Zeker 24 uur geen luchtvaart boven België door megawolk...

Hier kan je praten over alles wat niet met Lotus auto's te maken heeft.
Funny, auto-related en andere items kunnen uiteraard aan bod komen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mindp0wer
Berichten: 2226
Lid geworden op: 05 aug 2009, 23:01
Naam: Koen
Auto: Elise Sport160 - 2006 S
Locatie: Kermt

Re: Zeker 24 uur geen luchtvaart boven België door megawolk...

Bericht door mindp0wer »

Bzguy schreef:
mindp0wer schreef:Brussels Airlines vliegt niet tot dinsdag 12u ...
Die mogen van mij ook wat druk gaan uitoefenen dan. Zal daar morgen al mijn steentje toe bijdragen via het reisbureau.
zal een serieus rotsblok moeten zijn zulle, en zal dan nog NIKS helpen !

Trust me : alle betrokken partijen willen enkel de veiligheid garanderen, het zijn ook geen onnozelaars he ;)

Zolang overheidsinstanties het luchtruim niet vrij geven kruip ik alvast niet in een vliegtuig ;)
Weet je dat ik zelfs nog geen ticket heb ontvangen? En alles is betaald ... de reisbureau's zitten volgens mij serieus met de handen in het haar, als ze nog haar hebben.
Ik ben zeer blij dat de veiligheid au serieux wordt genomen maar als ik kan kiezen tussen vliegen (veilig dan) en met de wagen naar daar rijden, dan kies ik het vliegtuig. En daar wil ik graag duidelijkheid over want anders moet ik met de wagen vroeger vertrekken dan mijn vlucht was of mijn reis annuleren ...
Het is voor niemand een eenvoudige situatie maar er is gewoon te weinig info.
AfbeeldingLotus Tour Limburg 2011-2012-2013-2014-2015

I have no idols. I admire work, dedication and competence.
Ayrton Senna
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11313
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Zeker 24 uur geen luchtvaart boven België door megawolk...

Bericht door Frederik »

Wat ik niet snap is hun huidige manier van communiceren. Elke dag 2 keer een andere vrijgeef-datum/uur vooropstellen en laten communiceren via de media, dan bellen ELKE keer reizigers 'die op punt staan te vertrekken' of 'terug meoten keren' hun touroperator om te vragen hoe het zit, terwijl die (de operators) zelfs geen antwoord kunnen geven... om dan weer te verlengen.

Kunnen ze nu gewoon niet zeggen we leggen alles plat tot dinsdag 22u en dan gaan we herevalueren ipv 2 keer per dag zeggen we gaan terug opstarten.

Voor ons is het leuk, voor hen er ook geen probleem, maar denk es aan alle mensen die niet kunnen vertrekken of niet kunnen terugkeren. Als je dan weet van voor woensdag kan ik niet vertrekken dan kan je regelingen treffen, maar zoals het nu is moeten mensen elke halve dag beschikbaar blijven en info zoeken/opvragen.
Gebruikersavatar
mindp0wer
Berichten: 2226
Lid geworden op: 05 aug 2009, 23:01
Naam: Koen
Auto: Elise Sport160 - 2006 S
Locatie: Kermt

Re: Zeker 24 uur geen luchtvaart boven België door megawolk...

Bericht door mindp0wer »

We begrijpen elkaar Frederik ;)
AfbeeldingLotus Tour Limburg 2011-2012-2013-2014-2015

I have no idols. I admire work, dedication and competence.
Ayrton Senna
Gebruikersavatar
Bzguy
Berichten: 1883
Lid geworden op: 25 aug 2008, 11:22
Naam: Hans
Auto: Noble M12
Locatie: Baal

Re: Zeker 24 uur geen luchtvaart boven België door megawolk...

Bericht door Bzguy »

Frederik schreef: Kunnen ze nu gewoon niet zeggen we leggen alles plat tot dinsdag 22u en dan gaan we herevalueren ipv 2 keer per dag zeggen we gaan terug opstarten.
Fred : die wolk hangt niet stil he, densiteit is variabel en windsnelheid is variabel, dus de situatie kan elke minuut veranderen ; men geeft gewoon de beste prognose op dat moment.

