Dany Bahar , meer over de plannen van Lotus

Plaats hier berichten die met Lotus te maken hebben, maar niet specifiek bedoeld is op een bepaald type/model.
co-driver
Naam: Kurt
Auto: KIACeed 2013,Smart4two

Dany Bahar , meer over de plannen van Lotus

Bericht door co-driver »

In een gesprek met 'auto-motor-und-sport' heeft den Dany meer uitleg over de toekomst plannen voor Lotus in de komende jaren uit . Met mijn 'gebrekkig' Duits kan ik dit interview toch als behoorlijk positief 'beoordelen' 8-)
Als er iemand zich geroepen voeld om dit in onze 'moedertaal' over te nemen :idea:

http://auto-motor-und-sport.de/news/lot ... 29496.html

Een paar belangrijke items die ter sprake komen zijn
-in de huidige vorm kan de Elise nog vele jaren mee
-lotus DNA 'lightness' zal in alle toekomstige modelen een belangrijke rol spelen
-binnen het jaar komt er een electrische lotus op de markt (volgens de meeste berichten wordt dat de Lotus 3door :arrow: Emas)
-ongeacht hoe groot of hoeveel deuren , sportiviteit zal altijd een 'kenmerk' van Lotus wagens blijven
-Parijs word de 'place to be' :roll:
Lotus makes greencars ..... funcars!!
electroshock
Auto: nee, youngtimer Ridley

Re: Dany Bahar , meer over de plannen van Lotus

Bericht door electroshock »

Een vertaalpoging:

Hoe is het merk Lotus op dit moment gepositioneerd en hoe moet het zich verder ontwikkelen?
Dany Bahar: “Het merk heeft een grote uitstraling, maar heeft zichzelf gemanoeuvreerd in een hoekje waar het alleen gevonden wordt door de (hardcore-) liefhebbers. Zo'n twintig jaar geleden zag er dat heel anders uit, want Lotus werd op één lijn met Porsche, Ferrari en Maserati in vele tests met elkaar vergeleken. Ik kan me voorstellen dat Lotus in de toekomst weer zal spelen in deze ‘liga’.”

Betekent dit het einde van het ‘lightweight-concept’?
Dany Bahar: “Neen, lightweight zal altijd één van de constanten in de Lotus filosofie blijven. Als je rond je kijkt, dan besef je dat iedereen het heeft over lightweight en lage emissies. Daar zullen wij voordeel uit halen. Echter dit betekent niet dat een lichtgewicht auto niet zelfs een klein beetje groter en comfortablere kan worden. Als we een rol willen blijven spelen in de markt, dan moeten we de concurrentie met open vizier tegemoet treden, en die concurrentie zijn nu net de Porsches, de Maserati's en de BMW's van deze wereld. Onze taak is nu om een Lotus, net door onze technologische expertise, lichter te maken, waarmee we ons concurrentievoordeel kunnen behouden. Maar het DNA van Lotus, en daar hoort ‘lightweight’ bij, zal ook worden geïntegreerd in de nieuwe modellen.”

Betekent de geplande groei het einde van de Elise?
Dany Bahar: “Neen. Enerzijds is de Elise de auto die ons boven water heeft gehouden de in de afgelopen jaren, en anderzijds, zal Lotus het hele spectrum van de sportwagen-segment dekken. Neem nu bijvoorbeeld Porsche, wanneer zij speculeren over een kleinere Boxster of een compactere Cayenne, dan heeft dat een specifieke reden: Porsche is net als Lotus van mening dat klanten met een beperkter budget evenzeer moeten kunnen in aanmerking komen voor een sportieve auto van een fabrikant met een zekere ‘heritage’.
Er zal altijd een Elise blijven. In de eerste plaats om het bestaande klantenbestand te behouden en ten tweede - mits iets meer geschikt te maken voor dagelijks gebruik - een nieuwe koperspubliek te winnen. In zijn huidige vorm is de Elise fit voor de toekomst.”

Welke strategie hanteert u voor de aandrijving? Blijft er een focus op motoren met een kleine cilinderinhoud?
Dany Bahar: “Dat kan maar is niet noodzakelijk, ook al wijst de trend in die richting. Cruciaal is in eerste plaats de ‘performance’. Ook in de toekomst moet een sportwagen een sportwagen blijven, rationele verkoopsargumenten spelen een ondergeschikte rol. Klanten willen de prestaties, de wegligging & het bijhorende geluid. Daarboven willen we efficientie aanbieden. Een Lotus moet al dit én liefst nog méér, in huis hebben, net zoals andere hedendaagse sportwagens - en met een zeer laag verbruik.”

