Pas op met uw spoilers. Uit onderzoek blijkt dat het de uitlaatgassen soms precies op hoofdhoogte van voetgangers, fietsers etc doet uitkomen. de mate van vervuiling blijft hetzelfde maar richt precies op de neus van de voorbijganger.
Like the tail fins of yore, rear spoilers on the majority of today’s passenger cars are primarily appearance enhancers, not downforce tools, because the benefits of downforce are only apparent at high speeds. A new study suggests that rear spoilers do serve a dynamic purpose — one that might induce coughing fits in transportation-design classrooms.
Aonghus McNabola, a lecturer in the engineering department at Trinity College in Dublin, concluded in a recently published paper that rear spoilers set at certain angles created plumes of tailpipe pollution at the head height of pedestrians, cyclists and motorists who might follow in a car’s wake.
Dr. McNabola’s research was based on modeling, not real-world testing. Five different hypothetical spoiler-setup experiments were conducted, all taking into consideration variable wind and car speeds.
Dr. McNabola’s study found that the spoiler configuration with what the scientist called the greatest angle of attack — 20 percent in the study — “showed the most discouraging results with a significant increase in benzene concentrations at head height of over 40 percent.”
On the bright side, one of the flat rear-spoiler designs tested actually decreased those same concentrations by 18 percent.
bron: http://wheels.blogs.nytimes.com/2011/03 ... pollution/
Spoiler alert
- Jeroenbox
- Berichten: 477
- Lid geworden op: 23 okt 2010, 23:17
- Naam: Henniez
- Auto: Exige S, Caterham
- Dim
- Berichten: 664
- Lid geworden op: 30 jun 2009, 12:57
- Auto: Exige S 240
Re: Spoiler alert
...en laat staan dat aftermarket spoilers strenger en strenger aangepakt zullen worden door de keuring. Ik hoorde onlangs het verhaal van een afgekeurde (rode kaart !!) Elise Mk1 met een Reverie carbon spoiler.
Afgekeurd wegens "afmetingen spoiler" maar ook "materiaal spoiler"...zou te maken hebben met het feit dat carbon vlijmscherp is als dat breekt bij een accident, en als dat dus niet door de homologatieprocedure is bekeken, dan worden die spoilers afgekeurd...
Men weze verwittigd...
Afgekeurd wegens "afmetingen spoiler" maar ook "materiaal spoiler"...zou te maken hebben met het feit dat carbon vlijmscherp is als dat breekt bij een accident, en als dat dus niet door de homologatieprocedure is bekeken, dan worden die spoilers afgekeurd...
Men weze verwittigd...
Autoracing began 5 minutes after the second car was built.
- X-E-G
- Berichten: 540
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 18:53
- Auto: Exige S240
- Locatie: Sint-Katelijne-Waver
- Contacteer:
Re: Spoiler alert
Niet alleen wanneer ze afbreken...de zijkanten van een reverie zijn al scherp op zichzelf. Als je daarmee iemand raak als je rijdtDim schreef:...en laat staan dat aftermarket spoilers strenger en strenger aangepakt zullen worden door de keuring. Ik hoorde onlangs het verhaal van een afgekeurde (rode kaart !!) Elise Mk1 met een Reverie carbon spoiler.
Afgekeurd wegens "afmetingen spoiler" maar ook "materiaal spoiler"...zou te maken hebben met het feit dat carbon vlijmscherp is als dat breekt bij een accident, en als dat dus niet door de homologatieprocedure is bekeken, dan worden die spoilers afgekeurd...
Men weze verwittigd...

Daarmee dat originele spoilers overal afgerond zijn...kijk al maar naar de splitter van de Exige.
UNBRIDLED POWER, PURE ADRENALIN
WHAT'S THE POINT OF A REV LIMITER IF U AINT GONNA USE IT!
WHAT'S THE POINT OF A REV LIMITER IF U AINT GONNA USE IT!