Prijs van een Lotus Elise per maand

Elise S1, S2 & S3, Exige S1, S2 & S3, 340R & 2-Eleven
Ook Opel Speedster, Vauxhall VX220 & Tesla Roadster
Jelle L.
Auto: wacht op juiste elise

Prijs van een Lotus Elise per maand

Bericht door Jelle L. »

Lotus liefhebbers en in dit geval vooral de eigenaars onder jullie...

Wat betaal je gemiddeld per maand voor je lotus? (Verzekering, brandstof, onderhoud,...) Want een lotus kopen is financieel zeker geen probleem(lang leve de voetbal), maar hem rijdende houden wat kost me dat? ik vraag me af wat het budget per maand ongeveer is.
Ikzelf doe ongeveer 20.000 km per jaar.

Budget per maand voor mij +/- 750 euro (voor zij die niet willen omrekenen dat is 9000 euro per jaar).

Alvast bedankt

Jelle
Frederik
Site Admin
Auto: Elan & Evora
Contacteer:

Re: Prijs van een Lotus Elise per maand

Bericht door Frederik »

Een Elise kost niet meer of niet minder dan een andere normale wagen in onderhoud als je die als dagelijks vervoermiddel gebruikt. Natuurlijk hangt veel af van je rijstijl, als je elke dag extreem op de limiet rijdt zal je meer brandstof, banden en remblokken moeten kopen. 8-)

Wordt deze 2e of 3e wagen dan zakken die kosten naar 1x onderhoud per jaar.
Frederik
Site Admin
Auto: Elan & Evora
Contacteer:

Bericht door Frederik »

oja ... ik heb eigenlijk nog nooit berekend wat een wagen mij per maand kost.
Christopher
Naam: Christopher
Auto: ex Elise S2

Bericht door Christopher »

Wat mijn Elise kost, niet veel eigenlijk gezien het een 2e auto is. :)

- 1x per jaar onderhoud, telkens vlak voor de keuring
- Zo'n 90 euro per maand aan brandstof in de zomermaanden, wat nog niet veel is. In de wintermaanden gaande van 0-50 euro.
- Rijtaks 280 per jaar
- Verzekering 400 per jaar (ben maar 26 jaar, wel BM 0)
- Banden gaan paar jaar mee, gezien de lage km's (+- 6000 per jaar)

Kortom, niet meer of minder als een gewone wagen.
Jelle L.
Auto: wacht op juiste elise

Bericht door Jelle L. »

Ik zou hem wel dagelijks gebruiken, woon-werk verkeer dus geen limieten rijden... In de week. Ik had het eens gegoogled en kwam via autogids aan een robot om de kostprijs te berekenen en kwam aan 1035 euro per maand uit, wat me wel overdreven leek vandaar eigenlijk dit topic. :)
mindp0wer
Naam: Koen
Auto: Elise Sport160 - 2006 S

Bericht door mindp0wer »

Zoals hierboven al gezegd:

280€/jaar rijtaks
400€ verzekering voor 10.000km per jaar, voor jou zal dit dan wellicht hoger zijn
onderhoud voor 20.000km zal je tweemaal best doen
benzinekosten = 1.43€ * verbruik/100km * 20.000km = +/- 2500€

Ik schat dan iets rond de 4.500€ per jaar? Eerste jaar de inverkeerstellingsbelasting niet vergeten ...
AfbeeldingLotus Tour Limburg 2011-2012-2013-2014-2015

I have no idols. I admire work, dedication and competence.
Ayrton Senna
Herman
Auto: Europa S +Morgan 4/4
Contacteer:

Bericht door Herman »

vandaag net m'n verzekeringsfaktuur gekregen..

Europa S 2.0 lt= 320 euro inclusief de rechtsbijstand en taksen..(BM-02). dit jaar terug iets duurder dan 2009.. :( Zelfde faktuur was in aug. 2008 ..290 euro...
Exploded
Naam: Gert
Auto: Elise MK1

Bericht door Exploded »

Het topic is zowat al 100 keer aan bod gekomen, in 1 of andere versie. Dus ik zeg met plezier voor de 101ste keer; dat onderhoud valt reuze goed mee, als je niet in de "hoe goedkoper, hoe liever" val trapt, waarbij je nog al dikwijls in een gewezen pert total RHD import wagen beland. Enne... in de winter met de Elise rijden in sneeuw en ijs? Nee echt niet doen, want het minste dat je voor hebt zal je snel over je vooropgestelde budget zitten!
ddez
Naam: Dirk
Auto: Ne witte

Bericht door ddez »

Ik rij ook dagelijks met de Elise, woon werk verkeer etc...

Doe op een normale werkdag een 150 km, dus reken op 30 - 35000 per jaar.
Taks en verzerkering is al aan bod gekomen.

Verbruik is bij mij een 7 l / 100 km (ik kijk niet constant naar de toeren en geniet ook van de wagen) en ik tank 98 dus ongeveer 1.45 euro per liter.

Het onderhoud doe ik grotendeels zelf, dus ik tel enkel olie en stukken. Die laatste zijn best betaalbaar omdat Lotus redelijk veel "standaard" onderdelen gebruikt in de Elise (in tegenstelling tot Ferrari waar men doelbewust de zaken net iets anders maakt om dan het 4 voudige te vragen voor een standaard FIAT onderdeel met dat palletje meer of minder).

De mijne heeft de K-series motor zonder VVC dus niet al te moeilijk qua techniek.

Ik kom dus zeker niet aan het budget dat jij voorstelt en doe daarmee meer kms. Zelfs al laat je het onderhoud doen, dan denk ik dat je nog goed gaat toekomen.

Maar het aller aller belangrijkste is niet die xxx Euro per maand.
Bij een Lotus telt dat helemaal niet mee...
Een Lotus rijden is pure emotie en daar kan je geen prijs op plakken (Als je een echte Petrol Head bent begrijp je het gevoel meteen) Wat dat kost is dan plots minder belangrijk, je vind altijd wel een oplossing...
En met een exoot rijden hoeft niet altijd gruwelijk duur te zijn, we zijn hier zeker niet allemaal super rijke gasten...

Toch een kleine waarschuwing. Ik denk dat het voor iedereen hier op het forum op een of andere manier hetzelfde is... Eens je in de wereld van de ECHTE sportwagens stapt ben je compleet verloren... Bezint eer ge begint!
Neen de sticker is GEEN Scapa logo...
De S1 staat voor de deur dus binnenkort actie!
HJ2
Naam: Henk-Jan
Auto: Elan M100 S2 Turbo '95

Bericht door HJ2 »

Jelle L. schreef:Ik zou hem wel dagelijks gebruiken, woon-werk verkeer dus geen limieten rijden... In de week. Ik had het eens gegoogled en kwam via autogids aan een robot om de kostprijs te berekenen en kwam aan 1035 euro per maand uit, wat me wel overdreven leek vandaar eigenlijk dit topic. :)
1kEUR per maand... dat zal toch zeker inclusief afschrijving zijn lijkt mij! :roll:
If you always do what you always did, you always get what you always got.
Plaats reactie