Hoe kan men weten of een Lotus een ongeval gehad heeft ?
- marky_mark_98
- Naam: Marc
- Auto: Elise MK2 S
Hoe kan men weten of een Lotus een ongeval gehad heeft ?
Goeiedag iedereen,
Ik ben momenteel een Lotus Elise op het spoor en in kontakt met de eigenaar van de wagen.
Hij heeft mij het onderhoudsboekje opgestuurd, de laatste onderhoudsfaktuur gedaan bij Adrian Blyth, de MOT van de wagen en een HPI dokument.
Als de wagen een ongeval gehad heeft in de UK en hij Cat C of Cat D(ik weet niet of er andere bestaan) is staat dit dan automatisch op dit dokument ?
Zoja, waar juist ?
Heeft er iemand hier ervaring mee ?
Bedankt voor de antwoorden.
Marc.
Ik ben momenteel een Lotus Elise op het spoor en in kontakt met de eigenaar van de wagen.
Hij heeft mij het onderhoudsboekje opgestuurd, de laatste onderhoudsfaktuur gedaan bij Adrian Blyth, de MOT van de wagen en een HPI dokument.
Als de wagen een ongeval gehad heeft in de UK en hij Cat C of Cat D(ik weet niet of er andere bestaan) is staat dit dan automatisch op dit dokument ?
Zoja, waar juist ?
Heeft er iemand hier ervaring mee ?
Bedankt voor de antwoorden.
Marc.
- thiva
- Naam: Thierry
- Auto: Exige S2 240
Re: Hoe kan men weten of een Lotus een ongeval gehad heeft ?
Dat valt te zien van wanneer de laatste HPI check dateert natuurlijk. Best zelf nog eens een check doen op 't moment dat je de wagen koopt. Dat kost je toch niet veel.
In principe kan je op de HPI check zien of een wagen Cat C of D is.
Er is wel een kleine maar; Als de schade nooit aangegeven is, komt dit natuurlijk ook niet naar boven bij de HPI check.
In principe kan je op de HPI check zien of een wagen Cat C of D is.
Er is wel een kleine maar; Als de schade nooit aangegeven is, komt dit natuurlijk ook niet naar boven bij de HPI check.
Lotus Tour Limburg - www.lotustourlimburg.be
- Exploded
- Naam: Gert
- Auto: Elise MK1
Dat is dus deze site die Thierry bedoelt: http://www.hpicheck.com/
- thiva
Normaal kan je zelf geen HPI check doen als je niet in de UK woont.
Mits wat gefoefel met met je eigen adres lukt het wel. Gewoon één of ander UK adres opgeven. Zo heb ik het toch gedaan.
Ah, en nog een tip. Blijf zeker weg bij UK Lotus Centre. Zij doen niets anders dan cat C & D wagens aan de man brengen zonder dat ze dit erbij vermelden.
Een cat D wagen kan evengoed een wagen zijn die alleen cosmetische schade gehad heeft, maar gecatalogeerd werd als uneconomical repair door de verzekering. Het hoeft dus zeker niet te gaan over chassisschade.
Een cat C wagen moet terug gekeurd worden alvorens hij terug op de baan mag.
Persoonlijk zou ik mijn handen afhouden van cat D en zeker cat C wagens in de UK. De keuze om te catalogeren als cat C of D is zelfs voor de Engelsen niet altijd duidelijk.
Mits wat gefoefel met met je eigen adres lukt het wel. Gewoon één of ander UK adres opgeven. Zo heb ik het toch gedaan.

Ah, en nog een tip. Blijf zeker weg bij UK Lotus Centre. Zij doen niets anders dan cat C & D wagens aan de man brengen zonder dat ze dit erbij vermelden.
Een cat D wagen kan evengoed een wagen zijn die alleen cosmetische schade gehad heeft, maar gecatalogeerd werd als uneconomical repair door de verzekering. Het hoeft dus zeker niet te gaan over chassisschade.
Een cat C wagen moet terug gekeurd worden alvorens hij terug op de baan mag.
Persoonlijk zou ik mijn handen afhouden van cat D en zeker cat C wagens in de UK. De keuze om te catalogeren als cat C of D is zelfs voor de Engelsen niet altijd duidelijk.