Momenteel is Toyota motorleverancier, blijft dit zo ?
Dany Bahar: “Natuurlijk is Toyota een partner die ons vertrouwen geniet en het zou niet verstandig zijn om het partnership nu te beëindigen - zolang Toyota kan voldoen aan onze eisen voor toekomstige concepten blijft dit zo. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet verwacht had, dat de interesse in een partnership met ons zo groot is. We spreken nu met verschillende producenten, waaronder grote namen die de (nieuwe) technologie in huis hebben.”

Wat is de rol van de momenteel zeer populaire turbomotoren?
Dany Bahar: “De vraag is niet: ‘wel turbo of niet’. Vooral op vlak van turbomotoren kan Toyota weinig voor ons betekenen, maar we blijven relaxt.Maar goed, we bieden nu al motoren met compressor aan.”

En het enige alternatief is Electro & Hybride, ook voor een relatief kleine fabrikant als Lotus ?
Dany Bahar: “Velen weten niet eens dat we ongeveer 700 ingenieurs in onze engineering-afdeling in dienst hebben. We hebben veel van de grote autofabrikanten als klanten. En alternatieve aandrijvingen spelen natuurlijk een zeer belangrijke rol, met name de kwestie van de elektrische aandrijvingen. Neem nu bijvoorbeeld ons partnership met Tesla: het heeft ons op het gebied van alternatieve aandrijvingen een groot voordeel opgeleverd. In tegenstelling tot alle andere fabrikanten, die weliswaar uitstekende technologie showen, hebben wij met Tesla al meer dan 1.000 auto's gebouwd die effectief rijden. Daarbij hebben we de sterke en zwakke punten van een elektrische auto leren kennen onder dagelijkse omstandigheden. Dit concurrentievoordeel gaan we niet enkel voor ons zelf gebruiken maar ook aan onze klanten doorgeven.”

Is er binnenkort een elektrische Lotus te koop?
Dany Bahar: “Wij zijn midden in het ontwikkelingsproces dat binnenkort wordt afgesloten.”

Blijft het met één model(-reeks) ?
Dany Bahar: “Dat is ons grootste uitdaging, want we willen een e-drive eigenlijk aanbieden in elke serie.”

Wat betekent uw geplande groei voor het afzetvolume ?
Dany Bahar: “We moeten niet rond de pot draaien: in de komende vijf jaar moet de verkoop verviervoudigen.”

Heeft u daarvoor behoefte aan een groter team?
Dany Bahar: ”Veel nieuwe medewerkers zijn van Ferrari, Aston Martin, Porsche en Mercedes AMG naar ons gekomen gezien de ambities en de omvang van het project. Ik heb mijn dreamteam samengesteld en op het de Autosalon van Parijs, eind september, zal het nieuwe Lotustijdperk worden voorgesteld.”

Is er een ruimtegebrek ?
Dany Bahar: “Natuurlijk. Ons businessplan voorziet in aanzienlijke investeringen in nieuwe infrastructuur.”

Wat is de omvang van de geplande investeringen ?
Dany Bahar: “Dat kan je niet vergelijken met grote fabrikanten, maar in de komende jaren wordt circa 800 miljoen euro in het project geïnvesteerd.”

Momenteel draaien Lotus Cars & Lotus Engineering elk 50 procent van de omzet. Zal dat zo blijven?
Dany Bahar: “Neen, de verhouding zal aanzienlijk verschuiven naar de auto-divisie. Op de middellange termijn verwacht ik dat ongeveer 90 procent.”

Lotus zal altijd een sportwagenmerk blijven?
Dany Bahar : “Laat ik het zo zeggen: Het maakt niet uit hoe groot of klein de auto's worden, en ongeacht hoeveel deuren ze ook hebben, Lotus zal zich altijd richten op het bouwen van sportieve wagens.”
Besser laufen, als faulen.
Better to run than to rot.

- J.W. von Goethe, Reineke Fuchs
electroshock

Toch positief wat betreft de Elise-reeks.
Wel een klemtoonverschuiving van 'sportwagens' naar 'sportieve wagens' :?:

Frederik
Site Admin
Auto: Elan & Evora
Contacteer:

Bericht door Frederik »

Ik krijg er al wat meer vertrouwen in ...

