Te kleine reproductie nummerplaat?

Plaats hier berichten die met Lotus te maken hebben, maar niet specifiek bedoeld is op een bepaald type/model.
bartvdb
Naam: Bart
Auto: Elise S 2008

Te kleine reproductie nummerplaat?

Bericht door bartvdb »

Ik heb vandaag een grote nr plaat op mijn elise gehangen uit miserie om van de strevende agenten verlost te zijn die steeds weer briefjes opsturen dat die sticker vooraan niet groot genoeg is . Bijna alle elises en exiges worden bij een bepaalde garage zo geleverd . Gaten boren in polyester is uit den boze 't is nu met tape (velcro) opgelost maar zo een plaat op de wagen vooraan is lelijk !

Wie heeft dit nog meegemaakt ?
Wat zegt de wet nu juist hierover?
Kunnen de parketten in heel Belgie eens op dezelfde wijze hierover oordelen ?

Groeten van Bart
Laatst gewijzigd door Frederik op 20 nov 2008, 23:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: titel aangepast ...
Herman
Auto: Europa S +Morgan 4/4
Contacteer:

Re: nummer plaat te klein

Bericht door Herman »

dus ze sturen briefjes op ?
dwz dat ze u meschien tijdens het parkeren geviseerd hebben, moest ge nu een normale nr plaat aan uw voorruit leggen, zouden ze nog iets kunnen zeggen ? ik heb in de kofferruimte altijd een normale (afschuwelijke) grote liggen, een beetje geplooid en besschadigd en gereed met velcro om er rap op te hangen, moest ge weten waar en op welke plaats ge geviseerd wordt, ik zou daar dan telkens een grote nr plaat ad voorruit leggen-- hoeveel Z platen ziet ge niet gewoon op het dasch ad voorruit liggen...

dit onderwerp is al uitgebreid (2 blz) aan bod geweest op off-topic in september.
bartvdb
Auto: Elise S 2008

Bericht door bartvdb »

Ik heb de 2 blz van sep nogmaals gelezen en daar gaat het meer over waar je ze bekomt en de reflectie .

De sticker is reflecterend.

De reproductie moet nagenoeg dezelfde zijn als de originele .
Dat is ook zo (op de afmeting na ). Wat is nu juist nagenoeg?

Als je uit een politie zone komt waar "slijk van landbouwers op de weg"het ergste is waar ze mee af te rekenen hebben dan is die kleine nummerplaat een mega groot vergrijp waar ze een vette kluif aan hebben .Kom je uit een politie zone waar veel werk is kijkt men niet op van de sticker . Dat zijn 2 maten en 2 gewichten in 1 land .

Die plaat is echt lelijk :evil: :evil:

Groeten van Bart
ovi
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6

Bericht door ovi »

Vroeger in Mechelen met de Spitfire gewoon direkt een boete gehad voor een geplakte nr.plaat van de juiste grote! :evil: Reden: doordat ze op de snuit geplakt was was de hellinghoek te groot en onleesbaar beweerde dien pipo.
Was wel goe leesbaar, zelfs als ge op uw achterste op de grond ging zitten wat ik dan ook effe voorgedaan heb! :x Ni afgeven dien kerel, gewoon boete!
Dus voor mij geen geplakte toestanden meer.
Enkele weken geleden is Kristel geflitst! :P
Ze kwam van een stuk waar ge 70 mocht lost haar gas juist voor ze aan het stuk van 50 komt en daar stonden de leeglopers weer. Dus 50 meter voorbij het bord van 50 !!! Ze reed nog 65 dus na aftrek 59 is 50 euro! Weer in Mechelen natuurlijk.
Langs ons kanten moet ge dus zelfs niet proberen met een verkeerde plaat te rijden. :|
Bart P
Auto: Elise S2

Bericht door Bart P »

Thierry in Oostende heeft dit eens nagetrokken. Blijkbaar is de beschrijving in de wettekst erg voor interpretatie vatbaar. Ik vrees dus een beetje dat we gewoonweg afhankelijk zijn van de gemoedsgesteldheid van de verbaliserende wetsdienaar ..... Persoonlijk heb ik er nog geen last mee gehad.
Frederik
Site Admin
Auto: Elan & Evora
Contacteer:

Bericht door Frederik »

Bart Paredis schreef:Thierry in Oostende heeft dit eens nagetrokken. Blijkbaar is de beschrijving in de wettekst erg voor interpretatie vatbaar. Ik vrees dus een beetje dat we gewoonweg afhankelijk zijn van de gemoedsgesteldheid van de verbaliserende wetsdienaar ..... Persoonlijk heb ik er nog geen last mee gehad.
Ik vind de wettekst net niet voor interpretatie vatbaar ... Al vind ik een exacte copie vooraan op sommige Lotussen inderdaad ook niet mooi.

Nummerplaat vooraan moet een (zo goed mogelijk)'exacte' copie zijn van je officiele plaat en leesbaar zijn vanop 30m en sinds (+-een jaar) ook reflecterend zijn.

