Oppassen geblazen

Hier kan je praten over alles wat niet met Lotus auto's te maken heeft.
Funny, auto-related en andere items kunnen uiteraard aan bod komen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vich
Berichten: 471
Lid geworden op: 17 jan 2009, 14:11
Naam: Virginie
Auto: Elise MK1
Locatie: Belgie

Oppassen geblazen

Bericht door Vich »

Gegevens van Franse verkeersovertreders in België zullen binnenkort door Frankrijk automatisch aan de Belgische politieparketten worden bezorgd. Omgekeerd zullen ook de gegevens van Belgen die te snel rijden in Frankrijk door ons land automatisch aan onze zuiderburen worden bezorgd. De ministerraad heeft daarover vrijdag een wetsontwerp goedgekeurd, dat het verdrag terzake tussen België en Frankrijk bekrachtigt.

Boetes voor verkeersovertredingen die begaan zijn door bestuurders van voertuigen met buitenlandse nummerplaten kunnen vandaag de dag onvoldoende geïnd en ingevorderd worden. Dat komt omdat het voor de Belgische politieparketten erg moeilijk is om aan de identificatiegegevens van de bestuurder of eigenaar van het voertuig te geraken.

Indien het voertuig onderschept wordt, is er in principe geen probleem. De betrokken chauffeur kan dan onmiddellijk geïdentificeerd worden en de boete kan onmiddellijk worden geïnd. Maar als de overtreding wordt vastgesteld met een onbemande camera of bij parkeerovertredingen, moeten eigenaar en bestuurder van het voertuig geïdentificeerd worden via de nummerplaat. En daar wringt het schoentje, ook met Frankrijk. Er bestaat immers geen wettelijke basis voor de systematische uitwisseling van persoons- en kentekengegevens.

Het Frans-Belgisch verdrag past daar een mouw aan. Voor het opvragen van identificatiegegevens krijgen de Fransen een rechtstreekse toegang tot de databank van de Dienst Inschrijving Voertuigen en de Belgen tot de databank van de DPICA (Direction du Programma Interministériel Contrôles Automatisés), luidt het in een mededeling van staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe en van staatssecretaris voor Fraudebestrijding Carl Devlies (beide CD&V).

Ze benadrukken dat er voor wordt gezorgd dat de persoonlijke levenssfeer wordt beschermd. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen de penale of administratieve afhandeling van overtredingen. De enige vereiste is dat het om een verkeersovertreding gaat. Is aan die vereiste voldaan, dan is de uitwisseling van persoons- en kentekengegevens mogelijk.
Seize the day
WimC
Berichten: 1128
Lid geworden op: 16 nov 2008, 20:59
Auto: Elise S1

Re: Oppassen geblazen

Bericht door WimC »

mondieu...ik vertrek nu woensdag...gedaan met in Frankrijk de cruise control op 170 te zetten. Ik kan echt niet meer tellen hoeveel keer ik geflitst geweest ben...de leukste borden zijn die waar je nummerplaat opkomt met de melding dat je te snel rijdt!
Er moest ooit een einde aan komen hé. Het verschil tussen het rijgedrag van de Fransen en de Belgen was toch iéts te groot.
Bonne route aan allen

Wim
Gebruikersavatar
ovi
Berichten: 3904
Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Locatie: Keerbergen

Re: Oppassen geblazen

Bericht door ovi »

Yep, ik ben in April ook 2 keer geflitst in Frankrijk en niks gekregen! :D
Volgende reis doen we dus met ons Puntoke! ;)
Herman
Berichten: 4066
Lid geworden op: 22 aug 2008, 11:32
Auto: Europa S +Morgan 4/4
Locatie: Kortrijk / Altea.
Contacteer:

Re: Oppassen geblazen

Bericht door Herman »

juist dit gelezen.... :( :( (Frankrijk)
Suppression des panneaux de signalisation des radars fixes
A compter du 1er janvier 2010, les installations des panneaux annonçant la proximité des
radars ne seront plus systématiques à la demande des associations contre la délinquance
routière.
Cette nouvelle disposition devrait permettre de faire des économies substantielles quand on
sait le coût du panneau et de la pose (environ 10 000 €) et de positionner par ce biais
davantage de contrôles fixes. Je ne saurais trop vous conseiller de rester discret sur cette
nouvelle disposition au moins jusqu’aux élections régionales.

Par ailleurs dès 2010 les positionnements seront multipliés, l’objectif étant de mettre en place
des points fixes de contrôle tous les 10 kilomètres sur les axes principaux de vos régions pour
tendre vers un point tous les deux kilomètres d’ici 2015.
L’envoi à domicile des contraventions.
Le passage en société anonyme de la poste apporte également quelques modifications pour
améliorer la rentabilité des services, ainsi l’affranchissement ne sera plus pris en charge par
l’administration et les contraventions seront expédiées en port dû dès le 1er janvier 2010 ;
Si le contrevenant ne veut pas acquitter la taxe d’affranchissement et qu’il refuse le courrier,
l’amende sera doublée et réclamée par le trésor public.
En cas de non paiement ce sera alors aux gendarmes et policiers de se présenter au domicile
du susnommé pour encaisser les sommes selon la procédure actuelle en vigueur.
Pour application immédiate aux dates désignées,
Plaats reactie