Meeste dingen weten we ondertussen wel, maar puntje 3 is voor mij toch iets nieuws:
Bron‘Lotus - De Ambitie Voorbij’ kopten we vorig jaar toen het merk van nieuwbakken CEO Dany Bahar het Salon van Parijs op zijn kop zette. Daarvoor liet de ex-Ferrarista vijf compleet nieuwe modellen opdraven: de Elise, de Elan, de Esprit, de Eterne en het city-car concept Ethos. “Ongezien” scandeerde de verzamelde pers, meestal aangevuld met “daar komen ze nog van terug”. En ja, tien maanden later herziet Bahar zijn toekomstplannen - maar daarom niet naar beneden. Een overzicht van de laatste evoluties.
1. Er komt voorlopig geen Elan. De 2+2 met V6 middenmotor leunt te dicht aan bij de Esprit (zelfde lay-out maar dan met V8) en vertraagt bovendien de ontwikkeling van die laatste. Daarmee ziet de geplande line-up er als volgt uit: de Esprit (maart 2013, 458-rivaal), de Elite (oktober 2013, California-concurrent), de Ethos (lente 2014, Cygnet-spitsbroeder), de Eterne (2015, Rapide-kloon) en de Elise (ook 2015, marktsegment nog niet bepaald).
2. De Evora blijft in productie. Door het wegvallen van de Elan krijgt Lotus’ huidige 2+2 meer aandacht met targa- en cabriomodellen alsook hardcore-specials om het oude clientèle van Hethel tevreden te houden. De automaat en sublieme S-versie blijven natuurlijk ook beschikbaar.
3. Glasvezel maakt plaats voor aluminium. En da’s lang niet de enige wijziging die ex-AMG’er Wolf Zimmerman (sinds kort verantwoordelijk voor alles behalve de styling bij Lotus) in petto heeft. Maar goed; met de Mercedes SLS en het motorenprogramma voor Pagani op je actief mag je al eens ambitieus zijn…
4. Lotus ontwikkelt eigen V8. Van ambitie gesproken: Hethel bedankt voor de achtpitter van de Lexus IS-F en wil zijn eigen versie ontwikkelen. Die moet compacter en lichter zijn (om de Esprit onder de 1.500kg te houden), maar bovenal krachtiger met 565pk uit 4,8 liter bij 9.000 toeren. Zimmerman droomt zelfs van een manuele bakoptie om die hoogtoerigheid te complementeren.
5. Elise/Exige blijven maar evolueren. Zoals hierboven gesteld is Lotus er - na bakken kritiek op de Boxster S-concurrent die ze in Parijs voorstelden - nog niet uit wat er met de Elise/Exige moet gebeuren. Zeker is dat het duo toegankelijk moeten worden voor minder atletische chauffeurs, en dagelijks bruikbaar moeten zijn. Misschien met de helft van de nieuwe V8 en 2.400cc?
Van terugkrabbelen is er dus voorlopig geen sprake. Sterker nog: een topper als Zimmerman zou zijn carrière nooit op het spel zetten als hij niet in het businessplan geloofde. Blijft er alleen het vraagteken omtrent de beslissing van de EU die Lotus nog groen licht moet geven om een gamma met meer CO2-uitstoot dan ooit tevoren te lanceren. Maar dat zou gezien het faillissement van het ‘oude’ Lotus mogelijk zijn, aldus Bahar. Wij blijven alvast even benieuwd als sceptisch.