Te kleine reproductie nummerplaat?

Plaats hier berichten die met Lotus te maken hebben, maar niet specifiek bedoeld is op een bepaald type/model.
fantaflesdopke

Re: Te kleine reproductie nummerplaat?

Bericht door fantaflesdopke »

Artikel 30 KB 20/07/2001
Aan de voorzijde van een motorvoertuig bedoeld in artikel 1, 6°, a) van dit besluit, wordt in het midden of links daarvan een reproductie van de kentekenplaat bevestigd.

Artikel 16 MB 23/07/2001
§1. De afmetingen, vorm, kleur, opschrift en grafie van de reproductie zijn nagenoeg identiek aan de kenmerken van de overeenstemmende kentekenplaat met hetzelfde nummer.
§2. In tegenstelling tot de bepalingen van de eerste paragraaf mogen de gewone en tijdelijke kentekenplaten voor auto's eveneens gereproduceerd worden met de afmetingen, de vorm, de grafie en het Europees symbool die in artikel 10 werden bepaald.

Wat mij betreft, als beide woorden er staan, zijn ze beide van belang!
Nagenoeg identiek = bijna hetzelfde ...

Bovendien is de afmeting van de officiële plaat dacht ik 34 cm breedte, en ze hebben in mijn geval de meetlat bovengehaald (ik lach niet hé) en het kwam op "amper" 29cm. Over de hoogte van de sticker hebben ze niets gezegd trouwens.
Herman
Auto: Europa S +Morgan 4/4
Contacteer:

Bericht door Herman »

laat ons zeggen dat ge via een reflecterende sticker uw reproductie nummerplaat boven aan uw vooruit kleeft, zou dat dan nog beschouwd worden als de voorkant ? Ook zoals vb bij een Europa als men deze dan zou kleven op de shuine bovenkant vd neus.... zou dan de hellingsgraad niet te sterk zijn ?
in de wettekst staat weliswaar een hellingsgraad voor 2 en 3 wielers (30°) maar over dit wordt voor autos niet gesproken. tenzij ergens een vermelding "bijna verticaal," weeral die vage term die ruimte laat voor verbalisatie door individuele interpretatie....

meer en meer krijgt ge gewoon de indruk in belgie dat de politie er enkel op uit is om de mensen te verbaliseren, zelfs als dit over een item gaat die totaal niets met veiligheid te maken heeft.... ze zouden dedju eens beter hun ogen opentrekken want op gelijk welke snelweg, ziet ge ( illegale of gepikte) autos rijden met een niet officiele achterplaat, een beetje kenner kan dat van een uur ver zien, en toch rijden deze personen hier gewoon mee rond.... meschien zijn de afmetingen vh de voorplaat wél belangrijker..en is er minder last mee gemoeid voor het opmaken van een pv.. :lol:
wimvanbeeck
Naam: Wim
Auto: Elise S 220

Bericht door wimvanbeeck »

Frederik schreef:Neen, de grote (foute?) regel is : afmetingen van de reproductie moet exact dezelfde zijn als de originele plaat OF groter (euro platen)

Ik ben toen die europlaten opkwamen meer dan 10j geleden beboet geweest voor een europlaat. Ik ben toen naar het politiebureau gestapt en gelijk gekregen. Met een kleinere zal je niet moeten beginnen.

Ik zal de wetteksten eens opzoeken maar die zijn zeer onduidelijk.
Tja, de wetten veranderen wel eens, denk maar aan het derde stoplicht, zo'n 20 jaar geleden verboden, nu al lang verplicht, het zelfde verhal met die dag-led lichten, ik reed vroeger overdag al eens met mijn mistlichten om beter gezien te worden en werd daarvoor beboed, straks rijden we allemaal overdag rond met die led verlichting.
bartvdb
Naam: Bart
Auto: Elise S 2008

Bericht door bartvdb »

heeft er al iemand juiste info over de nr platen vanaf 2010 er zijn dan 2 officieele nr platen dus geen stickers meer . moet men overschakelen of is t enkel voor nieuwe nr platen vanaf dan ? groeten van bart
fantaflesdopke

Zou vanaf 1 juli 2010 zijn dacht ik, en voorlopig enkel voor de nieuwe nummerplaten ... De bestaande zullen dan systematisch vervangen worden, maar over welke tijdsspanne dit gaat lopen weet ik niet ...

