een paar probleempjes 111s
- ez-roller
- Auto: Elise S2 111s
- Contacteer:
een paar probleempjes 111s
Hoi
de laatste tijd bij het koud starten van de wagen is er een tikkend geluid te horen, nog nooit eerder gehoord. Het geluid komt duidelijk uit het motorcompartiment. Na +/- 1 minuut gaat het weer weg. Iemand een idee?
Ook terug een probleem met mijn koelwater dat op mysterieuze wijze verdwijnt (geen plasjes onder de wagen). Verhiest heeft een paar maand geleden een nieuwe radiator gestoken (alu), omdat er in de originele een gaatje zat. Maar het koelwater staat nu weer een eind onder het 'Min'-streepje ... hm.
Auto is een elise mk2 111s - 52000 km, dagelijks gebruik
thx
b
de laatste tijd bij het koud starten van de wagen is er een tikkend geluid te horen, nog nooit eerder gehoord. Het geluid komt duidelijk uit het motorcompartiment. Na +/- 1 minuut gaat het weer weg. Iemand een idee?
Ook terug een probleem met mijn koelwater dat op mysterieuze wijze verdwijnt (geen plasjes onder de wagen). Verhiest heeft een paar maand geleden een nieuwe radiator gestoken (alu), omdat er in de originele een gaatje zat. Maar het koelwater staat nu weer een eind onder het 'Min'-streepje ... hm.
Auto is een elise mk2 111s - 52000 km, dagelijks gebruik
thx
b
Laatst gewijzigd door ez-roller op 13 jun 2011, 17:30, 1 keer totaal gewijzigd.
- Erwin
- Naam: Euh ... Erwin
- Auto: Elise S CR, Donk D8
Re: een paar probleempjes 111s
Een tikkend geluid bij koude motor?
Ik zou denken aan de hydraulische klepstoters. Als de oliedruk voldoende is, verdwijnt dit. Nu op 52OOOkm zou het me verbazen als hier een probleem mee zou zijn.
Ik zou denken aan de hydraulische klepstoters. Als de oliedruk voldoende is, verdwijnt dit. Nu op 52OOOkm zou het me verbazen als hier een probleem mee zou zijn.
I don't have a carbon footprint - I drive everywhere.
- ovi
- Naam: Ivo
- Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Trek je oliepijlstok er eens uit en kijk of er geen water bij uw olie komt!
Heb juist nog een koppakdichting vervangen van een MG ZR 160 met dezelfde motor en hier nog meer problemen met "sjoint cullas" dan bij de Elise die een betere plaatsing v/d thermostaat heeft.
Ook de MGF is gekend voor veel problemen door ondermeer die thermostaat en pas bij de MG TF hebben ze dit systeem veranderd!
Gaat dat tikken na een tijdje weg?
De hydraulische klepstoters kunnen door vuile olie vast komen te zitten en dan heb je dat getik. Als het getik blijft duren heb je dus een probleem!

Heb juist nog een koppakdichting vervangen van een MG ZR 160 met dezelfde motor en hier nog meer problemen met "sjoint cullas" dan bij de Elise die een betere plaatsing v/d thermostaat heeft.

Gaat dat tikken na een tijdje weg?
De hydraulische klepstoters kunnen door vuile olie vast komen te zitten en dan heb je dat getik. Als het getik blijft duren heb je dus een probleem!

- ez-roller
- Auto: Elise S2 111s
- Contacteer:
allright. thanx voor de tips alvast!
Ik bel voor de zekerheid toch even naar Verhiest deze middag
Ik bel voor de zekerheid toch even naar Verhiest deze middag
-
- Naam: Henk-Jan
- Auto: Elan M100 S2 Turbo '95
Getik van Hydraulische klepstoters is ook sterk afhankelijk van de gebruikte olie. Ik zou hier ook even goed naar kijken (hoe dunner, hoe meer getik met koude motor) Met warme motor zou het niet zo heel veel meer moeten schelen (ook weer afhankelijk van de olie)
If you always do what you always did, you always get what you always got.
- ovi
Ik die hydraulische klepstoters nu woensdag voor de eerste keer in mijn pootjes gehad en er waren er een paar bij die we gewoon niet uit elkaar kregen om ze proper te maken!HJ2 schreef:Getik van Hydraulische klepstoters is ook sterk afhankelijk van de gebruikte olie. Ik zou hier ook even goed naar kijken (hoe dunner, hoe meer getik met koude motor) Met warme motor zou het niet zo heel veel meer moeten schelen (ook weer afhankelijk van de olie)

Daarom dus mijn vraag of er geen koelvloeistof bij de olie gekomen is aangezien onze vriend spreekt over koelwater dat op mysterieuze wijze verdwijnt.

De andere "mechaniekers" die daar ook waren vonden het trouwens een moeilijke motor om aan te werken maar die hebben dan ook nog nooit aan de distributie ven een Elan moeten werken!

- Erwin
- Naam: Euh ... Erwin
- Auto: Elise S CR, Donk D8
Ivo,
mijn ervaring met hydraulische klepstoters is dat je ze meestal niet uiteenkrijgt. Een klein beetje olie in de klepstoter is voldoende om een filmke te vormen en dan plakken ze echt dicht door de nauwe tolerenties. Een klein beetje perslucht op het kleine gaatje help, maar pas op!
mijn ervaring met hydraulische klepstoters is dat je ze meestal niet uiteenkrijgt. Een klein beetje olie in de klepstoter is voldoende om een filmke te vormen en dan plakken ze echt dicht door de nauwe tolerenties. Een klein beetje perslucht op het kleine gaatje help, maar pas op!
I don't have a carbon footprint - I drive everywhere.
- ovi
We hebben ze bijna allemaal uit elkaar gekregen door er inderdaad perslucht in te blazen en dan gingen de meeste dus zonder veel problemen uit elkaar.
Er waren er echte een stuk of 4 die we gewoon niet uit elkaar kregen!
Hij had er toch nieuwe dus hebben er niet verder onze tijd aan verloren.
Er waren er echte een stuk of 4 die we gewoon niet uit elkaar kregen!

Hij had er toch nieuwe dus hebben er niet verder onze tijd aan verloren.

-
- Naam: Henk-Jan
- Auto: Elan M100 S2 Turbo '95
Een paar uurtjes in de ultrasoon doet wonderen 

If you always do what you always did, you always get what you always got.
- ovi
En een handige zoon doet ook wonderen!HJ2 schreef:Een paar uurtjes in de ultrasoon doet wonderen