Rijvaardigheidstraining GPElite 26/9/2010

Plaats hier info, foto's en nabesprekingen van de Lotus evenementen.
Van Trackdays, trips, uitstappen, bijeenkomsten in binnen & buitenland.
ddez
Naam: Dirk
Auto: Ne witte

Rijvaardigheidstraining GPElite 26/9/2010

Bericht door ddez »

Net terug thuis na een toffe dag in Lelystad. X-Ian was er ook bij.
Morgen wat meer, nu slapen :)
Neen de sticker is GEEN Scapa logo...
De S1 staat voor de deur dus binnenkort actie!
HJ2
Naam: Henk-Jan
Auto: Elan M100 S2 Turbo '95

Re: Rijvaardigheidstraining GPElite 26/9/2010

Bericht door HJ2 »

Jullie zullen wel verrot zijn na zo'n dag sturen.
Ik ben beniewd naar de GPELITE verhalen, bring it on :D
If you always do what you always did, you always get what you always got.
X-ian
Naam: Christian
Auto: Ik had Elise Type 25

Bericht door X-ian »

Ha ddez was mij ruim voor met posten :) .
En ja, erg moe na zo'n dag sturen.

Het terrein van de politieacademie is een zeer knap terrein voor dit soort van trainingen. Zelf simulaties van glad ijs zijn mogelijk, en het water (om de wegen minder weerstand te geven) komt er 'gewoon' uit de asvalt.

De dag begon met een korte theoretische les en toen was het op naar de praktijk.
15 autos (3 Lotussen, 2 Elises en een Exige S) werden opgedeeld in 3 groepen van 5. Dus veel tijd om te oefenen...
Allerlei oefeningen op overstuur en onderstuur, remoefeningen, uitwijkoefeningen, bochttechniek .....
Erg indrukwekkend allemaal. Een ding weet ik zeker, de Lotus kan veel meer aan dan ik kan :o :oops: .
Ik zal nog veel mogen oefenen. ;) :twisted:

En om maar te bewijzen dat PK's niet alles is... Er was een kleine slalom competitie en daarin was de Elise van ddez iets sneller dan de mijne :( .
De verhouding van de versnellingen speelt dus ook een rol ;) ;) :twisted:

Al met al een geslaagde dag met een gezellige groep. En het was erg tof om medeforummer ddez ontmoet te hebben.
ddez

Bericht door ddez »

De foto's laten nog even op zich wachten...

Om half zes liep de wekker af... Godver dat is vroeg op een zondag.

Zes uur stipt zitten Jo en ik in de Elise. De vermoeidheid verdwijnt snel terwijl er enthousiast over auto's en rijtechnieken wordt gesproken. Allebei zijn we benieuwd wat er staat te gebeuren.

Half negen zijn we in Lelystad. Wat onwennig staan we in de hal te wachten. Er lopen een deel motards rond die blijkbaar een circuit training komen doen. Even verder komen nog wat mensen aan de leren broek niet halfweg tot aan de knieen hangt en waar deze knieen geen vreemde plastic uitstulpingen hebben...

Rond negenen staat Nick aan de inschrijving. We krijgen een oranje bandje en een sticker voor op de wagen. We zitten in Groep 3. Samen met Christian (X-ian) - Lotus Elise (VVC), Ambrose - Lotus Exige S, Willem - Nieuwe Porche 911 Turbo en nog iemand met een wat oudere Rode Carrera RS.
Allemaal meer PK's als mijn auto.... Wat zal het geven.

Dan naar lokaal 11 voor de "theorie". Voor heel wat mensen direct een eye opener: Er is geen reden voor de 10 voor 2 houding, kwart voor 3 is beter en pompend remmen geeft de langste remafstand... De cirkel van Kamm wordt uitgelegd en de basis van onder en overstuur komt aan bod. Ideale lijn door de bocht en tot slot een voorstelling van de dag.
Het half uurtje vliegt voorbij en dan worden we gevraagd om in te stappen voor een lange praktijk sessie.

