Lotus Racing Update
Kuala Lumpur, Malaysia - 30th September 2010
In a bid to alleviate the public confusion surrounding the ongoing matter between Lotus Racing and Proton / Group Lotus, Lotus Racing shareholder and Deputy Team Principal Dato Kamarudin Meranun recently had the opportunity to meet Proton Adviser Tun Dr Mahathir. The meeting was to discuss the matter in person and agree a future course of action for Lotus Racing.
Lotus Racing believes it is acting within its own rights, and as a result of this meeting, the team will now refrain from making any further comments on the matter. This action is upon advice from Tun Dr Mahathir, and it is out of our respect for him that we will act upon his wishes as he has supported us since our inception, and his backing has been invaluable in our growth.
We are very grateful for having had the opportunity to put forth our case and have complete trust that a fair review will be made, and a decision on the matter will be announced in due course.
[F1] Lotus Racing Update
- Frederik
- Site Admin
- Auto: Elan & Evora
- Contacteer:
[F1] Lotus Racing Update
9/05/2024 Ypres Lotus Day
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
TBA Lotus Summers End
- Frederik
- Site Admin
- Contacteer:
Re: [F1] Lotus Racing Update
Misschien dan toch een overeenkomst in de maak?
Volgens mij kan Lotus (met hun extreme nieuwe plannen) wel gebruik maken van de extra publiciteit dat Lotus Racing (team van Tony Fernandez) teweeg kan brengen. Enerzijds is het gratis en anderzijds geloof ik wel in de goede bedoelingen van T. Fernandez.
Het enige wat Lotus kan tegenhouden is hun "eigen" ambitie om in de F1 te stappen met een eigen Group Lotus team.
Time will tell?
Volgens mij kan Lotus (met hun extreme nieuwe plannen) wel gebruik maken van de extra publiciteit dat Lotus Racing (team van Tony Fernandez) teweeg kan brengen. Enerzijds is het gratis en anderzijds geloof ik wel in de goede bedoelingen van T. Fernandez.
Het enige wat Lotus kan tegenhouden is hun "eigen" ambitie om in de F1 te stappen met een eigen Group Lotus team.
Time will tell?
TBA Lotus Summers End
TBA Lotus Summers End
- Exploded
- Naam: Gert
- Auto: Elise MK1
Nee ze staan met hun rug tegen de muur bij Proton!
Fernandes heeft alleen de trekker nog over te halen...
Fernandes heeft alleen de trekker nog over te halen...
- Frederik
- Site Admin
- Contacteer:
Als Proton en Group Lotus hun principes naast zich neer kan/wil leggen dan denk ik dat een samenwerking (evt. zelfs met Group Lotus ipv Proton) geen slechte toekomstkeuze kan zijn.
Group Lotus werkt toch voor GP3 en GP2 ook samen met een andere renstal?
Enkel moet men de bittere pil "dat ze zelf te laat waren voor Team Lotus te kopen" durven slikken, én uit de huidige situatie de beste deal slaan zodat Group Lotus mee kan profiteren van de wereldwijde reclame men krijgt door mee te spelen in de F1.
Ik blijf ervan overtuigd dat Group Lotus David Hunt niet wilde betalen en zij via de juridische weg Team Lotus zouden terugeisen/opeisen. Echter was Fernandez ze voor en was hij bereid WEL Hunt's prijs voor Team Lotus Ventures te betalen. Group Lotus kwam telaat en kon zich door de kop slaan... met alle gevolgen van dien.
Los van alles ... Het is nu ook niet dat Lotus Racing, Group Lotus in de vernedering heeft gebracht. De echte successen bleven uit, maar het blijft dan ook een gloednieuw team. Mocht Lotus Racing nu al 3 jaar ter plaatse blijven trappelen dan had ik enigszins nog begrepen dat Group Lotus zich niet aan hen wilde binden.
Ben erg benieuwd naar de berichten in de nabije toekomst ...
Group Lotus werkt toch voor GP3 en GP2 ook samen met een andere renstal?
Enkel moet men de bittere pil "dat ze zelf te laat waren voor Team Lotus te kopen" durven slikken, én uit de huidige situatie de beste deal slaan zodat Group Lotus mee kan profiteren van de wereldwijde reclame men krijgt door mee te spelen in de F1.
Ik blijf ervan overtuigd dat Group Lotus David Hunt niet wilde betalen en zij via de juridische weg Team Lotus zouden terugeisen/opeisen. Echter was Fernandez ze voor en was hij bereid WEL Hunt's prijs voor Team Lotus Ventures te betalen. Group Lotus kwam telaat en kon zich door de kop slaan... met alle gevolgen van dien.
Los van alles ... Het is nu ook niet dat Lotus Racing, Group Lotus in de vernedering heeft gebracht. De echte successen bleven uit, maar het blijft dan ook een gloednieuw team. Mocht Lotus Racing nu al 3 jaar ter plaatse blijven trappelen dan had ik enigszins nog begrepen dat Group Lotus zich niet aan hen wilde binden.
