Nummerplaat voorkant
- stubru4ever
- Auto: 40th Hethel Lim Edition
Nummerplaat voorkant
Hallo
Sinds zaterdag heb ik eindelijk mijn droomauto in mijn bezit, een elise S van 2002. Heerlijk beestje om mee te rijden. Maar ik zit met een vraag. De man van wie ik hem kocht had de nummerplaat aan de voorkant bevestigd met 3 strookjes velcro omdat je in poliëster niet mag boren. Dus ik heb aan mijn duplicaat-plaat ook 3 stukjes gekleeft maar de plaat blijft van geen kanten hangen en ik vind dit nu ook zo geen geslaagde manier. Ik heb mij ondertussen ook al geïnformeerd bij de politie en in principe moet de voorste plaat exact hetzelfde zijn als de officiële plaat aan de achterkant. Zelfde afmetingen dus. Mensen die rondrijden met een sticker-nummerplaat zijn volgens de hoofdinspecteur die ik aan de lijn heb gehad in fout en kunnen een waarschuwing krijgen.
Kan mij iemand vertellen hoe hij dit heeft opgelost bij zijn/haar wagen op een 'legale' en volledig wettelijke manier zonder zijn wagen te beschadigen ?
Alvast bedankt !
Mvg Wim
Sinds zaterdag heb ik eindelijk mijn droomauto in mijn bezit, een elise S van 2002. Heerlijk beestje om mee te rijden. Maar ik zit met een vraag. De man van wie ik hem kocht had de nummerplaat aan de voorkant bevestigd met 3 strookjes velcro omdat je in poliëster niet mag boren. Dus ik heb aan mijn duplicaat-plaat ook 3 stukjes gekleeft maar de plaat blijft van geen kanten hangen en ik vind dit nu ook zo geen geslaagde manier. Ik heb mij ondertussen ook al geïnformeerd bij de politie en in principe moet de voorste plaat exact hetzelfde zijn als de officiële plaat aan de achterkant. Zelfde afmetingen dus. Mensen die rondrijden met een sticker-nummerplaat zijn volgens de hoofdinspecteur die ik aan de lijn heb gehad in fout en kunnen een waarschuwing krijgen.
Kan mij iemand vertellen hoe hij dit heeft opgelost bij zijn/haar wagen op een 'legale' en volledig wettelijke manier zonder zijn wagen te beschadigen ?
Alvast bedankt !
Mvg Wim
Laatst gewijzigd door stubru4ever op 25 jan 2010, 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Als't kraakt, moe je stop'n
-
- Auto: Europa S +Morgan 4/4
- Contacteer:
Re: Nummerplaat voorkant
Beste Wim, dit subject heeft al véle keren aan bod geweest met alle soorten pro's en contra's...ge moet eens de zoekfunctie gebruiken
...
bij mij is het ook met velcro en is zeer zeer moeilijk te verwijderen of los te krijgen...

bij mij is het ook met velcro en is zeer zeer moeilijk te verwijderen of los te krijgen...
- FastEleven
- Naam: Erik
- Auto: 2-11 + Cup 250
Waarom zou je in polyester niet mogen boren : gewoon gaatjes boren en vijsje erdoor en je nummerplaat zit muurvast.
Je toont uiteraard wel meer respect voor je auto als je velcro gebruikt. In dat geval gebruik je best industriële velcro, dan blijft de nummerplaat perfect op z'n plaats zitten (ja hoor, ook bij hoge snelheden en slecht wegdek). Dit soort velcro is te krijgen bij de vakhandel zoals Autovak in Kontich.
Hou er wel even rekening mee dat als jij je nummerplaat er in een handomdraai kan afhalen, ook dieven dat kunnen. (natuurlijk vooral belangrijk voor de achterste nummerplaat)
Over de grootte van de nummerplaat is op dit forum al genoeg verteld ....
Je toont uiteraard wel meer respect voor je auto als je velcro gebruikt. In dat geval gebruik je best industriële velcro, dan blijft de nummerplaat perfect op z'n plaats zitten (ja hoor, ook bij hoge snelheden en slecht wegdek). Dit soort velcro is te krijgen bij de vakhandel zoals Autovak in Kontich.
