Lotus flink goedkoper (in Nederland)

Plaats hier berichten die met Lotus te maken hebben, maar niet specifiek bedoeld is op een bepaald type/model.
Frederik
Site Admin
Auto: Elan & Evora
Contacteer:

Bericht door Frederik »

11 januari 2010

De modellen van Lotus zijn in Nederland met ingang van het nieuwe jaar duizenden goedkoper geworden. Een Elise is nu al te koop voor een prijs vanaf 45.764 euro.
Lotus-distributeur Van der Kooi heeft met ingang van het nieuwe jaar de prijzen van de Elise, Exige en Evora flink kunnen verlagen. De simpelste Elise S is voortaan te koop vanaf 45.764 euro. De R kost 51.896 euro en de SC is 56.923 euro. Dat is respectievelijk 4.036, 8.654 en 10.552 euro minder dan in het vorige jaar.
De Exige S mag in 2010 voor 60.889 euro mee met een nieuwe baas. In 2009 kostte deze auto nog 72.300 euro. De Evora kost als tweezitter voortaan 75.664 euro; de 2+2-variant is 79.982 euro. In het vorige jaar waren deze Evora’s 3.611 en 3.973 euro duurder.
Volgens de Lotus-importeur profiteren de modellen bovengemiddeld van de BPM-afbouw. Doordat het merk dure auto’s voert met een lage CO2-uitstoot is het mogelijk dat ze veel goedkoper worden.
In de prijslijst missen we de Europa. Daarvan is de prijs op aanvraag omdat hij nauwelijks wordt verkocht. Sinds de komst van het model zijn er in Nederland slechts twee geregistreerd. Van der Kooi heeft vorig jaar zo’n twintig Lotussen verkocht. Dit jaar moeten dat er 25 worden.

Bron : http://www.autoweek.nl/autonieuws/13402 ... -goedkoper
Frederik
Site Admin
Contacteer:

Re: Lotus flink goedkoper (in Nederland)

Bericht door Frederik »

Ter vergelijk :

Elise S : 37.760€ (B) tov 49.800€ (NL)
Elise SC : 50.690€ (B) tov 67.475€ (NL)
Exige S : 54.230€ (B) tov 72.300€ (NL)

Ben ik blij dat we hier geen BMP (*) kennen. Dan prijzen we ons nog gelukkig met de BIV denk ik.

* : Belasting van personenauto's en motorrijwielen of BPM is een belasting die voor iedere geregistreerde personenauto in Nederland moet worden betaald.

De betaling van de BPM bij een nieuwe personenauto gaat automatisch via de autodealer en importeur. De dealer neemt de BPM mee in zijn factuur aan de klant en draagt deze BPM via de importeur af aan de belastingdienst. De Wet op de belasting van personenauto's en motorrijwielen 1992 (kortweg wet op de BPM) is een Nederlandse wet van 24 december 1992. De wet regelt de belasting die de Nederlandse overheid heft met betrekking tot personenauto's en motorrijwielen.
a_fond
Auto: -

Bericht door a_fond »

ja en hun kilometerheffing nog eens...
Maar kijk eens naar de Engelse prijslijst... :mrgreen:
Exploded
Naam: Gert
Auto: Elise MK1

Bericht door Exploded »

Nog een vergelijking

Elise SC met vele opties in US: $52.000
reken dan nog dat de jaarlijkse taks voor de Elise er $50 is en de btw op deze wagen een luttele 6%.
conclusie: we betalen nog massaal te veel!
Frederik
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Frederik »

Exploded schreef:Nog een vergelijking

Elise SC met vele opties in US: $52.000
reken dan nog dat de jaarlijkse taks voor de Elise er $50 is en de btw op deze wagen een luttele 6%.
conclusie: we betalen nog massaal te veel!
Goh, als ik de Nederlandse prijzen + taksen bekijk dan denk ik dat we met onze BIV nog vrij tevreden mogen zijn.