Ben erg benieuwd naar de berichten in de nabije toekomst ...
TBA Lotus Summers End
TBA Lotus Summers End
- Exploded
Dit mag je wildste fantasie zijn Frederik, maar de realiteit is compleet anders. David Hunt heeft destijds miljoenen ponden geïnvesteerd om de vereffening te betalen begin 95. Toen GM in de jaren 80 "Lotus" kocht, dachten zij ook dat ze Team Lotus ook hadden gekocht, maar de familie Chapman heeft die rechten op het Team (voor veel geld) aan Peter Warr en Peter Collins verkocht en David Hunt (samen met 2 andere personen, waarvan ik eentje ook goed ken) heeft door de vereffening te betalen, de rechten op hun beurt overgenomen. Wil jij nu zeggen dat wanneer iemand een pak geld heeft moeten betalen om iets te kopen, dat je dit dan zomaar gratis kan opeisen via een rechtbank omdat je de naam wil?Frederik schreef:Ik blijf ervan overtuigd dat Group Lotus David Hunt niet wilde betalen en zij via de juridische weg Team Lotus zouden terugeisen/opeisen.
Half jaren 80 heeft zelfs GM (toen de veruit de allergrootste autoreus in de wereld) ook direct ingezien dat ze niet Team Lotus hadden gekocht en de strijd gauw gestaakt. Waarom zou dat meer dan 20 jaar later opeens anders zijn?
David moet niet zwart gemaakt worden, maar eerlijk uitbetaald worden, iedereen die een financieel risico neemt, mag daar voor beloond worden. Niet?
- Frederik
- Site Admin
- Contacteer:
Neen, Gert dat bedoel ik niet ... en ik heb niet de intentie D. Hunt zwart te maken, wel integendeel!
Mijn idee over deze zaak is :
David Hunt wilde Team Lotus eventueel wel verkopen, maar Group Lotus dacht daar blijkbaar anders over. In hun huidige grootsheidswaanzin veronderstelden zij dat ze daarop aanspraak zouden kunnen maken en vooral... goedkoper zouden uitkomen om de naam terug te claimen/eisen via de juridische weg.
Terwijl zij (Group Lotus) die juridische stappen aan het voorbereiden waren kwam Fernandez op een namiddag op de koffie bij D. Hunt én zijn ze tot een overeenkomst gekomen. Fernandez betaalde de afgesproken som waardoor hij onmiddelijk de rechten van Team Lotus in het bezit kreeg nog voor Lotus echt stappen kon ondernemen.
Snelle Tony, nu nog hopen dat het team ook wat sneller wordt.
Verkeerd gedacht dus (van Group Lotus)
Mijn idee over deze zaak is :
David Hunt wilde Team Lotus eventueel wel verkopen, maar Group Lotus dacht daar blijkbaar anders over. In hun huidige grootsheidswaanzin veronderstelden zij dat ze daarop aanspraak zouden kunnen maken en vooral... goedkoper zouden uitkomen om de naam terug te claimen/eisen via de juridische weg.
Terwijl zij (Group Lotus) die juridische stappen aan het voorbereiden waren kwam Fernandez op een namiddag op de koffie bij D. Hunt én zijn ze tot een overeenkomst gekomen. Fernandez betaalde de afgesproken som waardoor hij onmiddelijk de rechten van Team Lotus in het bezit kreeg nog voor Lotus echt stappen kon ondernemen.
Snelle Tony, nu nog hopen dat het team ook wat sneller wordt.

Verkeerd gedacht dus (van Group Lotus)

TBA Lotus Summers End
TBA Lotus Summers End
- Exploded
Dat zou al eerder waarheid kunnen geweest zijn. Als snap ik niet hoe je iets kan terug eisen wat via een contract is verkocht en zelfs in het Brits staatsblad is bekrachtigd.
Het feit is dat Proton/Lotus Group aan Fernandes (heel veel) geld hebben gevraagd om via een Licentie die Lotus Racing naam te mogen gebruiken dit jaar.
Maar Mr Hunt heeft zijn advocaat daarop een mooie brief laten versturen dat hij de naam op de rechten had en niet Group Lotus.
Fernandes geloofde hem niet, voor een niet-insider is het ook gek en dus verstaanbaar. Vergelijk het alsof Ferrari eigendom is van Fiat en Scuderia Ferrrari F1 bijvoorbeeld eigendom zou zijn van Mercedes. Het geheel is niet logisch, maar wel perfect legaal/financieel mogelijk als dit 2 aparte bedrijven zijn.
Hoe denk jij dat een pientere zakenman als Fernandes reageert, als zijn advocaten ontdekken dat hij een (dure) licentie heeft moeten betalen aan GroupLotus/Proton, voor iets waar zij zelfs geen licentie voor mogen uitschrijven? Dan blijven er zeer weinig opties meer over voor Fernandes, dan Mr Hunt asap uit te kopen om een serieus proces met hem te vermijden (Fernandes' advocaten hadden al uitgeplozen dat hij dat toch niet kon winnen) en op zijn beurt dit geld EN dat van de licentie proberen te verhalen op Group Lotus/Proton. Niet?
Niemand is gepakt op snelheid, er zijn al meer dan 9 maanden onderhandelingen tussen alle 3 partijen! Dit is enkel een etterbuil die open is gesprongen.
Het feit is dat Proton/Lotus Group aan Fernandes (heel veel) geld hebben gevraagd om via een Licentie die Lotus Racing naam te mogen gebruiken dit jaar.
Maar Mr Hunt heeft zijn advocaat daarop een mooie brief laten versturen dat hij de naam op de rechten had en niet Group Lotus.
Fernandes geloofde hem niet, voor een niet-insider is het ook gek en dus verstaanbaar. Vergelijk het alsof Ferrari eigendom is van Fiat en Scuderia Ferrrari F1 bijvoorbeeld eigendom zou zijn van Mercedes. Het geheel is niet logisch, maar wel perfect legaal/financieel mogelijk als dit 2 aparte bedrijven zijn.
Hoe denk jij dat een pientere zakenman als Fernandes reageert, als zijn advocaten ontdekken dat hij een (dure) licentie heeft moeten betalen aan GroupLotus/Proton, voor iets waar zij zelfs geen licentie voor mogen uitschrijven? Dan blijven er zeer weinig opties meer over voor Fernandes, dan Mr Hunt asap uit te kopen om een serieus proces met hem te vermijden (Fernandes' advocaten hadden al uitgeplozen dat hij dat toch niet kon winnen) en op zijn beurt dit geld EN dat van de licentie proberen te verhalen op Group Lotus/Proton. Niet?
Niemand is gepakt op snelheid, er zijn al meer dan 9 maanden onderhandelingen tussen alle 3 partijen! Dit is enkel een etterbuil die open is gesprongen.
Laatst gewijzigd door Exploded op 30 sep 2010, 15:12, 1 keer totaal gewijzigd.
- Frederik
- Site Admin
- Contacteer:
Zo bedoelde ik het ook in mijn eerste bericht hoorExploded schreef:Dat zou al eerder waarheid kunnen geweest zijn.

Volgens mij heeft D. Hunt gewerkt onder het bewind van "first come first served"... en helaas kwam Group Lotus telaat.Exploded schreef:Het feit is dat Proton/Lotus Group aan Fernandes (heel veel) geld hebben gevraagd om via een Licentie die Lotus Racing naam te mogen gebruiken dit jaar.
Hoe denk jij dat een pientere zakenman als Fernandes reageert, als zijn advocaten ontdekken dat hij een (dure) licentie heeft moeten betalen aan GroupLotus/Proton, voor iets waar zij zelfs geen licentie voor mogen uitschrijven? Dan blijven er weinig opties over voor Fernandes dan David asap uit te kopen om een serieus proces met hem te vermijden en op zijn beurt dit geld EN dat van de licentie proberen te verhalen op Group Lotus/Proton. Niet?
Blijkbaar had Fernandez maar een contract met Group Lotus om "Lotus" amper 1 jaar te mogen gebruiken. Misschien was het gewoon goedkoper om Team Lotus te kopen ipv een nieuwe licentie te vragen bij Group Lotus dewelke volgens u een erg groot bedrag rekenden om "Lotus" in de F1 te mogen gebruiken.
Volgens mij kan Group Lotus perfect een licentie geven/verkopen om "Lotus" te gebruiken, echter mogen ze geen licentie geven op de naam "Team Lotus".
Vandaar Fernandez Lotus Racing heeft gekozen als naam.
We mogen hierin niets verwarren...
Ergens vermoed ik dat Bahar OOK en dit naast zijn alle andere wilde plannen een eigen Group Lotus-F1 Team op zijn planning heeft staan, en dan begint het schoentje te knellen natuurlijk. Als Fernandez met de Lotus-naam zijnde met Lotus Racing of Team Lotus binnen x-tijd grote vooruitgang boekt én vooral blijft bestaan, dan wordt het wel eens heel erg verwarrend als Group Lotus dan OOK in de F1 wil gaan ... en uiteraard willen zij dan ook wel Team Lotus gaan gebruiken.
Volgens mij is Lotus nu gewoon pissed omdat ze naast de rechten van de naam hebben gegrepen. Echter vind ik het toch allemaal wel vreemd.
Nog een bedenking die ik me maak Proton/Group Lotus/1Malasia/Lotus Racing/Fernandez is toch eigenlijk één pot nat? Naast Proton (als eigenaar van Group Lotus) is ook 1Malaisia grotendeels eigendom van de Maleisische overheid.
TBA Lotus Summers End
TBA Lotus Summers End