Hou er wel even rekening mee dat als jij je nummerplaat er in een handomdraai kan afhalen, ook dieven dat kunnen. (natuurlijk vooral belangrijk voor de achterste nummerplaat)
Over de grootte van de nummerplaat is op dit forum al genoeg verteld ....
My ex 1962 Westfield 'Lotus' Eleven on track

- Frederik
- Site Admin
- Auto: Elan & Evora
- Contacteer:
Je mag inderdaad boren in polyester, maar ik haat boren in mijn wagens dus plaats ik ze altijd met dubbelzijdig plakband.
Welkom op het forum !! (foootooo ...)
Welkom op het forum !! (foootooo ...)

9/05/2024 Ypres Lotus Day
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
-
- Auto: Europa S +Morgan 4/4
- Contacteer:
Mijn achterste nummerplaat is ook met gaatjes geboord en met inox vijs/boutjes vast... met velcro of parkers is dit alhier te riskant... maar mijn voorplaat is met zeer stevige velcro vast, en zelfs moeilijk te verwijderen... ik heb een andere (met normale grootte ) die wat beschadigd is.. in de koffer liggen... want deze is er dan altijd net afgereden door te laag..
.

Laatst gewijzigd door Herman op 25 jan 2010, 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.
- Frederik V
- Naam: Frederik
- Auto: geen meer
- Contacteer:
Ik heb mijn nummerplaat achteraan met dubbelklevende tape gedaan en is niet meer los te krijgen.
Vooraan is het een sticker die dezelfde breedte heeft maar niet dezelfde hoogte, zo valt dat niet zo echt op.
Ik zou eerst niet regelmentair rijden en kijken als je reactie van de politie krijgt, zo ja zou ik het vast kleven met dubbelkevende tape.
Vooraan is het een sticker die dezelfde breedte heeft maar niet dezelfde hoogte, zo valt dat niet zo echt op.
Ik zou eerst niet regelmentair rijden en kijken als je reactie van de politie krijgt, zo ja zou ik het vast kleven met dubbelkevende tape.
-
- Auto: Exige
Voor diegene die problemen met hun reproductienummerplaat hebben en door de verbaliserende eenheid worden wijsgemaakt dat de voorste gelijk van afmetingen moet zijn aan de officiele nummerplaat achteraan.
Hier de juiste wettekst(afdrukken en bij uw papieren steken)
Ministrieel besluit 23/7/2001 betreffende de inschrijvingen van voertuigen
Hoofdstuk 5. Reproducties van kentekenplaten
art 16: 1) De afmetingen, vorm, kleur, opschrift en grafie van de reproductie zijn NAGENOEG identiek aan de kenmerken van de overeenstemmende kentekenplaat met hetzelfde nummer
Nagenoeg betekend ongeveer. Er wordt dus niet gezegd dat ze identiek moet zijn aan uw officiele plaat maar er is nog een tweede punt.
2) Integenstelling tot de bepalingen van de eerste paragraaf mogen gewone en tijdelijke kentekenplaten voor auto's eveneens gereproduceerd worden met de afmetingen,vorm,grafie en het Europees symbool die in artikel 10 werden bepaald.
Dit maakt het verwarrend
Nu zulen we artikel 10 nog eens opzoeken maar volgens mij moet je met de bepalingen in de eerste paragraaf al verder kunnen.
Het zal van uw overtuigingskracht afhangen. Indien artikel 10 duidelijk aangeeft dat de repro vooraan gelijk moet zijn aan de officiele achteraan kan je beter niet te lang discussieren. Ik zoek het nog eens op.
Hier de juiste wettekst(afdrukken en bij uw papieren steken)
Ministrieel besluit 23/7/2001 betreffende de inschrijvingen van voertuigen
Hoofdstuk 5. Reproducties van kentekenplaten
art 16: 1) De afmetingen, vorm, kleur, opschrift en grafie van de reproductie zijn NAGENOEG identiek aan de kenmerken van de overeenstemmende kentekenplaat met hetzelfde nummer
Nagenoeg betekend ongeveer. Er wordt dus niet gezegd dat ze identiek moet zijn aan uw officiele plaat maar er is nog een tweede punt.
2) Integenstelling tot de bepalingen van de eerste paragraaf mogen gewone en tijdelijke kentekenplaten voor auto's eveneens gereproduceerd worden met de afmetingen,vorm,grafie en het Europees symbool die in artikel 10 werden bepaald.
