Auto: Elise R
Leuke banden topic
Deze topic bevat 3 delen (zomerbanden, winterbanden en funbanden)
1: ZOMERBAND:
ik zit nu op de elise r met 175/55/16 en 225/45/17, de standaard bandenmaat denk ik. de vraag is of jullie, ongeacht het type van band, blijven bij die 175 of gaan voor een bredere band vooraan om minder onderstuur te hebben?
2: WINTERBAND:
ik heb ergens gelezen dat aangeraden wordt voor winterbanden 185/55/15 en 205/55/16. maar welke maat is best als je liever de 16" en 17" velgen gebruikt?
3: FUNBANDEN:
KISS, keep it simple & short... welke band heb je zitten als je circuit rijdt?
(liefst enkel antwoorden met street-legal banden, geen full slicks)
bedankt
bob
P.S. als je merken of types van banden kent die goedkoop zijn en toch heel goed, altijd handig.
ik zit nu op de elise r met 175/55/16 en 225/45/17, de standaard bandenmaat denk ik. de vraag is of jullie, ongeacht het type van band, blijven bij die 175 of gaan voor een bredere band vooraan om minder onderstuur te hebben?
ik heb ergens gelezen dat aangeraden wordt voor winterbanden 185/55/15 en 205/55/16. maar welke maat is best als je liever de 16" en 17" velgen gebruikt?
KISS, keep it simple & short... welke band heb je zitten als je circuit rijdt?
(liefst enkel antwoorden met street-legal banden, geen full slicks)
bedankt
bob
P.S. als je merken of types van banden kent die goedkoop zijn en toch heel goed, altijd handig.
"Lotus don't ask their customers what they might want, they ask what they can do without... And apparantly we can do without quite a lot." - J.C.
No my car is not disintegrating, it's making itself lighter and thus better...
- X-ian
- Naam: Christian
- Auto: Ik had Elise Type 25
Re: Leuke banden topic
Ik meen dat het certificaat voor overeenstemming, of hoe heet dat ding waar het op staat, als ook de handleiding aangeven dat winterbanden van voor 195/50/16 zouden moeten zijn en achter dezelfde maat als de standaard.den bob schreef: 2: WINTERBAND:
Dat is, als je je daaraan wil houden natuurlijk.

- FastEleven
- Naam: Erik
- Auto: 2-11 + Cup 250
LOTUS EXIGE S240 met 2 setjes wielen + banden :
- Yokohama AD048 - 195/xx/16 + 225/xx/17
- Yokohama AD07 - 175/55/16 + 225/45/17
- Ik rij in de zomer zowel met AD07 als AD048 (afhankelijk van het weer en de tijd/goesting om de wielen te veranderen)
- geen echte winterband, maar wielen met AD07 worden gemonteerd voor gebruik in de winter
- Yokohama AD048 bij droog weer
- Yokohama AD07 als 't regent
Achterbandjes AD048 gaan 4 trackdays mee.
- Yokohama AD048 - 195/xx/16 + 225/xx/17
- Yokohama AD07 - 175/55/16 + 225/45/17
- Ik rij in de zomer zowel met AD07 als AD048 (afhankelijk van het weer en de tijd/goesting om de wielen te veranderen)
- geen echte winterband, maar wielen met AD07 worden gemonteerd voor gebruik in de winter
- Yokohama AD048 bij droog weer
- Yokohama AD07 als 't regent
Achterbandjes AD048 gaan 4 trackdays mee.
My ex 1962 Westfield 'Lotus' Eleven on track

- Dim
- Auto: Exige S 240
Alternatieven :
Toyo T1R als regenband/straatband.
Toyo R888 als circuitband.
Winterband : gewone regenband, tractiecontrole uit, en zorgen dat ge wakker zijt !
)
De T1R is een pak minder goed dan de AD07, maar ook een heel pak goedkoper. Pas op : voor de keuring is die niet ok, want de snelheidsindex is niet correct als ik mij goed herinner.
De R888 is evengoed als de A048, maar ook hier, een stuk goedkoper.
Persoonlijk denk ik dat het wat zonde is om met semislicks op de baan te rijden, want je haalt toch onmogelijk de ideale bedrijfstemperatuur van die banden, maar slijt je ze wel !
Toyo T1R als regenband/straatband.
Toyo R888 als circuitband.
Winterband : gewone regenband, tractiecontrole uit, en zorgen dat ge wakker zijt !

