de enige die beter wordt van de water naar olie koeler is de verkoper van deze gadgets ,circuit gebruik daargelaten ,bij straatgebruik zal de olie echt niet te hoog oplopen in temperatuur zonder de koeler waardoor het weggegooid geld is
je wilt twee dingen olie en koelvloeisof zo snel mogelijk op bedrijfs temperatuur zien te krijgen dit was 50 jaar geleden zo en volgens mij is dat nog steeds niet veranderd
je kunt beter 55 € uitgeven aan een door landrover ontwikkelde olierail die de oude te zachte aluminium rail vervangt en ter controle de oude heeft partnr LCN100230
Emiel schreef:
billie schreef:een water naar olie koeler is bij extreem circuit gebruik zinvol,maar gebruik je de elise alleen op de openbare weg dan wil je dat de olie zo snel mogelijk op temperatuur komt en heeft een oliekoeler meer negatief effect dan positief buiten de kosten van de koeler
rustig warm rijden de juiste OAT antivries 50/50 en absoluut geen koelvloeisof is volgens mij het enige wat je kunt doen ,voor de rest is het geluk als je 50-60-70 duizend kilometers haalt met de originele pakking
Emiel schreef:Warm rijden voorkomt normaliter een HGF.
Ik zie de water naar olie koeler juist zinvol op een andere manier.
Ik zie de korte variant overigens ook niet als een olie koeler.
Hoe wil men olie koelen met 80/90 graden koelvloeistof als de olie 90/100 graden is met zo weinig volume....
Normaliter ben ik ook tegen een druk thermostaat tenzij je circuit rijd.
Maar de Elise is nogal een uitzondering.
Als de water naar olie koeler lang genoeg is, dan zal deze tijdens de opwarm fase, de koelvloeistof en de olie gelijkmatiger opwarmen.
Door de drukthermostaat zal er eerder "koude" koelvloeistof erbij komen , de water/olie koeler houd dan gelijkmatiger de olie en de koelvloeistof allemaal op temperatuur.
Door de druk thermostaat is het blok minder warm voor die open gaat en is er minder "koud" golf , zoals ze de huidige winter nu bestempelen
De reden dat ik niet in een korte variant geloof is dat je volume moet hebben om het effectief te maken.
Bijlagen
[size=150][color=#0040FF]lighter is better[/color][/size]
Billie : als je het nog eens terug leest kun je lezen waarom ik het geen olie koeler noem en in welke omstandigheden, en daarmee bedoel ik geen circuit, het wel werkt.
Voor topic starter, lees het allemaal eens door , laat het bezinken en bel Maandag je garage/dealer om afspraak te maken om vervangen. Is even financieel pijnlijk onderhoud maar word komende zomer vast goed gemaakt door het rij plezier.
Emiel,ik ben in 1977 begonnen als monteur bij een merkdealer en heb vanaf toen vele en vele koppakkingen vervangen van vele verschillende merken van 1000 cc tot 12 liter motoren (geen tikfout )en altijd gewerkt volgens de voorgeschreven fabrieks specificaties ,wat inhoud als er een modificatie was andere koppakking of aanhaalmoment dit uitvoeren,bij de ROVER K-SERIE is de modifcatie MLS koppakking ontworpen door POWERTRAIN en de OLIERAIL ontworpen door LANDROVER ,wanneer dit wordt gedaan bij een HGF dan doe je wat je moet doen en de rest is geld weggooien
dit wordt bij de FREELANDER /MG/ROVER zo gedaan waarom moet er bij de elise altijd dingen bij verzonnen worden
Emiel schreef:Billie : als je het nog eens terug leest kun je lezen waarom ik het geen olie koeler noem en in welke omstandigheden, en daarmee bedoel ik geen circuit, het wel werkt.
Voor topic starter, lees het allemaal eens door , laat het bezinken en bel Maandag je garage/dealer om afspraak te maken om vervangen. Is even financieel pijnlijk onderhoud maar word komende zomer vast goed gemaakt door het rij plezier.
