Schuim / pasta-vorming reservoir koelvloeistof

Elise S1, S2 & S3, Exige S1, S2 & S3, 340R & 2-Eleven
Ook Opel Speedster, Vauxhall VX220 & Tesla Roadster
Jodo
Auto: S2 Elise

Re: Schuim / pasta-vorming reservoir koelvloeistof

Bericht door Jodo »

Lekkere spreiding in die km-standen. Ik vraag me af of het nut heeft om preventief de koppakking en de andere verbeteringen door te voeren? Ik zou me kapot ergeren als ik boven op een zwitserse alp met een HGF zou staan. Aan de andere kant, heeft iemand een idee wat de procentuele kans is op een HGF bij bv 100.000 km? Dat zijn getallen die ik nog niet heb kunnen vinden.
HJ2
Naam: Henk-Jan
Auto: Elan M100 S2 Turbo '95

Bericht door HJ2 »

Dat je die data niet hebt kunnen vinden heb je zelf al verklaard. De spreiding is te groot. Niet alleen in de productie van de hardware, maar zeker ook in de verschillende interpretaties t.a.v. Goed warm rijden. Het voordeel is dan natuurlijk dat daar ook de meeste winst valt te halen in termen van het maximaliseren van de km's met je koppakking. :-)
If you always do what you always did, you always get what you always got.
Emiel
Naam: Emiel
Auto: Motorsport/Exige S1

Bericht door Emiel »

Ik heb gelezen , op een Nederlands forum waar veel Lotus bezitters zitten, dat de Nederlandse Lotus dealer Van De Kooi de koppakking preventief vervangt samen met de distributie riem.

Je zou eens kunnen polsen bij hun of dit zo is.
Coen
Naam: Coen
Auto: Elise S2 111S

Bericht door Coen »

Emiel schreef:dat de Nederlandse Lotus dealer Van De Kooi de koppakking preventief vervangt samen met de distributie riem.
Dat zou ik ook doen als ik van der Kooi was. Het verhaal klinkt namelijk wel leuk maar is grote onzin. 100 km na de reparatie kun je alsnog een HGF hebben. Beter is te investeren in een water level sensor kit, deze signaleert een te laag koelvloeistof niveau. Dit is 'm voor de MGF, geen idee of deze ook in de Lotus past:

http://www.ukmgparts.com/product.aspx?C ... f29941307a
Lotus Elise S2 111S & Porsche 997.2
Emiel
Naam: Emiel
Auto: Motorsport/Exige S1

Bericht door Emiel »

Ik kan me er ook niet in vinden hoor ;)

Ik snap de bezorgdheid dat het gebeurd in de Alpen, maar als het niet stuk is, niet repareren. Bedoel je weet niet wat je aantreft als je hem open trekt (gezakte cylinder bussen, etc ) en voor zelfde geld had blokje het nog 100.000km vol gehouden.
HJ2

Bericht door HJ2 »

Psies!

Afgaand op de eerste foto van de starter van het draadje lijkt dit me een goede indicatie om het nu te doen.
By the way: zijn er al wat resultaten van metingen bij de garage bekend?
Ik wordt nu wel heel nieuwsgierig :D
billie
Naam: Hub
Auto: Elise S1 -Elise S2 111S

Bericht door billie »

als je naar de zwitserse alpen gaat zou je dan ook de dynamo ,startmotor,radiateur banden ,enz preventief moeten vervangen dit kan allemaal kapot gaan :lol: :lol: :lol:
Jodo schreef:Lekkere spreiding in die km-standen. Ik vraag me af of het nut heeft om preventief de koppakking en de andere verbeteringen door te voeren? Ik zou me kapot ergeren als ik boven op een zwitserse alp met een HGF zou staan. Aan de andere kant, heeft iemand een idee wat de procentuele kans is op een HGF bij bv 100.000 km? Dat zijn getallen die ik nog niet heb kunnen vinden.
[size=150][color=#0040FF]lighter is better[/color][/size]
Jodo
Auto: S2 Elise