Men kan al niet exact bepalen welk weer het morgen wordt, wat moet dat dan niet zijn met zo'n wolk ?
"Nothing in all the world is more dangerous than sincere ignorance and conscientious stupidity."

Martin Luther King, Jr.
1963
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11313
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Zeker 24 uur geen luchtvaart boven België door megawolk...

Bericht door Frederik »

Bzguy schreef:Fred : die wolk hangt niet stil he, densiteit is variabel en windsnelheid is variabel, dus de situatie kan elke minuut veranderen ; men geeft gewoon de beste prognose op dat moment.

Men kan al niet exact bepalen welk weer het morgen wordt, wat moet dat dan niet zijn met zo'n wolk ?
True ... maar prik dan realistische datums. Ik vind dat ze er echt met hun pet naar slaan. Zelfs mijn kleine teen weet/wist dat niet alles vanavond 20u00 weg zou zijn. Waarom dan gaan gissen/gokken/hopen (en valse hoop geven)?

Leg de boel voor 2-3 dagen plat en herevalueer, dit zal voor veel mensen die vast zitten een veel betere basis zijn en vooral ... veel stress de wereld uit helpen. Misschien op de stress na van de managers, CEO's en aandeelhouders van de getroffen luchtvaartmaatschappijen die de miljoenen verliezen zien passeren. Maar ... ze verliezen misschien wel miljoenen, maar de kosten zijn er toch ook deels niet (meer), maar dat is een ander verhaal. :)

Elke dag 2 keer een dag/uur zeggen vind ik een beetje risky, dat is mijn punt. Durf beslissingen nemen en leg de boel plat voor een langere tijd zodat mensen weten waaraan ze toe zijn.

Wat gaan we doen als blijkt dat de vulkaan weer 2 jaar zal blijkt te zijn zoals zijn vorige active periode? 2 jaar lang elke dag 2 timings geven ? :-)
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11313
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Zeker 24 uur geen luchtvaart boven België door megawolk...

Bericht door Frederik »

Bzguy schreef:Men is overigens nu al grondig aan het bestuderen tussen welke luchtlagen het veilig vliegen zou zijn.
Is een optie, ja, je kan eronder blijven tot de gevaarlijke aswolk er niet meer is en dan indien nodig stijgen. Maar is er dan nog genoeg ruimte voor alle vluchten? En indien niet, wie krijgt dan wel of niet voorrang. Dit zal vermoedelijk ook extra geluidsoverlast met zich mee brengen als de vliegtuigen daadwerkelijk veel lager zullen gaan vliegen. (voor mij geen probleem hoor)
Bzguy schreef:Het kan heel goed zijn dat er absoluut niks gebeurt eens er terug vluchten zijn en de wolk nog aanwezig is, maar van zodra er ook maar iets gebeurt zal er snel een "schuldige" gezocht en gevonden worden !

Stel je voor : Schouppe zegt dat vliegtuigen terug mogen vliegen, en er komt er eentje in de problemen, dan heb je direct de ganse natie die met een beschuldigende vinger richting Schouppe wijst.
I know ... De Belgische politiek kennende (uit persoonlijke ervaring) zullen ze zelf geen beslissingen (kunnen/durven/willen) nemen, ze kijken altijd naar de landen rond ons. Let op mijn woorden, België zal pas het luchtruim vrijgeven als een paar andere landen dat ook hebben gedaan. Zelf beslissen kunnen/durven/willen ze niet want we hebben niet eens de juiste apparatuur, kennis en ervaring om de lucht te testen.

Voor mij mogen ze die Schouppe met de vinger wijzen ze ... :-)
Gebruikersavatar
Bzguy
Berichten: 1883
Lid geworden op: 25 aug 2008, 11:22
Naam: Hans
Auto: Noble M12
Locatie: Baal

Re: Zeker 24 uur geen luchtvaart boven België door megawolk...

Bericht door Bzguy »

- wat betreft hoogte : ze moeten BOVEN een bepaald niveau vliegen, maar als je op pakweg FL 210 wil geraken moet je wel eerst door alle onderliggende ;)

- uiteraard zal Belgie het luchtruim pas vrijgeven als anderen dat eerst doen ; het houdt ook geen steek als enkel Belgie het luchtruim vrijgeeft, want dat stopt aaan de grens

- wat betreft wie zou mogen vliegen : het principe is heel simpel : first come, first serve. DWZ : luchtvaartmaatschappij A stuurt een vluchtplan in (en wordt goedgekeurd), en dan luchtvaartmaatschappij B met een gelijk vluchtplan, dan heeft A voorrang. B zal moeten aanschuiven "in de rij".

Er zijn uiteraard wel bepaalde vluchten die prioritair zijn : regelmatig hangt AirForce 1 aan de lijn ;)

Natuurlijk is dat allemaal zo simpel niet : er moet rekening gehouden worden met o.a. regulations om de uiteindelijke slots te berekenen.

Bovendien : als je van punt A naar punt B wil vliegen moet je wel eerst door misschien wel 10 airspaces, waarvoor je elke keer toelating moet hebben.

Indien interesse wil ik gersut eens een resumeetje maken hoe het in zijn werk gaat vooraleer een vliegtuig effectief van de grond gaat.
"Nothing in all the world is more dangerous than sincere ignorance and conscientious stupidity."

Martin Luther King, Jr.
1963
Gebruikersavatar
Bzguy
Berichten: 1883
Lid geworden op: 25 aug 2008, 11:22
Naam: Hans
Auto: Noble M12
Locatie: Baal

Re: Zeker 24 uur geen luchtvaart boven België door megawolk...

Bericht door Bzguy »

Men voert momenteel testvluchten uit (en niet enkel KLM !) en men bekijkt momenteel hoe en of het mogelijk is om op bepaalde flight levels te vliegen (vb onder of boven een bepaald flight level), maar het blijft uiteraard moeilijk bepaalde luchtlagen te doorkruisen (opstijgen, landen).

Ook moet er rekening gehouden worden met verminderde capaciteit van vlieg-zones (vb gesloten of maar de helft van het normale aantal vliegtuigen per tijdseenheid), beschikbaarheid van vliegroutes, etc etc .... Daarboven komt nog dat niet alle vliegtuigen zich momenteel bevinden waar ze zich zouden moeten bevinden, dus moeten ge-reshuffled worden.

Feit is : het luchtruim zal enkel vrijgegeven worden indien men er zeker van is dat de veiligheid gagarandeerd is, en ik neem aan dat iedereen veiligheid toch wel vooropstelt ?!

Ik zou alvast geen risico's nemen ...

Even ter info : een gemiddeld etmaal telt 28000 vliegbewegingen in Europa, je kunt je wel voorstellen dat dat niet makkelijk in goede banen te leiden is

Laatste update :



VOLCANIC ASH - 19 - 0100 UTC UPDATE
Volcanic eruption of Icelandic volcano: Eyjafjallajokul.

Forecast ash cloud advisory issued:
Forecast 19-0000z
red-line SFC-FL200, green line FL200-350
Next forecast 19-0600z

The next teleconference for Aircraft Operators will be held at 19-08000z.
.
The next teleconference for ANSPs FMP/VAAC ONLY will be held at 19-0700z.
(Please note the number of lines is limited.)
Telephone number: +32.2.289.5333
passcode 7190#

Airspace availability:
(Aerodromes geographically located within these airspaces if closed will be unavailable):

EB Belgium - closed 19-1800z
ED Germany - closed up to FL195 untill 19-1200
ED Germany all airports - see relevant NOTAMs
EDYY Maastricht - open
EE Estonia - closed 19-1200z
EF Finland - closed 19-1500z for flights above FL 355 contact the FMP
EG United Kingdom - closed 19-1800z
EH Netherlands - closed 19-1200z
EI Ireland - closed 19-1200z
EK Denmark - closed 19-1200z
EN Bodo Oceanic&Landbased airspace-open
EN Oslo - closed 19-0800z, for arrival ENGM from north and west contact FMP
EN Stavanger open
(for details call +4775542900)
ESMM Malmo north - open
ESMM Malmo south - closed 19-0800utc
ESOS open north of 60n until 19 1200
EP Poland - see notam
LB Bulgaria - open
LD Croatia - open,
LE Spain - open
LF France - open FL210 and above, except LFMM which has some airspace open
LH Hungary - closed 19-1000z
LI Italy Milan - closed 19-0500z
LI Italy Padova -closed 19-0500z
LJ Slovenia - open
LK Czech Republic - closed up to FL 245 19-1000z
LO Austria - closed up to FL 245 19-0300z
LR Romania - closed up to FL 285 19-0600z
LS Switzerland - closed up to FL200 19-1200z
LY Serbia - open
LZBB Bratislava - closed up to FL245 19-0800z
UKLV - closed up to FL205 19-0300z
UKOV - open
UKFV - open
UKDV - open
"Nothing in all the world is more dangerous than sincere ignorance and conscientious stupidity."

Martin Luther King, Jr.
1963
Gebruikersavatar
Bzguy
Berichten: 1883
Lid geworden op: 25 aug 2008, 11:22
Naam: Hans
Auto: Noble M12
Locatie: Baal

Re: Zeker 24 uur geen luchtvaart boven België door megawolk...

Bericht door Bzguy »

Update :

Statutair is Eurocontrol verplicht 100 % veiligheid te garanderen !

Wat er KAN gebeuren de komende uren/dagen :

- nationale overheden/ANSP's, Airlines (in het kort : alle betrokken instanties) kunnen aandringen op een verlaging van de veilgheidsgarantie tot vb 99,999 %, een zogenaamd "berekend risico". Dit om de nadelen (vb bankroet van airlines, verlies van inkomsten) te laten opwegen tegenover de huidige 100 % gegarandeerde veiligheid.

- het blijven de nationale overheden die de uiteindelijke beslissing nemen om het luchtruim open te stellen. Op dat moment is Eurocontrol kan Eurocontrol NIET aansprakelijk gesteld worden indien er ook maar iets verkeerd gaat, wegens enkel uitvoerend/regulierend orgaan.

- mogelijke "safety issues" :
* motorproblemen (kan voorkomen worden door vb vaker technische controles uit te voeren), uiteraard met het advies van motor-fabrikanten (P&W, RR...)
* andere technische mankementen : vb verstopping van de pitot-buis (luchtdrukmeter die uiteindelijk de snelheid aangeeft)

Ondanks het feit dat Eurocontrol de specialisten zijn inzake Air Traffic Flow & Manamgent Capacity & ATC zal ook het advies van het Vulcanografisch Instituut in London gevraagd worden (zij zijn de experts op het gebied van vulkaan-toestanden)
"Nothing in all the world is more dangerous than sincere ignorance and conscientious stupidity."

Martin Luther King, Jr.
1963
Gebruikersavatar
mindp0wer
Berichten: 2226
Lid geworden op: 05 aug 2009, 23:01
Naam: Koen
Auto: Elise Sport160 - 2006 S
Locatie: Kermt

Re: Zeker 24 uur geen luchtvaart boven België door megawolk...

Bericht door mindp0wer »

Hans, bedankt voor de professionele uitleg. Niemand zegt dat het gemakkelijk is om de beslissing te nemen, maar een beetje uitleg over het hoe en waarom maakt het voor mij toch gemakkelijker om het huidige gebrek aan info te aanvaarden.
AfbeeldingLotus Tour Limburg 2011-2012-2013-2014-2015

I have no idols. I admire work, dedication and competence.
Ayrton Senna
Plaats reactie