We rijden in groep naar een eerste terrein. Op de plaats waar wij terechtkomen lijkt het of een waterleiding is gesprongen. Het water borrelt er flink omhoog en er staat een paar cm op het wegdek. In het midden staat een cirkel van verkeers kegeltjes.

Eerst onderstuur! 2 auto's rijden de cirkel rond, steeds sneller. De Exige houd zich stevig, de Turbo geeft af en toe iets toe. Dan plots de Exige aan de kant. Bij het terug binnenkomen horen we een bezorgde Ambrose dat alle power ineens wegviel.

X-ian heeft even later hetzelfde. Hoeveel benzine zit er in vraag ik. Ze blijken allebei een halve tank te hebben. Door de middelpunt vliegende kracht zal de toevoer onvoldoende zijn geweest. Ze gaan allebei tanken.

Ondertussen zelf ook al aan het proberen geweest en ik merk duidelijk wanneer onderstuur en kan mooi corrigeren.

Dan overstuur. Sleuren gas geven, gek doen maar uit de Elise geen overstuur te krijgen. De porches draaien alle kanten op. De Carrerra RS kan het mooi corrigeren...

Cenydd (de instructeur) roept "Nog vragen?" Ik zeg dat ik geen overstuur kon voelen. Hij stapt meteen in en we gaan terug de cirkel in. Onderstuur, Gas los, Vol gas. Niets... gewoon grip en terug onderstuur... Hmmm "Zet hem eens in zijn 1". Onderstuur, Gas Los, Vol gas.... ineens heel veel toeren achter mij en jawel overstuur. De elise breekt wat uit, ik stuur tegen en laat de gas wat los. Meteen terug controle... Nog een paar keer, gewoon voor de leute...

Dan op naar de volgende proef: Remmen!

Hier worden alle fouten direct afgestraft. Het wegdek is spek- en spek-glad. Eerst rechtdoor remmen en langzaam opbouwen tot 50 km/h. Alles dicht is de beste manier.

Daarna een obstakel ontwijken op ijs. Vol in de rem, rem los en sturen... Althans in theorie. X-ian gaat ervoor en kegelt meteen alles om.
De Turbo houdt het redelijk dankzij wat electronische hulp en de rest wordt voorzichtig. Ik krijg te horen dat ik te braaf ben en ga ervoor... Rem! (te Laat) Los! (Nog later)... Ik ga dwars en kegel alles om. De Elise glijd weg en raakt een stukje asfalt... Grip en Spinnen maar... Godver waar ben ik???

Ook de andere Lotussen ondervinden dat dit toch wel moeilijk is.

In een volgende poging rij ik aan... Kom op dit moet lukken... Ik trek op tot net onder de 80... Op het gladde stuk... Rem! Rem Los!.... Stuur strak naar rechts, dan snel naar links, de Lotus breekt uit en ik ga als een idioot aan het stuur hijsen... Rechts, terug naar links, terug rechts... YES! Ik heb hem recht gehouden... Rober (trainer) en de fotograaf geven mij een dikke thumbs up...

En toen was er koffie.... (de rest volgt... zodra ik de foto's heb post ik ze)
Frederik
Site Admin
Auto: Elan & Evora
Contacteer:

Bericht door Frederik »

Herkenbaar verhaal :)
Emiel
Naam: Emiel
Auto: Motorsport/Exige S1

Bericht door Emiel »

Dat is een leerzame dag geweest :)

Is toch een mooi gegeven he die cirkel van kamm ;)
ddez

Bericht door ddez »

Tijdens de koffie krijgen we de kans om wat met de anderen te praten.

Er wordt vooral over TVR's en Donkervoorts gesproken. Voor een onderhoud op een TVR kan je blijkbaar beter een weekendje London doen want dat komt goedkoper uit.

Na een warme kop koffie (het was frisjes) en een gevulde koek (het blijft Nederland natuurlijk) stappen we terug in voor de laatste proef van de voormiddag.

De "flikker een A-klasse eens op zijn zijkant" eland proef...

