Welke uitlaat voor Exige S?

Elise S1, S2 & S3, Exige S1, S2 & S3, 340R & 2-Eleven
Ook Opel Speedster, Vauxhall VX220 & Tesla Roadster
Plaats reactie
ceetee1979
Auto: 2006 Lotus Exige S

Welke uitlaat voor Exige S?

Bericht door ceetee1979 »

Ik begin zo stilletjes na te denken over een nieuwe uitlaat voor mijn Exige S. Op dit moment staat er Lotus Stage 2 onder maar die is echt veel te luid om eens rustig mee te rijden.

Dus de vraag is welke zou een goede vervanger zijn? Ik zou op termijn misschien ook wel eens op circuit willen rijden. Het moet dus voldoen aan de geluidsnormen en liefst ook nog door de keuring geraken zonder de uitlaat te veranderen :) . Ik heb al veel gelezen over 2bular op het Engelse forum.

Gaat de uitlaat een vermogenswinst opleveren?

Alvast bedankt voor de suggesties
Laatst gewijzigd door Frederik op 09 apr 2010, 18:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: titel aangepast
Dim
Auto: Exige S 240

Re: Welke uitlaat?

Bericht door Dim »

ik heb al heel veel Lotusen gezien met een Stage 1. Niet ideaal voor een SC motor, maar bon...
Als ge onder de 95db norm wilt blijven (Zolder), dan gaat ge toch de Stage 2 moeten vervangen.
2bular (Jim Valentine) maakt uitlaten op maat van de klant, en zijn prachtig. Ge kunt dus specifieren dat ge een Exige S hebt, en ge max zoveel db wilt, etc ... ge moet ne keer kijken op zijnen site, of hem mailen.
Larini etc moet ook lukken...
Ik persoonlijk ben zeer content van de Stage 1 onder de mijne (is wel een atmosferische, geen sc) met een hurricane filter...
Autoracing began 5 minutes after the second car was built.
Dim
Auto: Exige S 240

Bericht door Dim »

maar wat er ook beweerd wordt, ik zou niet al te veel rekenen op vermogenswinst door de uitlaat te veranderen...behalve dan als ge de ECU gaat tunen, eventueel in combo met een 4-2-1 of 4-1 manifold...maar dan zijt ge natuurlijk zware kosten aan het doen...
Wat de keuring betreft : op de Stage 1 staat letterlijk : "track use only"...
Wat geldt voor alle niet OEM uitlaten in Belgie dacht ik...maar de achterste diffuser halen ze er niet af op de keuring !
Maar om die reden hou ik toch mijn originele uitlaat bij, zou ik problemen hebben, is het een uurtje werk om de uitlaat te wisselen...
Autoracing began 5 minutes after the second car was built.
Yves
Naam: Yves
Auto: Elise Sprint 220 2019
Contacteer:

Bericht door Yves »

Heb ook 1x gereden met een wagen met een stage 2. Vond het zalig klinken, maar stel toch vast dat velen terugkeren naar een iets discretere uitlaat, zeker voor circuit gebruik.
ceetee1979
Auto: 2006 Lotus Exige S

Bericht door ceetee1979 »

Bedankt voor de replies.

Het geluid is wel mooi als het gas er vol op gaat, lijkt of de hel losbarst :D .
Kameraden met een M3 en M5 zeiden dit ook, het geluid op hoge toeren en zoals een moto.

Maar ben eens naar Engeland gereden met deze wagen en op de snelwegen hebt ge dan echt geen rust, ge krijgt er koppijn van :D .

Ben er wel mee door de keuring geraakt. Ik ben van plan eens een mailtje naar Jim Valentine te sturen voor een 2bular. Indien ik er een sportcat bijbestel, zou dit problemen geven op de keuring met de uitlaatgassen?

Ik heb nu al de Gotham tune, ik denk dus wel dat er wat vermogenswinst misschien inzit :P . Op termijn ben ik misschien ook van plan chargecooler erop te laten zetten, ik zou er dus ook wel onmiddellijke een fatsoenlijke uitlaat nu onder willen.

De auto van Molleke heeft nu 280pk dacht ik, ik ben wel eens benieuwd of het een groot verschil is met de standaard Exige S.

In ieder geval bedankt voor de info al.
fubar
Auto: Exige

Bericht door fubar »

Hoi,
Heb sinds een dikke week een Elise S. Bij het eerste onderhoud wissel ik mn uitlaat en komt er ook een hurricane filter op.
Alleen... ben ik er nog niet uit wat de uitlaat moet zijn.
Momenteel gaat de keuze tussen een Lotus stage 1 en een Larini Sport.
Zijn er mensen die een van beide op hun elise hebben staan en zo ja, zou ik er dan eens mogen komen naar luisteren? (Dim ik heb je een pm gezonden in verband hiermee). Ook andere stage 1 categorie uitlaat voorbeelden zijn welkom.
Alvast bedankt.
dachero
Naam: Danny
Auto: gene

Bericht door dachero »

fubar schreef:Hoi,
Heb sinds een dikke week een Elise S. Bij het eerste onderhoud wissel ik mn uitlaat en komt er ook een hurricane filter op.
Alleen... ben ik er nog niet uit wat de uitlaat moet zijn.
Momenteel gaat de keuze tussen een Lotus stage 1 en een Larini Sport.
Zijn er mensen die een van beide op hun elise hebben staan en zo ja, zou ik er dan eens mogen komen naar luisteren? (Dim ik heb je een pm gezonden in verband hiermee). Ook andere stage 1 categorie uitlaat voorbeelden zijn welkom.
Alvast bedankt.
op de mijne staat ook een hurricane en een lotus stage 1

en het klinkt goed luider moet dat niet zijn voor mij
LOTUS heeft voor diegene die thuis niks te zeggen hebben ook wat gewone kleuren aan het pallet toegevoegd
Frederik V
Naam: Frederik
Auto: geen meer
Contacteer:

Bericht door Frederik V »

Ik heb de 2bular van Wim van Beeck die van Dim komt waarschijnlijk vorige week gemonteerd en mmmmm dit is een zalig geluid die er nu uit komt 8-)
T_085
Naam: Timothy
Auto: Exige Cup 260
Contacteer:

Bericht door T_085 »

Hier een kort geluidsfragment van mijn Elise S (2009)
http://www.youtube.com/watch?v=FyZhB-axbTo
(Revs beginnen op 20sec)

Sinds donderdag staat er een Hurricane + Lotus Stage 1 op.
Ik ben het met Dachero eens, voor mij hoeft dit ook niet luider.
Ik ben er zeer tevreden mee en het is imo nog veel beter dan ik had verwacht.
- Lotus Elise S 2009 (2009-2017)

https://www.instagram.com/sportscars_te/
PaulF
Naam: Paul
Auto: Elise S

Bericht door PaulF »

Hier een filmpje van mijn Elise S met stage 1 uitlaat.

groetjes Paul http://www.youtube.com/watch?v=t6nZhBK_ ... r_embedded
Plaats reactie