- marky_mark_98
De HPI check die ik gekregen heb is degene die de eigenaar gekregen heeft wanneer hij de wagen in Frankrijk geïmporteerd heeft en dit is van einde februari. Dus als er daarna een ongeluk mee gebeurd is in Frankrijk dan zal ik het niet meer kunnen checken.
- thiva
Waarom ga je in Frankrijk een wagen kopen die uit de UK geïmporteerd is?
Doe je dan nog voordeel?
Ga je niet beter rechtstreeks naar de UK?
Doe je dan nog voordeel?
- marky_mark_98
De wagen is al aangepast aan de Europese normen voor de lichten en is voor mij makkelijker om naar Frankrijk te gaan dan naar de UK.thiva schreef:Waarom ga je in Frankrijk een wagen kopen die uit de UK geïmporteerd is?
Doe je dan nog voordeel?
Ik weet niet of ik minder voordeel doen.
Het gaat over een MK2 2005, 16000 miles, nooit op track geweest en geen stonechips. Onderhoud is gebeurd in februari 2010 bij Adrian Blyth en heeft alle fakturen.
- thiva
Ombouwen naar Europese normen houdt niets in.
Gewoon de lichten omswitchen (of laten omswitchen), het CoC aanvragen als het nog niet bij de wagen zit en klaar is kees.
Laat je zeker niet afschrikken door het papierwerk, want dat is de moeite niet. Waarschijnlijk heeft de persoon/dealer in Frankrijk ook al een marge op de wagen genomen.
16000 miles zonder stonechips lijkt me eerder uitzonderlijk. Het front can al een blow-over gehad hebben. Dat hoeft echter geen probleem te vormen als het proper gedaan is.
Via de Eurotunnel sta je overigens snel in de UK. Een wagen gaan halen in Engeland is vlot te doen in 1 dag als je niet veel hoger gaat dan Londen.
Het kost je ook haast niets.
Gewoon de lichten omswitchen (of laten omswitchen), het CoC aanvragen als het nog niet bij de wagen zit en klaar is kees.
Laat je zeker niet afschrikken door het papierwerk, want dat is de moeite niet. Waarschijnlijk heeft de persoon/dealer in Frankrijk ook al een marge op de wagen genomen.
16000 miles zonder stonechips lijkt me eerder uitzonderlijk. Het front can al een blow-over gehad hebben. Dat hoeft echter geen probleem te vormen als het proper gedaan is.
Via de Eurotunnel sta je overigens snel in de UK. Een wagen gaan halen in Engeland is vlot te doen in 1 dag als je niet veel hoger gaat dan Londen.
Het kost je ook haast niets.
- marky_mark_98
Omdat de omschakeling al gebeurd is en alle papieren aanwezig zijn en het onderhoud gebeurd is heb ik voor deze wagen gekozen. Ik moet zeggen dat ik op niveau van mechaniek niks ken dus als ik naar de UK moet gaan dan moet ik iemand meenemen die dit kan checken voor mij ...
Blow-over = herspuiten van de front clam ?
We zullen wel zien dat er geen stone chips zijn, de vorige eigenaar zou de wagen vertroeteld hebben en alleen mee naar buiten gekomen zijn tijdens het weekend en ook alleen met goed weer.
Blow-over = herspuiten van de front clam ?
We zullen wel zien dat er geen stone chips zijn, de vorige eigenaar zou de wagen vertroeteld hebben en alleen mee naar buiten gekomen zijn tijdens het weekend en ook alleen met goed weer.
- Frederik
- Site Admin
- Auto: Elan & Evora
- Contacteer:
Als de prijs correct is zou ik durven aannemen dat het vermoedelijk wel OK is, maar indien de prijs toch een stuk onder de gangbare prijs ligt zou ik toch maar HEEL ERG GOED uitkijken.
Je weet toch dat het chassis van een Lotus gelijmd is en indien daar iets me is je met torenhoge kosten naar huis komt?
Lees maar es : http://www.lotusforum.be/viewtopic.php? ... 505#p24505 hoe een droom een hell kan worden.
Je weet toch dat het chassis van een Lotus gelijmd is en indien daar iets me is je met torenhoge kosten naar huis komt?
Lees maar es : http://www.lotusforum.be/viewtopic.php? ... 505#p24505 hoe een droom een hell kan worden.
9/05/2024 Ypres Lotus Day
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic