dubbel koppelen

Plaats hier berichten die met Lotus te maken hebben, maar niet specifiek bedoeld is op een bepaald type/model.
den bob
Auto: Elise R

dubbel koppelen

Bericht door den bob »

lieve mensen,

ik wil graag eens een onderwerp in de groep gooien dat ik niet direct heb zien staan met de zoekfunctie. het boeit te al een tijdje maar ik heb al veel verschillende meningen gelezen...

(graag enkel antwoord met uitleg, niet gewoon ja of nee... en ga gerust in detail want ik ken veel van techniek dus don't worry :) )

is dubbel ontkoppelen nodig en of aan te raden, en dan heb ik het vooral over circuit rijden waar snel en veel geschakeld word...

voor alle duidelijkheid wat ik bedoel is het volgende:

0: rem
1: druk koppeling in
2: schaken van 4e (voorbeeld) naar neutraal
3: laat koppeling los
4: geef een beetje gas om de motor in toeren te jagen
5: druk koppeling in
6: schaken van N naar 3e (vb)
7: laat koppeling los
8: laat rem los

mij is altijd gezegd geweest dit niet te doen maar gewoon beetje gas te geven alvorens de koppeling te lossen omdat de auto niet zou remmen op de motor.

voor zover ik kan verstaan is dit enkel nodig bij auto's zonder synchromeshen en eventueel aan te raden op circuit om de synchro's te sparen maar echt nodig lijkt het me niet......
"Lotus don't ask their customers what they might want, they ask what they can do without... And apparantly we can do without quite a lot." - J.C.

No my car is not disintegrating, it's making itself lighter and thus better...
Frederik
Site Admin
Auto: Elan & Evora
Contacteer:

Re: dubbel koppelen

Bericht door Frederik »

Goh, als je het in de milliseconden moet gaan zoeken misschien wel.

Ik doe het zelden, maar als ik het doe, dan sla ik wel stap 3 & 5 over. Zie het nut niet in om de koppeling uit en weer in te trappen.
den bob

Bericht door den bob »

Frederik schreef:Goh, als je het in de milliseconden moet gaan zoeken misschien wel.

Ik doe het zelden, maar als ik het doe dan sla ik wel stap 3 & 5 over. Zie het nut niet in om de koppeling uit en weer in te trappen.
stap 3 en 5 is eigenlijk net waarover het gaat... dit is om je synchromeshen te sparen. als je het doet zonder 3 en 5 spaar je die niet want je ingaande as ligt blijft stilstaan als je de koppeling niet loslaat...
"Lotus don't ask their customers what they might want, they ask what they can do without... And apparantly we can do without quite a lot." - J.C.

Omiel
Auto: Europa S

Bericht door Omiel »

Stap 1 kun je in feite altijd overslaan. Je kan een versnellingsbak altijd zonder probleem vanuit een versnelling naar de neutraal zetten. Maakt niet uit voor welke versnelling. Daar lijd niets onder.

Dubbel koppelen (met tussendoor gas geven) is inderdaad beter voor de synchromesh ringen omdat het snelheidsverschil tussen de tandwielen minder groot is en de ringen en eventueel ook tandwielen dus minder slijten.

Zoek ook eens op youtube. Daar staan hele mooie filmpjes over hoe versnellingsbakken en dubbel koppelen werkt. Daar heb ik uiteindelijk mijn wijsheid ook vandaan.

Overigens schakel ik altijd op de normale manier. Daar is bij normaal rijden niets mis mee.
Broem broem
Jeroenbox
Naam: Henniez
Auto: Exige S, Caterham

Bericht door Jeroenbox »

@den bob

ik race met de Caterham en dubbel koppelen is heel normaal en ook aan te raden op het circuit. Je doet het precies zoals je beschrijft dus met koppeling op laten komen in neutraal, gas geven en weer in de versnelling en los. Je houd daarbij wel de voet op de rem. Dat gas geven gaat dus met de zijkant van je voet. Je moet daarom je rempedaal precies zo hoog afstellen dat die op dezelfde hoogte zit als het gaspedaal als je hard remt.

het wordt met name gedaan aan het eind van het rechte stuk of wanneer je meer dan een versnelling omlaag moet (en hard in de remmen). De reden is dat als je 'normaal' terug schakelt de druk op de achterwielen te snel verandert. De wielen remmen als het ware en het resultaat is dat je achterstevoren in het grind staat. Dat is zeker zo als het regent en glad is.

het is ook zo dat het beter is voor de synchromes omdat die veel te verduren kan krijgen op het circuit waar schakelen hetzelfde is als tijdverlies.

mensen die stappen overslaan moeten gewoon wat meer oefenen.
[size=85]you never fail, you stop trying[/size]
den bob

Bericht door den bob »

Jeroenbox schreef:@den bob

ik race met de Caterham en dubbel koppelen is heel normaal en ook aan te raden op het circuit. Je doet het precies zoals je beschrijft dus met koppeling op laten komen in neutraal, gas geven en weer in de versnelling en los. Je houd daarbij wel de voet op de rem. Dat gas geven gaat dus met de zijkant van je voet. Je moet daarom je rempedaal precies zo hoog afstellen dat die op dezelfde hoogte zit als het gaspedaal als je hard remt.