KB van 20 juli 2001: [bron]

HOOFDSTUK III: Bijzondere bepalingen
Afdeling 1: De plaatsing van de kentekenplaat en haar reproductie op het voertuig

Artikel 29
De kentekenplaat wordt achteraan het voertuig aangebracht, hetzij in het midden, hetzij aan de linkerzijde. Als de bouwer van het voertuig daarvoor een plaats heeft voorbestemd, wordt daarvan gebruikgemaakt.

De kentekenplaat en haar reproductie moeten zich bovendien in een nagenoeg verticaal vlak loodrecht op het symmetrievlak van het voertuig bevinden en wel met hun bovenrand op hoogstens twee meter boven de grond en hiermee evenwijdig.

Zij worden stevig aan het voertuig vastgemaakt. Zij blijven ten alle tijde zichtbaar en overdag bij helder weer leesbaar op een afstand van tenminste veertig meter.

Deze leesafstand wordt terug gebracht op tenminste 30 meter voor kentekenplaten of reproducties die kleiner zijn dan het Europees formaat voor autoplaten (520 mm x 110 mm) en tot 20 meter voor kentekenplaten voor motorfietsen.

Artikel 30
Aan de voorzijde van een motorvoertuig bedoeld in artikel 1, 6°, a) van dit besluit, wordt in het midden of links daarvan een reproductie van de kentekenplaat bevestigd.

En ministrieel besluit van 23 juli 2001: [bron]

Artikel 16
§1. De afmetingen, vorm, kleur, opschrift en grafie van de reproductie zijn nagenoeg identiek aan de kenmerken van de overeenstemmende kentekenplaat met hetzelfde nummer.

§2. In tegenstelling tot de bepalingen van de eerste paragraaf mogen de gewone en tijdelijke kentekenplaten voor auto's eveneens gereproduceerd worden met de afmetingen, de vorm, de grafie en het Europees symbool die in artikel 10 werden bepaald.

(art. 10 slaat enkel op commerciële platen - "groene" platen dus)
X-E-G
Auto: Exige S240
Contacteer:

Bericht door X-E-G »

en zijn die kleintjes niet leesbaar vanop 30m :?:
UNBRIDLED POWER, PURE ADRENALIN

WHAT'S THE POINT OF A REV LIMITER IF U AINT GONNA USE IT!
Frederik
Site Admin
Auto: Elan & Evora
Contacteer:

Bericht door Frederik »

X-E-G schreef:en zijn die kleintjes niet leesbaar vanop 30m :?:
Het één spreekt beetje het andere tegen, als je nummerplaat exacte afmetingen moet hebben waarom dan nog spreken over "leesbaar vanop 30m"

Hoedanook bij een controle of aanvaring met de Politie (uw vriend, maar niet de mijne ;) ) blijft het de interpretatie van de moment van de Politieman in kwestie. Zij hebben altijd gelijk, en je kan er niets tegen beginnen (beetje zoals bij vrouwen :lol: 8-) )

Ik rij al jaren met foute en/of zelfs vel geen nummerplaat en ik heb geleerd dat onderdanig zijn én vooral niet HEN de les spellen (ook al heb je gelijk) meestal de goedkoopste oplossing is...

Op mijn vorige Elan ben ik erin geslaagd om elk jaar keer 4-6 maand zonder nummerplaat te kunnen rijden. Ook op mijn BMW reed ik ook VEEL zonder.

Tot op heden nog nooit een boete gehad, wel vele keren tot stoppen gebracht en een paar keer een verwittiging gehad.

Daarom heb ik nu een gepersonaliseerde nummerplaat, op die manier kan ik er beter mee leven dat er vooraan een 'storend' element op mijn voorbumper hangt. :mrgreen:
ovi
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6

Bericht door ovi »

X-E-G schreef:en zijn die kleintjes niet leesbaar vanop 30m :?:
Daar vegen ze in Mechelen hun kas aan poike! :evil:
Dus oppasen wand gij passerd daar waarschijnlijk ook regelmatig? ;)
Herman
Auto: Europa S +Morgan 4/4
Contacteer:

Re: Te kleine reproductie nummerplaat?

Bericht door Herman »

frederik " copy(Daarom heb ik nu een gepersonaliseerde nummerplaat)--

ik denk dat frederik in feite een groter risico neemt met zijn "gepersonaliseerde voorste nummerplaat" dat iemand met een te kleine nummerplaat vooraan--- ik denk als er iemand "dat" zal zien, er een "eventueel" grotere boete kan aanhangen dan de boete voor een te kleine..... ra ra.. (t'hangt natuurlijk af "wie" dat zal zien en "hoe" hij dat zal intrepreteren). trouwens ik lees nooit geen lotus maar honderdduizend (oendert tust--in dialect weliswaar):D :D :D :D (maar ik kan dan ook niet goed lezen) :lol:
Plaats reactie