De instructeur legt kort uit waar het om gaat. We rijden aan (zo'n 60 per uur) en in een vak van pakweg 2,5 - 3 meter moeten we, zonder remmen, uitwijken naar links (rechts staat de instructeur, dus niet zo handig) en op de rem gaan. Later moeten we ook terug naar rechts in een gelijkaardig smal vak.

Even demonstreren. Iemand mag meerijden met een 206... Niemand? Dan ga ik maar mee. Het verbaast mij hoe rustig de man aan een snelheid van dik 80 per uur de proef perfect afwerkt. Er wordt gevraagd of we gezien hebben hoe het gewicht van de auto zich verplaatst. Ja? Goed rijden maar...

Enigzins nerveus beginnen we aan de proef. Eerst tegen 60.... Geen probleem. Het gaat steeds harder en ik krijg meermaals te horen dat ik scherper moet insturen, bruter, gooi het beestje maar rond.
Uitwijken naar links is voor de Lotusjes geen enkel probleem. Op een bepaald moment zit ik dik aan de 100 per uur en ik hou de boel netjes.
De Porsche Turbo daarentegen draait helemaal zot...
Dan naar links en terug naar rechts. Helemaal zeker voel ik mij niet en de eerste keer wijk ik uit naar links, maar durf niet goed naar rechts.
De tweede keer ga ik er voor. Links, Rechts en terug links sturen... Shiiiit ik haal het niet, BAM!... Ik neem net een kegeltje mee met de achterkant maar krijg de auto meteen in de juiste lijn... Eigenlijk ging het heel goed, alleen moet ik iets meer vertrouwen krijgen en wat later terug insturen.
De volgende keer gaat het goed. Weer bouwen we de snelheid op en op het eind kunnen we allemaal (mja de Turbo iets minder) tegen een aardige snelheid (voor ons rond de 110-120) dit uitwijk maneuver doen.

Na deze proef kwam de lunch. We rijden in groep het terein af en naar de luchthaven waar we eten. Als iedereen geparkeerd staat krijgen we veel aandacht. Er staat dan ook (zeker naar Nederlandse normen) een fors kapitaal samen.

We praten honderduit over de ervaring. Iedereen is enthousiast over de training. Het valt me op dat (bijna) iedereen echte petrolheads zijn. Zowat iedereen heeft oprechte interesse en er wordt helemaal niet patserig gedaan...

Na de lunch volgen nog 3 sessies, bochten techniek, nog een remproef en als laatste de slalom waar alles bij elkaar zal komen...
X-ian
Naam: Christian
Auto: Ik had Elise Type 25

Bericht door X-ian »

Prachtig relaas :) Erg leuk verteld.
Duidelijk dat mijn verslagje droge feiten zijn... :( :mrgreen:
ddez

Bericht door ddez »

Na een goede lunch (niet te vullend) gaan vooral de TVR's even bijtanken.

Ik blijf nog even zitten en praat wat met Ambrose (exige) en Christian (X-ian - elise) over uitdagers op de weg en hoe schilders en camionettes het net niet halen bij een snel rondpunt of mooie bochtenwissels.

We stappen terug in de auto's en rijden samen terug naar het terein.

Opnieuw gaat Cenydd met ons mee en rijden we naar een ovaal stuk van het circuit. Hij herhaalt de uitleg over de ideale lijn en gaat dan met iedereen zijn auto rijden terwijl we zelf in de pasagiersstoel zitten. Ik sta pas voorlaatste ni het rijtje (enkel de Porsche Turbo volgt mij) en moet het in het begin dus zelf wat zoeken.

Al bij de tweede ronde gaat het behoorlijk snel en heb ik wat moeite met volgen. Ik schakel te veel en moet te dikwijls bijsturen in de bocht. Als de Porsche me letterlijk op de hielen zit word ik wat nerveus en ga iets te snel gas geven in de bocht... Onderstuur en dan even gaat het achterste ook glijden. Ik heb blijkbaar de les goed onthouden want ik hou de Elise netjes op de baan. Later hoor ik dat er in de Porsche wat discussie is geweest en dat de bijrijder het beter achtte moest de chauffeur wat afstand nemen. Iets waar ik ook achter kon staan, een Porsche Turbo in de zijkant zie ik niet zo zitten.