Ik zoek het artikel op en pas dit bericht aan indien ik het zo meteen zou vinden.
fantaflesdopke

Europese nummerplaat vanaf 2010, De Morgen, 11.07.2009

BRUSSEL l Op 1 juli volgend jaar wordt ook in België een Europese nummerplaat ingevoerd. Op de nieuwe, beduidend grotere, plaat zullen combinaties van zeven zwarte cijfers en letters op een lichte achtergrond staan. Ze zullen voorafgegaan worden door een blauw vlak met de Europese sterren en het insigne B.

De dienst voor Inschrijving voor Voertuigen zou twee nummerplaten uitreiken, waar auto-eigenaren een vergoeding voor zullen moeten betalen. Vandaag krijgt de Belg er één gratis, de tweede nummerplaat moet op eigen kosten bijgemaakt worden. “De bedoeling is in elk geval de nummerplaten betaalbaar te houden”, zegt minister van Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V). “Er zal een voorstel worden uitgewerkt in overleg met de diensten van begroting.”

De Europese nummerplaten zullen eerst worden uitgereikt aan nieuwe inschrijvingen. Later worden ook de bestaande nummerplaten vervangen, maar wanneer staat nog niet vast. De nieuwe nummerplaten zullen in vergelijking met de huidige beter afleesbaar zijn voor automatische radars.

Schouppe benadrukt dat het om een voorstel gaat. “Eerst moet het goedgekeurd worden door de ministerraad volgende week, daarna beginnen we aan de concrete uitwerking.”

“Maar er is eigenlijk geen reden om het niet te doen”, zegt Jan Pauwels, Schouppes woordvoerder. “De Europese richtlijn voor nummerplaten bestaat al sinds 1998. Alle ons omringende landen hebben ze al ingevoerd. Brussel is de hoofdstad van Europa, en neemt vanaf 1 juli 2010 het Europese voorzitterschap waar.”

Pauwels heeft geen antwoord op de vraag waarom België zo lang heeft gewacht met de invoering van de Europese richtlijn. “Vorig jaar waren de letter-cijfercombinaties uitgeput. Als oplossing hebben we de combinaties omgekeerd, maar we wisten toen al dat maar een tijdelijke maatregel was.”
molleke

Bericht door molleke »

ben verleden maand met de exige mk1 ook tegen gehouden met de blauwe flikker lichten had juist ne porsche redelijk rap voorbij gestoken in hun zicht en dacht het was van rap te rijden en het was voor mijn nr plaat, ze deden niet moeilijk want ik zei het is een lucht gekoelde was en anders te weinig koeling met grote platen ;)
Exploded
Naam: Gert
Auto: Elise MK1

Bericht door Exploded »

Al die zever in ons land, ze vallen daar over het minste. Hier in Florida heeft NIEMAND een voorste nummerplaat (want niet verplicht), tenzij om reclame te maken voor het 1 of ander...
wimvanbeeck
Naam: Wim
Auto: Elise S 220

Bericht door wimvanbeeck »

Exploded schreef:Al die zever in ons land, ze vallen daar over het minste. Hier in Florida heeft NIEMAND een voorste nummerplaat (want niet verplicht), tenzij om reclame te maken voor het 1 of ander...
Ja maar van de andere zijde, ik heb nog nooit een GB - F of D zien rijden met een kleinere nummerplaat vooraan, in NL zijn er wel enkel die dit proberen.

WIM
Herman
Auto: Europa S +Morgan 4/4
Contacteer:

Bericht door Herman »

ik rij zelfs soms zonder voorplaat.... maar dit bellette toch niet dat ik zo een liefdesbriefke in de bus kreeg, enkele weken terug, omdat ik ergens ietsje te traag reed... :)
Plaats reactie