Al moet ik toegeven, moest BIV niet bestaan, ik al veel sneller een nieuwe/andere wagen zou kopen. Misschien moeten ze ipv de BIV op oudere wagens te verminderen het net omgekeerd doen, en zo modernere en dus ook schonere (uitstoot) nieuwe wagens stimuleren.
elwood
Naam: Pascal
Auto: Lotus Elise cup 250
Contacteer:

Bericht door elwood »

a_fond schreef:ja en hun kilometerheffing nog eens...
Maar kijk eens naar de Engelse prijslijst... :mrgreen:

Je hebt volledig gelijk. Het is sterk hoe groot de verschillen zijn tussen de engelse dealers en de onze en ik vrees dat die fout uitsluitend bij de fabriek ligt en niet aan de verdelers. Zij zijn de dupe die waarschijnlijk permanent geconfronteerd worden met de vraag waarom ze hier zo duur zijn. Ik kan me immers moeilijk voorstellen dat er een onderlinge overeenkomst zou zijn om de prijzen kunstmatig hoog te houden.
Ondertussen kijken veel liefhebbers even over het water. Voor Lotus zijn het allemaal klanten en nog beter... kopers op de thuismarkt ! Bij Lipscomb, de Lotusdealer die het dichtst bij Dover ligt hebben ze er in 2009 50 (VIJFTIG !!) naar het vasteland gestuurd, waaronder verscheidene naar Belgie.

Een groter merk zou mjns insziens niet zo omgaan met zijn internationale dealernetwerk.
Herman
Auto: Europa S +Morgan 4/4
Contacteer:

Bericht door Herman »

Morgan... doet net hetzelfde met hun Europese vasteland dealers... t'is blijkbaar een UK ziekte... van zo iets als "alles wat we kunnen binnenrijven doen we rap en die euro dealers kunnen de pot op"...k'vraag mij af zullen ze in de long term dan niet het deksel op hun eigen neus krijgen...
Frederik
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Frederik »

elwood schreef:Het is sterk hoe groot de verschillen zijn tussen de engelse dealers en de onze en ik vrees dat die fout uitsluitend bij de fabriek ligt en niet aan de verdelers. Zij zijn de dupe die waarschijnlijk permanent geconfronteerd worden met de vraag waarom ze hier zo duur zijn. Ik kan me immers moeilijk voorstellen dat er een onderlinge overeenkomst zou zijn om de prijzen kunstmatig hoog te houden.
Mooi vergelijk : http://www.lotuscars.be/lotus/prices.pdf

Bron : FKM (12/01/2010)
wimvanbeeck
Naam: Wim
Auto: Elise S 220

Bericht door wimvanbeeck »

Frederik schreef:
elwood schreef:Het is sterk hoe groot de verschillen zijn tussen de engelse dealers en de onze en ik vrees dat die fout uitsluitend bij de fabriek ligt en niet aan de verdelers. Zij zijn de dupe die waarschijnlijk permanent geconfronteerd worden met de vraag waarom ze hier zo duur zijn. Ik kan me immers moeilijk voorstellen dat er een onderlinge overeenkomst zou zijn om de prijzen kunstmatig hoog te houden.
Mooi vergelijk : http://www.lotuscars.be/lotus/prices.pdf

Bron : FKM (12/01/2010)
Als ge deze lijst bekijkt zitten we zeker niet slecht, dat de auto's in de GB goedkoper zijn heeft alleen te maken met het feit dat de GB niet tot de Euro zone behoort en dat het Pond heel laag genoteerd staat, verder wil iedereen natuurlijk verkopen en dat geld voor elke dealer in elk land, bisness is bisness.

WIM
Frederik
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Frederik »

Heb althans de indruk dat Lotus zelf, zin daarin zeer weinig zorgen maakt. Ik herinner mij nog een gesprek met een Belgische dealer dewelke bij Lotus aankaartte dat verschillende mensen een Lotus gaan halen in Engeland.

Lotus heeft er denk ik toch deels op gereageerd, door een LHD in Engeland op de optielijst te zetten...

Echter is Lotus niet van de commercieelste automerken die ik ken :)
Plaats reactie