Bericht door Jodo »

billie schreef:als je naar de zwitserse alpen gaat zou je dan ook de dynamo ,startmotor,radiateur banden ,enz preventief moeten vervangen dit kan allemaal kapot gaan :lol: :lol: :lol:
Preventief vervangen is zinvol als de kans op falen groot is en de gevolgen van dit falen zodanig ernstig/hinderlijk zijn dat je de investering voor het afkopen van dit risico voor lief neemt. Deze afweging is natuurlijk persoonlijk en de één hanteert hiervoor andere criteria dan de ander. Dus ja, de standaard radiateur heb ik preventief laten vervangen omdat de kans op falen na een jaar of 7/8 nagenoeg 100% is. Dit heb ik laten doen voor mijn eerste grote 7-daagse roadtrip omdat ik de eventuele gevolgen, als het gedurende deze trip zou gebeuren, te groot vond.

Nu naar de HGF. In tegenstelling tot de radiateur lijkt de faalkans in ieder geval geen functie van de levensduur / aantal gereden km, blijkbaar spelen meer factoren een rol. Om te kunnen bepalen of er een groot risico op falen is ben ik benieuwd hoeveel procent van de auto's bij een kilometerstand van bv 100.000 km een probleem heeft gehad. Op basis hiervan kan ik dan besluiten om er iets aan te laten doen. Ik heb echter nog nooit zulke cijfers gezien dus kan ik geen gefundeerd besluit nemen.

Voor julie informatie: ik ga op dit moment dus niet iets preventiefs laten doen. ;)
billie
Naam: Hub
Auto: Elise S1 -Elise S2 111S

Bericht door billie »

ik heb mijn radiateur niet vervangen om dat ik wil weten of dat wel klopt dat ze allemaal na 7 jaar gaan lekken,

inmiddels is mijn elise 9 jaar oud en 65000 km op de teller

koppakking heb ik bij 60000 km vervangen olie bij koelvloeistof
Jodo schreef:
billie schreef:als je naar de zwitserse alpen gaat zou je dan ook de dynamo ,startmotor,radiateur banden ,enz preventief moeten vervangen dit kan allemaal kapot gaan :lol: :lol: :lol:
Preventief vervangen is zinvol als de kans op falen groot is en de gevolgen van dit falen zodanig ernstig/hinderlijk zijn dat je de investering voor het afkopen van dit risico voor lief neemt. Deze afweging is natuurlijk persoonlijk en de één hanteert hiervoor andere criteria dan de ander. Dus ja, de standaard radiateur heb ik preventief laten vervangen omdat de kans op falen na een jaar of 7/8 nagenoeg 100% is. Dit heb ik laten doen voor mijn eerste grote 7-daagse roadtrip omdat ik de eventuele gevolgen, als het gedurende deze trip zou gebeuren, te groot vond.

Nu naar de HGF. In tegenstelling tot de radiateur lijkt de faalkans in ieder geval geen functie van de levensduur / aantal gereden km, blijkbaar spelen meer factoren een rol. Om te kunnen bepalen of er een groot risico op falen is ben ik benieuwd hoeveel procent van de auto's bij een kilometerstand van bv 100.000 km een probleem heeft gehad. Op basis hiervan kan ik dan besluiten om er iets aan te laten doen. Ik heb echter nog nooit zulke cijfers gezien dus kan ik geen gefundeerd besluit nemen.

Voor julie informatie: ik ga op dit moment dus niet iets preventiefs laten doen. ;)
[size=150][color=#0040FF]lighter is better[/color][/size]
HJ2

Bericht door HJ2 »

Radiateur is een listige qua voorspelling :lol:
Gaat hij nu stuk van ouderdom, of door een beginnend lek in de koppakking waardoor de druk hoger is als nomaal? :roll:
Plaats reactie