Vind het wel erg vreemd dat ze nu plots details lossen, zouden ze toch onder de indruk zijn van de reacties on-field?
electroshock

't Is hun geraden hier mee te lezen. :lol:

Frederik
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Frederik »

Is er iemand dat dit heeft opgemerkt ??

Onder de foto staat :
CEO und Mitbesitzer Dany Bahar will die Lotus-Modellpalette deutlich erweitern. In unserer Fotoshow zeigen wir Ihnen das Lotus Elise-Facelift 2011.

mitbesitzer : medeeigenaar ??
electroshock

"Lotus Group Not Up For Sale
06/9/2010

Proton Holdings Bhd. said that Lotus Group International Ltd. is not for sale now although it has received unsolicited offers. The firm told Bursa Malaysia, “The board wishes to state that Lotus is and continues to be a strategic entity within Proton, as well as a technology catalyst.” It was clarifying a news report that said it may sell 40% of Lotus to its management team."

bron: http://investing.businessweek.com/resea ... Id=5546068

Blijkbaar mede-eigenaar. Allicht wel, als we dit artikel mogen geloven. Daar was tot nu toe weinig ruchtbaarheid aan gegeven. Proton was voordien, dacht ik, tot 80% aandeelhouder in de Lotus Group. Als 40 % nu bij het management-team zit, zit er alleszins geen 80% meer bij Proton, of begrijp ik dat artikel mis ?
Vandaar misschien dat er zovel 'zwaar'-gewichten in het management werden geroepen.
Toch wel hot-news, moest dat waar zijn, me dunkt.
Daartegenover staat er bij Proton dat zij voor volle 100 % roeren in de Lotus-potjes:
http://www.proton.com/about_proton/corp ... ations.php
Proton Berhad.jpg
Laatst gewijzigd door electroshock op 15 jul 2010, 01:19, 2 keer totaal gewijzigd.

Frederik
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Frederik »

Opvallend hoeveel info er online te vinden is maar het ERG moeilijk is de puzzelstukjes bij elkaar te krijgen. En anderzijds, er is al snel iets geschreven (verzonnen) wat dan weer klakkeloos overgenomen wordt door andere media.

Bahar is alvast geen sukkelaar, zijn vrouw is de dochter van de grote baas van Petronas (altijd raar gevonden dat zij Mercedes niet Lotus sponseren in de F1). Zijn broodje is alvast gebakken, hij zal bij Ferrari ook wel een mooie cent verdiend hebben. En nu CEO van Lotus zijnde zal ook wel niet slecht betaald zijn.

Ik heb het nooit erg gehad voor hem, al moet ik zeggen dat het een beetje positiever aan het ombuigen is.

Alsnog zullen we moeten afwachten ...
electroshock

Er staat natuurlijk (...) it may sell 40% of Lotus to its management team. (...); hetgeen misschien nog helemaal niet in kannen en kruiken is.

Blijft natuurlijk de vraag waarom een toch serieuze media-speler als AMS Bahar als medeeigenaar vermeld.
Zonder enige press-release van Proton of van Lotus is het dus inderdaad afwachten en puzzelen.

Co-driver, kunt ge geen telefoontje doen naar Maleisië en eens navragen hoe de vork nu aan de steel zit ? :idea: Ik ruik hier nieuwswaarde. :roll:

Verder puzzelen levert op dat Bahar enkel doet wat Proton hem reeds voordeed (met name Audi- & BMW-mannetjes ronselen) en het zal wel schering en inslag zijn bij zo'n bedrijven:
http://paultan.org/2008/09/11/proton-ap ... -division/
http://www.themotorreport.com.au/27630/ ... ing-awards

mindp0wer
Naam: Koen
Auto: Elise Sport160 - 2006 S

Bericht door mindp0wer »

electroshock schreef:Er staat natuurlijk (...) it may sell 40% of Lotus to its management team. (...); hetgeen misschien nog helemaal niet in kannen en kruiken is.

Blijft natuurlijk de vraag waarom een toch serieuze media-speler als AMS Bahar als medeeigenaar vermeld.
Zonder enige press-release van Proton of van Lotus is het dus inderdaad afwachten en puzzelen.
Zolang Proton 51% van de aandelen houdt, hebben ze alles te zeggen ...
Natuurlijk is een stuk van de aandelenportefeuille een zeer leuke motivator voor de managers om het goed te doen. Als ze Lotus kunnen opwaarderen dan stijgt de waarde van hun aandelen.
AfbeeldingLotus Tour Limburg 2011-2012-2013-2014-2015

I have no idols. I admire work, dedication and competence.
Ayrton Senna
Plaats reactie