De T1R is een pak minder goed dan de AD07, maar ook een heel pak goedkoper. Pas op : voor de keuring is die niet ok, want de snelheidsindex is niet correct als ik mij goed herinner.
De R888 is evengoed als de A048, maar ook hier, een stuk goedkoper.
Persoonlijk denk ik dat het wat zonde is om met semislicks op de baan te rijden, want je haalt toch onmogelijk de ideale bedrijfstemperatuur van die banden, maar slijt je ze wel !
Autoracing began 5 minutes after the second car was built.
- Capitol
- Naam: Bart
- Auto: Lotus-loos
Toch wel wat andere meningen hier. Eerst met de originele A048 banden gereden, zeker 12 circuitdagen en bijna 15000 km.
Nu ben ik met de R888 aan het rijden, nog maar 2 circuitdagen gedaan en ze zien er al niet meer zo goed uit, dus ik vrees dat ze veel minder lang zullen meegaan. Inderdaad goedkoper in aankoop, maar als ze dan veel sneller versleten zijn, valt de goedkopere aankoop snel weg.
Wel heel tevreden van de grip, zowel van de A048 als de R888.
In de winter en op het nat rij ik nu met Michelins SuperSport.
Nu ben ik met de R888 aan het rijden, nog maar 2 circuitdagen gedaan en ze zien er al niet meer zo goed uit, dus ik vrees dat ze veel minder lang zullen meegaan. Inderdaad goedkoper in aankoop, maar als ze dan veel sneller versleten zijn, valt de goedkopere aankoop snel weg.
Wel heel tevreden van de grip, zowel van de A048 als de R888.
In de winter en op het nat rij ik nu met Michelins SuperSport.
M140i & GT3 Touring
-
Capitol schreef:In de winter en op het nat rij ik nu met Michelins SuperSport.
pilot super sport is toch een 2ct band vooral voor droog en warm...? ik had die als zomerband op mijn vorige auto
"Lotus don't ask their customers what they might want, they ask what they can do without... And apparantly we can do without quite a lot." - J.C.
- Capitol
- Naam: Bart
- Auto: Lotus-loos
Ik heb die ook niet gekocht om een echte winterband te hebben, gewoon een band met iets meer profiel dan een semi-slick.
M140i & GT3 Touring
-
iemand al ervaring met de Toyo snowprox S953 (winterband)?
- claudevdvd
- Auto: Exige v6 LF1
Ben deze namiddag eens binnengesprongen in bandencentrale .
Volgende week krijg ik voorstel voor winterbanden voor de exige.
laat wel iets weten
Volgende week krijg ik voorstel voor winterbanden voor de exige.
laat wel iets weten
- Ruben
- Auto: Geen
Winterband doe ik niet aan op het moment.
Fun/zomerband is een combinatie voor mij. Heb het grootste deel van dit jaar op de weg gereden met de semi's R888. Grip is geweldig. Alleen valt elke keer weer op als ik mijn straatset erop zet met ook de lichtere (?) velgen dat ik daar qua sturen meer plezier in heb. De auto voelt lichtvoetiger aan en lijkt de bewegingen van de weg beter te volgen.
Mijn straatset was rondom ad07 met 175-55-16 voor en 225-45-17 achter. Heb nu voor achter de ad08 besteld. Als ik de voorbanden in 195-50-16 zou kunnen krijgen (ad07 dan wel ad08) dan had ik daarvoor gekozen. Onderstuur kan je omheen werken, maar wat ik de echte beperking van de 175 band vind is het remvermogen. Geeft mij geen vertrouwen, al helemaal niet tov van de 195 semi.
Voor de duidelijkheid, de r888's heb ik in 195-50-16 voor en de standaard 225-45-17 maat achter. Wat betreft het nodig zijn van warmrijden van de band, daar heb ik geen last van. De extra grip van de semi's ervaar ik onder alle omstandigheden, koud of warm.
De ad08 is overigens wel leverbaar in 205-45-16 voor de voorvelg, maar ik ben bang dat dat het stuurgevoel corrumpeert.
Fun/zomerband is een combinatie voor mij. Heb het grootste deel van dit jaar op de weg gereden met de semi's R888. Grip is geweldig. Alleen valt elke keer weer op als ik mijn straatset erop zet met ook de lichtere (?) velgen dat ik daar qua sturen meer plezier in heb. De auto voelt lichtvoetiger aan en lijkt de bewegingen van de weg beter te volgen.
Mijn straatset was rondom ad07 met 175-55-16 voor en 225-45-17 achter. Heb nu voor achter de ad08 besteld. Als ik de voorbanden in 195-50-16 zou kunnen krijgen (ad07 dan wel ad08) dan had ik daarvoor gekozen. Onderstuur kan je omheen werken, maar wat ik de echte beperking van de 175 band vind is het remvermogen. Geeft mij geen vertrouwen, al helemaal niet tov van de 195 semi.
Voor de duidelijkheid, de r888's heb ik in 195-50-16 voor en de standaard 225-45-17 maat achter. Wat betreft het nodig zijn van warmrijden van de band, daar heb ik geen last van. De extra grip van de semi's ervaar ik onder alle omstandigheden, koud of warm.
De ad08 is overigens wel leverbaar in 205-45-16 voor de voorvelg, maar ik ben bang dat dat het stuurgevoel corrumpeert.