Diepte smeerput?

Hier kan je praten over alles wat niet met Lotus auto's te maken heeft.
Funny, auto-related en andere items kunnen uiteraard aan bod komen.
Plaats reactie
patje
Auto: speedster 2.2

Diepte smeerput?

Bericht door patje »

Daar het werken op de garagevloer toch niet zo handig is zou ik mij een smeerput willen plaatsen.

Ben er alleen niet uit hoe diep ik hem moet maken om handig te werken ben zelf 1,76m en dacht van hem 1,85m diepte te geven .

Indien er forumleden zijn met tips altijd welkom :roll:

groetjes patje
Herman
Auto: Europa S +Morgan 4/4
Contacteer:

Re: Diepte smeerput?

Bericht door Herman »

ik denk dat het een beetje te diep zal zijn.... maar waarom per sé een smeerput..als ge reeds een mooi splinternieuw hefbrugje met een cap. van 2.8 ton kan kopen voor 1495 euro btw inclusief ? en ge kunt zelfs ook verrollen en verplaatsen ook.... zie http://www.matthys.net/
electroshock
Auto: nee, youngtimer Ridley

Bericht door electroshock »

Héél véél aandachtspunten voor zo een kleinigheid (niet om u af te schrikken hoor): aansluiting aan bestaande vloer (bij verbouwing), waterdichtheid, grondwerk indien volle grond en geen kelder onder uw garage - stabiliteit van eventuele bestaande constructie, afvoer afvalwater, verlichting, mogelijkheid tot dichtleggen zodat er niemand in struikelt, kunststof of beton, prefab of ter plaatse te metsen, ... etc.
185 cm is wel wat hoog, je moet nog rekenen op het verschil tussen onderkant band tot onderkant bodemplaat van uw wagen, ook al is het een heel lage lotus (of speedster) :D

Praat eens niet alleen met uw garagist, maar ook met uw aannemer en vooral met uw architect :idea: . En zeker niet zomaar een put graven in uw garage :roll: .

Hefbrug is zo dom nog niet, kan je ook ergonomisch werken aan bepaalde delen zonder telkens te kruipen en te bukken.

Wat links:
http://www.olivierbeton.be/smeerput2.cfm?Id=243
http://www.fabiton.nl/smeerkelder_filmpje.aspx
http://www.betonal.be/products/smeerputten.htm
http://www.premierpits.com/full_range.php
etc ...
Besser laufen, als faulen.
Better to run than to rot.

- J.W. von Goethe, Reineke Fuchs
patje
Auto: speedster 2.2

Bericht door patje »

@herman die bruggen had ik ook al gezien maar heb nu al plaatsgebrek in mijn garage.

Het technische van een put te maken zal wel in orde komen is niet de eeste keer dat ik een kelder betonneer ;)

Heb gewoon mijn twijfels bij wat de juiste werkhoogte is?

groetjes patje
Herman
Auto: Europa S +Morgan 4/4
Contacteer:

Bericht door Herman »

meschien eens in de autokeuring gaan kijken, of werken ze bij jullie niet meer met putten.... een smeerput maken en het goed doen is een hels karwei..... we hebben een paar jaartjes geleden ook eens een putje gemaakt en we kunnen er van mee praten....
electroshock
Auto: nee, youngtimer Ridley

Bericht door electroshock »

Prefab kan interessant zijn.
Nu ben ik zelf de naam merk kwijt van een Engels merk van relatief makkelijk hanteerbare kunststofputten. Werd jaren geleden door iemand uit het Antwerpse (dacht ik) ook verdeeld in België.
Als ik mij goed herinner was de zijwand stijl trapvormig, waardoor een ladder overbodig was, of zoiets ...
Hopelijk heb ik alleen maar tijdelijke last van vroegtijge aderverkalking, maar het schiet me niet te binnen, en helaas de documentatie ervan heeft mijn laatste verhuis niet overleeft.
En het was niet http://www.premierpits.com/full_range.php .
Besser laufen, als faulen.
Better to run than to rot.

- J.W. von Goethe, Reineke Fuchs
Erwin
Naam: Euh ... Erwin
Auto: Elise S CR, Donk D8

Bericht door Erwin »

Heren,

Mijn smeerput is maar 1,3 m diep.
Ikzelf ben 1,84 m.

Raar maar waar, maar voor mij is dit ideaal.

Ik kan namelijk perfect aan de wagen werken terwijl ik op een barkrukje zit.
Dit is voor mij minder belastend voor mijn rug.

Zo zie je maar.
I don't have a carbon footprint - I drive everywhere.
ovi
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6

Bericht door ovi »

Ik had in Rijmenam ook zelf een smeerput gemaakt en ik zou hem gewoon op uw 1.75 m maken. Die van mij was ook iets te diep en dat is zer vermoeiend voor de armen! :cry:
Wat wel heeeeeeel belangrijk is, is dat ge hem moet voorzien van een apparte ingang! Anders moet je altijd langs voor of achter de wagen onderuit kruipen en dat is niet altijd handig en ook gevaarlijk.
Vriend van mij was eens aant lassen en er vloog een biddon in brand die daar beneden stond!!! Hij moest eerst de auto verduwen om er dan uit te geraken en was bijna een geroosterd stukje vlees! :o
Ik had mijn smeerput 3 meter lang en 2 meter breed gemaakt zodat ik er echt een kelder onder had waar ook mijn compressor en mijn oliefiltersleutel enz een vaste plaats hadden.
De ingang had ik dus ook naast de smeerput met een valluik en de smeerput zelf was 80 cm breed. Ik had er van die metalen looproosters opliggen die echter niet sterk genoeg waren om over te rijden dus koop er maar stevigere das altijd makelijk. ;)
Heb nu ook zo'n fantastisch brugje zoals Herman maar heeft zijn voor en nadelen. Heb enkele weken geleden een uitlaat moeten vervangen bv. en dan is het een beetje moeilijk omdat je die niet vantussen die brug krijgt en de wagen effe op assteunen moet laten zakken zodat hij los van de brug komt.
Ik moet straks nog nieuwe remmen op de Elan steken en dan is het weer ronduit supper makelijk omdat je de auto gewoon op werkhoogte kan zetten en dus geen gedoe met een rolkrik enz.
Plaats reactie