ik wil graag eens een onderwerp in de groep gooien dat ik niet direct heb zien staan met de zoekfunctie. het boeit te al een tijdje maar ik heb al veel verschillende meningen gelezen...
(graag enkel antwoord met uitleg, niet gewoon ja of nee... en ga gerust in detail want ik ken veel van techniek dus don't worry

is dubbel ontkoppelen nodig en of aan te raden, en dan heb ik het vooral over circuit rijden waar snel en veel geschakeld word...
voor alle duidelijkheid wat ik bedoel is het volgende:
0: rem
1: druk koppeling in
2: schaken van 4e (voorbeeld) naar neutraal
3: laat koppeling los
4: geef een beetje gas om de motor in toeren te jagen
5: druk koppeling in
6: schaken van N naar 3e (vb)
7: laat koppeling los
8: laat rem los
mij is altijd gezegd geweest dit niet te doen maar gewoon beetje gas te geven alvorens de koppeling te lossen omdat de auto niet zou remmen op de motor.
voor zover ik kan verstaan is dit enkel nodig bij auto's zonder synchromeshen en eventueel aan te raden op circuit om de synchro's te sparen maar echt nodig lijkt het me niet......