Als Cenydd bij mij komt zitten rijd iedereen al een betere lijn. Ook ik ga al wat vlotter door de bochten. Belangrijk is kijken en een van de zaken waar ik naar MOET kijken van hem is zijn ogen...
Ik wissel met Jo en rij nog wat rondjes mee. Dan ben ik weer aan de beurt en gaat Cenydd langs mij zitten. Harder! Ik begin ook wat afstand te maken en ga vlotter en vlotter door de bochten. Dit voelt steeds beter...

Het rondjes rijden is nogal vermoeiend en ik geef het stuur dan ook door aan Jo en ga even langs de baan staan om al dat geweld wat te aanschouwen...

Als ik nu eentje mocht uitkiezen.... De Exige...

Na het rondjes rijden gaan we verder naar de volgende remproef.

Daar aangekomen krijgen we een flesje water aangeboden (GP Elite zorgt goed voor ons).

We gaan weer uitwijken (deze keer naar rechts, want de instructeur staat links) en dan direct een - scherpe - bocht naar rechts. Voor de veiligheid is er een uitloopstrook recht door. Met het vertrouwen uit de eland proef gaat het al snel loeihard. De bijrijder van de Turbo wordt wat opgenaaid "Ga nu wat harder man, hij is toch niet van jezelf... Jij moet niet betalen"...
Als tweede deel leren we een scherpe bocht naar rechts te nemen waar eigenlijk niet genoeg plaats is en we te snel gaan. Ook dit lukt met de Lotussen meer dan behoorlijk.

Allevier zijn we het erover eens... Deze karretjes kunnen meer als wij, en laten we dat vooral zo houden.

Daarna komt helaas de laatste proef van de dag: de Slalom.

Hier is het een kwestie van alles goed te onthouden. Er wordt een kleine wedstrijd opgezet. Tussen mijn eerste en mijn snelste tijd zit er dik 4 seconden verbetering... Slechts 2 keer tik ik een pyloontje weg. Het vertrouwen is behoorlijk gegroeid gedurende de dag.

Ik eindig in de groep net 4e en in het algemeen klassement zit ik ergens rond de 7e plaats. Eerste en Derde in onze groep waren de mensen met de Porsche Turbo, de 2e was de Exige... Overall wint een Donkervoort...

We stoppen nog even voor een drankje en een Mars en krijgen dan onze certificaten. Omdat we nog een hele weg moeten gaan rijden we al snel terug richting Belgie.

Al zodra we de A6 oprijden kijken we net even anders naar die bocht.. We praten enthousiast over alles wat we geleerd hebben en komen nog wat mensen tegen op de weg. Er wordt gezwaaid en langzaam gaat iedereen zijn eigen weg. A27 tot Utrecht en dan... Shit A2 is afgesloten volg richting Arnhem... Dan nog file... Een wat ouder koppel claxonneert en geeft ons 4 dikke duimen omhoog... De man doet al lachend teken of we niet willen ruilen met zijn C1... Prachtig toch een Lotus rijden? Na een tijdje nemen we de A50 naar Eindhoven en dan terug naar Hasselt.

We pikken snel een broodje op en gaan naar huis...

Even later zet ik dit topic neer en ga moe maar voldaan naar bed...

Dit moeten we gewoon vaker doen...

GP Elite heeft er een hele mooie dag van gemaakt die echt af was. Prachtig terein, goed weer, duidelijke instructies en heel veel praktijk. Behoorlijk waar voor z'n geld wat mij betreft...

Dirk

PS Ondertussen zijn de foto's er ook al, maar zal die in de loop van de komende dagen er wel op zetten.
Frederik
Site Admin
Auto: Elan & Evora
Contacteer:

Bericht door Frederik »

mooi verslag :)
Plaats reactie