Vorige week nieuwe starter gestoken (en bougies, kabels en verdeelkap), en wonder boven wonder (voor wie mijn mechanieker-capaciteiten kent...) starte mijn beestje direct. Klein testritje gedaan, terug op de oprit gewoon bij stilstand beetje gas gegeven (om die heerlijke sound na een paar maanden stilstaan weer te horen), plotseling een luid lawaai (mijns inziens zekering die sprong of zoiets), toeren vallen stil en niets meer. Bij t proberen starten draait de startmotor mooi rond, maar motor slaat niet aan. Het geluid dat ik hoorde voor het stilvallen kwam van linksachter (had daar ook net de MFRU vervangen...). Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?
O ja, als ze hersteld is zal ik ze waarschijnlijk te koop zetten.... Ter info
even Daaraan ziet ge hoeveel techniekers hier op het forum zitten hé Bram!
Omdat het na enkele maanden stilstaan is gebeurd toch even al uw massa aansluitingen even nakijken!
Natuurlijk eerst al uw zekeringen nakijken maar dat zal je al wel gedaan hebben vermoed ik?
Hoor je uw benzinepomp draaien?
Kweenie hoe de startmotor aan het blok zit (met welke riem), maar ik hoop niet dat het uw distributieriem is
Kun je het geluid van het moment supreme beter omschrijven? Want een sekering die springt maakt niet het geluid wat je omschrijft.. Doe eens een bloemrijke poging, vraag desnoods Electroshock om hulp qua taalgebruik
Misschien dat dat helpt bij trouvle shooten.
en: Draait nu uw startmotor alleen rond, en het blok niet?
If you always do what you always did, you always get what you always got.
HJ2 schreef:Kweenie hoe de startmotor aan het blok zit (met welke riem), maar ik hoop niet dat het uw distributieriem is
Kun je het geluid van het moment supreme beter omschrijven? Want een sekering die springt maakt niet het geluid wat je omschrijft.. Doe eens een bloemrijke poging, vraag desnoods Electroshock om hulp qua taalgebruik
Misschien dat dat helpt bij trouvle shooten.
en: Draait nu uw startmotor alleen rond, en het blok niet?
Een startmotor werkt niet via een riem hé, maar drijft via een bendix een tandwielkrans op het vliegweil aan!
Dus de starter draait rond, en ik veronderstel dat ook de motor rond draait?
Heb je ontsteking?
Krijg je benzine? (Dus benzinepomp)
Als je benzine en ontsteking hebt moet de motor normaal aanslaan, tenzij je natuurlijk je ontsteking op een verkeerd moment hebt, of je geen compressie hebt. Beiden zijn niet goed.... en al je plots lawaai hoorde ... dan hoop ik heel hard dat je distributieriem niet versprongen of zelfs gesprongen is.
De distributie van een Elan zit rechts en hij heeft het geluid links gehoord!
Wat bedoel je eigenlijk met links Bram?
En wat bedoel je met "luid lawaai"? Een zekering die springt geeft gewoon een heel klein klikje en ga je in een Elan tijdens het rijden echt niet kunnen horen!
Denk toch dat je er best even iemand bijhaald die iets van mechaniek kent want anders kunnen we hier nog lang zoeken!
ovi schreef:De distributie van een Elan zit rechts en hij heeft het geluid links gehoord!
Ik dacht dat het hier om een Elise ging?
En uitmaken of het geluid van Links of Rechts komt als jezelf in de cockpit zit is heel moeilijk door de akoustiek van de wagen.
Heb je gechecked of het Multi Function Relais nog ok is? Misschien heb je het niet volledig vastgemaakt en is het zachtjes losgetrild --> geen ontsteking meer.
Ik zou eerst kijken of je ontsteking hebt, aangezien je daar het meest aan gewerkt hebt (verdeelkap, kabels, MFRU). Misschien is er daarvan iets losgekomen.
T gaat inderdaad om een Elise. Het geluid dat ik hoorde kwam - volgens mij - van links (kant chauffeur), uit de motorruimte. Plek waar de MFRU ook zit. Daar leek het mij dus van te komen, door akoestiek kan dat "bedriegen" natuurlijk. T was toch een vrij luid, kort lawaai. Eerlijk gezegd, beetje zoals een dikke elastiek die springt (of ja, zoals een dikke rubberen riem zeker...). Of misschien rare vergelijking, maar een open haard kan ook soms zo "knetteren", zo een geluid.
K zal eerst es de MFRU nog controleren en in de richting van de ontsteking zoeken. K probeer vanavond nog, morgenvroeg vertrek ik voor een weekendje Amsterdam. Als ik vanavond nog iets kan doen, houd ik jullie op de hoogte.
ovi schreef:De distributie van een Elan zit rechts en hij heeft het geluid links gehoord!
Ik dacht dat het hier om een Elise ging?
Da komt omdat er de laatste tijd zoveel postings v/d Elan staan!
Als het is zoals je nu het geluid omschrijft vrees ik dat het wel eens de distributieriem kan zijn!
Dat kan je vlug zien als je uw distributiedeksel wat opentrekt en er is geen riem meer te zien weet je hoe laat het is!