het wordt met name gedaan aan het eind van het rechte stuk of wanneer je meer dan een versnelling omlaag moet (en hard in de remmen). De reden is dat als je 'normaal' terug schakelt de druk op de achterwielen te snel verandert. De wielen remmen als het ware en het resultaat is dat je achterstevoren in het grind staat. Dat is zeker zo als het regent en glad is.

het is ook zo dat het beter is voor de synchromes omdat die veel te verduren kan krijgen op het circuit waar schakelen hetzelfde is als tijdverlies.

mensen die stappen overslaan moeten gewoon wat meer oefenen.
Ok bedankt. Het is dus zoals ik dacht. Niet noodzakelijk maar wel aan te raden bij circuit gebruik waar je veel druk zet op je boite.

Stappen overslaan is inderdaad niet hetzelfde. Dan mis je eigenlijk het doel een beetje.

Jeroenbox

Bericht door Jeroenbox »

klopt. het is wel zo dat we het doen voor de snelheid en de rust in de auto vlak voor een bocht en bij het aanremmen. dat we ermee de bak sparen is ook fijn maar niet de hoofdzaak.
Hugo
Naam: Hugo
Auto: Europa Special

Bericht door Hugo »

een beetje techniek?

echte race-versnellingsbakken hebben geen synchromeshen om te schakelen, de tandwielen van een versnellingsbak in een gewone auto hebben afgeschuinde tanden, dit is vooral om het geluid te verminderen, de achteruitvernelling is doorgaans met een tandwiel met rechte tanden, je zult dan ook duidelijk uw bak horen bij het achteruitrijden

in een race-bak worden tandwielen gebruik met rechte tanden, zijn veel sterker ( nodig om veel pk te verwerken) maar geeft veel geluid, dit is op race-auto geen probleem, bij bv race auto's en sommige top-rally auto's met uitlaatdemping hoor je soms duidelijk de versnellingsbak huilen

deze rechte tandwielen kunnen geschakeld worden zonder synchromesh ( hoe minder onderdelen in een bak hoe minder er kapot kunnen gaan, geeft ook minder wrijvingsverlies = meer pk op aandrijfwielen)

met zulk een bak kan je ook mits de nodige ervaring schakelen zonder te ontkoppelen en die bakken kunnen heel wat hebben

opschakelen is vrij simpel, stoppen met gas geven zodat druk op tandwielen even wegvalt, men kan dan de schakelpook vanzelf vrij zetten, het toerental is even gezakt en men kan dan zonder ontkoppelen naar de hoger versnelling gaan

terugschakelen is wat moeilijker, weer even stoppen met gas geven, schakelpook in vrij ( zonder koppeling te gebruiken) dan tussen gas geven tot het juiste toerental bereikt is voor de vereiste versnelling en schakelen, vermits de motor op het juiste toerental draait van de gekozen versnelling zal de motor geen plotse extra remming geven van de aangedreven wielen

bij missen van versnelling in op als afschakelen moet men wel even de koppeling gebruiken

bij de top sportwagens ( ik noem geen merken) met peddels aan het stuur ( ook de F1) doet het elektronish motormangement dit alles voor u ( in duizendste van seconde)

racen simpel?

als men deze techniek toepast op een versnellingsbak met synchromeshen spaart men deze want men gebruikt ze feitelijk niet
den bob

Bericht door den bob »

@hugo, ik ga akkoord met bijna alles wat je zegt behalve dit:
Hugo schreef:deze rechte tandwielen kunnen geschakeld worden zonder synchromesh
schuine tanden of rechte tanden heeft aan de basis in mijn ogen niets met de synchronisatie te maken... je kan rechte tanden hebben met of zonder synchro en in theorie schuine tanden met of zonder synchro.

rechte tanden zijn een veel eenvoudigere techniek maar ik ben er niet zeker van dat dit ook meer pk's aankan want schuine tanden hebben toch een groter draagvlak?

soit, dit is naast de pointe.

dat echte race karren geen synchro's hebben is nieuw voor mij. heb je daar ergens documentatie over want wil er me graag in verdiepen. ik ben namelijk nogal geïnteresseerd in motoren en "versnellingsbakken"

alvast bedankt

Jeroenbox

Bericht door Jeroenbox »

het wordt nu een beetje technisch en volgens mij zijn die rechte tanden niet meer zo gebruikelijk. ik zie de rechte tanden niet echt op de circuits ook niet bij de formule wagens (heeft vast iets met kosten te maken)

de racer doet dit dubbel koppelen echter vooral omdat het op snelheid brengen van de bak te lang duurt via de synchromes en daarna verstoort het compleet het evenwicht in de auto die van volle snelheid vol in de ankers is gegaan en alle druk naar voren heeft. Je wilt dan niet eerst door de synchromes heendrukken en dan ook nog druk op naar achteren brengen in de wagen. Niet alle racers denken eerst aan het heelhouden van de bak. de meeste denken eerst aan heel hard rijden...
Plaats reactie