Een aantal zeer goed opgeleide auto mechanica engineers en 2 goed aangeschreven tuners heb ik het blok ontwerp laten zien, en ze noemden, los van elkaar, de mogelijke problemen op.
Mij maakt het verder niet uit hoor, ik eet er geen brood minder om of slaap er geen nacht minder van. Het is enkel een ter informatie voor de topic starter .
Oja, een van de vele interessante topics over de nieuwe Chinese spullen
There are too many people on here who think they know about head gaskets, bolts and oil rails ! If you havent worked in the industry dont comment !
Emiel schreef:Een aantal zeer goed opgeleide auto mechanica engineers en 2 goed aangeschreven tuners heb ik het blok ontwerp laten zien, en ze noemden, los van elkaar, de mogelijke problemen op.
Mij maakt het verder niet uit hoor, ik eet er geen brood minder om of slaap er geen nacht minder van. Het is enkel een ter informatie voor de topic starter .
Oja, een van de vele interessante topics over de nieuwe Chinese spullen
Emiel ,die mensen in de industrie hebben zeker gelijk als ze zeggen dat het blok ontwerp problemen geeft,maar als je de originele koppakking ziet lijkt het wel of hij door een achterlijke is ontworpen zo een iele afdichtingen heb ik nog nooit gezien
ik wil wel een keer langskomen met de originele pakking en dan kun je zelf je oordeel geven
Emiel schreef:En de mensen in de industry zeggen dat het blok ontwerp problemen geeft. Dus het zal allemaal wel
Voor de topic starter in iedergeval genoeg lees voer, waarschijnlijk iets te veel van het goede.
Ik ken de originele koppakking, en inderdaad, dat is niet veel. Heb de nieuwe meerlaags eens vast gehouden toen die ingepakt zat maar verder niet. Heb destijds besloten om voor een auto te gaan met duratec als dat beter beschikbaar kwam.
Het k-series blok heeft een geweldig karakter qua vermogens opbouw en koppel.
Ik snap jou stand punt ook heel goed, bedoel, het k-series blok is niet speciaal, behalve dat het aluminium is, etc. etc.
Bedoel het heeft zuigers, krukas, cylinder bussen ( die Renault ook gebruikte ), etc. Maar met de toepassing in de Elise zijn er wat kleine verbeter punten en daarover zijn de meningen verdeeld.
Gelukkig maar , zou saaie wereld zijn anders.
billie schreef:
mijn vraag wie heeft al 100000 km gereden met de originele koppakking op de K-SERIE
Van het MG forum geplukt. Ik heb er trouwens zo mijn vraagtekens bij of het lijstje wel geheel klopt. Het zijn natuurlijk niet allemaal MG's van eerste eigenaar die er tussen staan dus heel veel weten ook niet wat er bijvoorbeeld voor die xxx.000km is gebeurd met de auto.
Heeft nog geen HGF gehad op [maand-jaar, +/- km]. Groen is 'nog' O.K.: - Naam[bouwjaar][maand-jaar, +/- km]
Dus svp: bouwjaar, leeftijd auto in maanden, km stand bij registratie in deze lijst.
Heeft HGF gehad: Rood is helaas N.O.K. - Naam[bouwjaar][maand-jaar, +/- km]
Dus svp: bouwjaar, km stand bij HGF, leeftijd auto in maanden bij HGF
Kunnen de mensen die nog geen bouwjaar (en maand) ingevuld hebben dit alsnog even doen?
Ik moet nog een HGF krijgen: - Dinges[1997-05][76.000 km] - Henny[2003-08][9.000 km] - Ivan (Vanio)[1998][80.000 km] - Rijkers[2003-08][30.000 km] - Renno[1999-08][45.000 km] - Luc[2000][67.000 km] - Remieme[01-2006][109.000 (-90.000)km] - videomike[1999][126.000 km] - Arjan[05-2002][40.000 km] - Stephen[1998][+/-30.000 km] - MGTF2002[2002][09-2011, +/-51.000 km]
- ...