Dit maakt het verwarrend
Nu zulen we artikel 10 nog eens opzoeken maar volgens mij moet je met de bepalingen in de eerste paragraaf al verder kunnen.
Het zal van uw overtuigingskracht afhangen. Indien artikel 10 duidelijk aangeeft dat de repro vooraan gelijk moet zijn aan de officiele achteraan kan je beter niet te lang discussieren. Ik zoek het nog eens op.
-
- Auto: Exige
Zo, ik heb art 10 nagekeken
Art 10 beschrijft alle nummerplaten en hun afmetingen en spreekt niet over reproducties van die platen
(z-platen, transitplaten en alle andere soorten platen)
Ik heb art 2 nog eens gelezen en daar staat ook een belangrijk woord in
Namelijk
............ van de eerste paragraaf MOGEN de gewone en tijdelijke......
Mogen is dus niet moeten.
Besluit: Je moet steeds alle woorden in een wettekst goed ontleden en dan staat er in paragraaf 1 dat de repro NAGENOEG (dus ongeveer) gelijk moet zijn en in paragraaf 2 staat dat ze MOGEN (niet MOETEN)gelijk zijn
Als je nu deze twee teksten afdrukt en bij je papieren steekt moet je ieder normaal denkende kunnen overtuigen.
Je kan hier volgens mij zelfs voor een politie rechtbank je gelijk mee halen maar ik ga eens informeren bij een advocaat wat de slaagkansen zijn.
Hiermee zou alle discussie rond de reproductie plaat duidelijk moeten zijn.
Art 10 beschrijft alle nummerplaten en hun afmetingen en spreekt niet over reproducties van die platen
(z-platen, transitplaten en alle andere soorten platen)
Ik heb art 2 nog eens gelezen en daar staat ook een belangrijk woord in
Namelijk
............ van de eerste paragraaf MOGEN de gewone en tijdelijke......
Mogen is dus niet moeten.
Besluit: Je moet steeds alle woorden in een wettekst goed ontleden en dan staat er in paragraaf 1 dat de repro NAGENOEG (dus ongeveer) gelijk moet zijn en in paragraaf 2 staat dat ze MOGEN (niet MOETEN)gelijk zijn
Als je nu deze twee teksten afdrukt en bij je papieren steekt moet je ieder normaal denkende kunnen overtuigen.
Je kan hier volgens mij zelfs voor een politie rechtbank je gelijk mee halen maar ik ga eens informeren bij een advocaat wat de slaagkansen zijn.
Hiermee zou alle discussie rond de reproductie plaat duidelijk moeten zijn.
- Yves
- Naam: Yves
- Auto: Elise Sprint 220 2019
- Contacteer:
De volledige wet kan je vinden op http://www.wegcode.be/wet.php?wet=61
Ik bemerk wel dat ze bij de autokeuring de tekst anders lezen.
"Naast de kleur, de vorm en de afmetingen moeten het lettertype en de grafische vormgeving van de reproductie identiek zijn aan deze van het officiële kenteken."
Bron: http://www.goca.be/ned/autokeuring/numm ... /index.asp
Ik bemerk wel dat ze bij de autokeuring de tekst anders lezen.
"Naast de kleur, de vorm en de afmetingen moeten het lettertype en de grafische vormgeving van de reproductie identiek zijn aan deze van het officiële kenteken."
Bron: http://www.goca.be/ned/autokeuring/numm ... /index.asp
-
- Naam: Dieter
- Auto: Elise S2 111S
Toen ik mijn Elise kocht had de dealer mijn nummerplaat vooraan vastgeschroefd. Na een paar euh touch downs is de plaat er afgerukt.
Sindsdien heb ik een op een stuk sub-roofing een stickernumerplaat gekleefd (juiste grootte) en dat dan met dubbelzijdige tape aan de wagen bevestigd. Nu geeft mijn nummerplaat dus wat mee. Dus weinig kans op schade en verlies van de plaat.
Sindsdien heb ik een op een stuk sub-roofing een stickernumerplaat gekleefd (juiste grootte) en dat dan met dubbelzijdige tape aan de wagen bevestigd. Nu geeft mijn nummerplaat dus wat mee. Dus weinig kans op schade en verlies van de plaat.
Dieter.
Lotus Elise S2 111S
Lotus Elise S2 111S