Pagina 3 van 3

Re: [F1] Group Lotus bezit helemaal niks van Renault-team.

Geplaatst: 21 mar 2011, 22:13
door Jeroenbox
het antwoord van Team Lotus: Hunt probeert meer geld te krijgen

http://www.telegraph.co.uk/sport/motors ... brand.html

Hunt en TL hadden in januari al een onenigheidje over de rechten. ik denk dat de uitkomst zal zijn dat beide partijen (3 partijen nu dus eigenlijk) de naam Lotus mogen dragen (zo uniek is die namelijk niet, Classic Lotus gebruikt hem ook)

In Italie schijnen enorm veel mensen te wonen die Ferrari heten

Re: [F1] Group Lotus bezit helemaal niks van Renault-team.

Geplaatst: 22 mar 2011, 10:57
door Exploded
Jeroen, Proton heeft dit in het verleden al 3 keer aangevochten en heeft dit al 3 keer, over de hele lijn, verloren. De enige reden waarom het nu zo in het nieuws is en toen niet, is omdat Team Lotus toen niet mee deed in de F1 en nu wel. :!:
Waarom zou de uitslag nu heel anders moeten zijn? :?:
Al geef ik toe dat de verdediging serieus verzwakt is, nu David buitenspel is gezet. Graag voeg ik er aan toe dat David niet meer geld wil, maar EENS geld wil. Van de afspraken in januari heeft TF nog geen enkele nageleefd. David zelf heeft nog een Pond gezien, ondanks het feit dat TF de naam al volop gebruikt. TF heeft in F1 al een zeer slechte reputatie ivm het uitbetalen van leveranciers… :roll:

Re: [F1] Group Lotus bezit helemaal niks van Renault-team.

Geplaatst: 22 mar 2011, 11:24
door Jeroenbox
wat een schimmig spel zeg Gert. ik vind het wel interessant om te volgen maar wat enorm slecht voor de Lotus naam. Stel nu dat GL de zaak verliest (zoals jij zegt waarschijnlijk) en ze mogen in F1 niet de naam Lotus gebruiken. Wat gebeurt dan met de Renault deal en de miljoenen die daar zijn ingestoken? Wijs zou zijn te schikken maar ik denk dat de partijen straks allemaal gebruik mogen maken van de naam en dan zijn we niets opgeschoten. gezien de strategie van samenwerken met Nissan/Renault zie ik daar nog het grootste afbreukrisico. TL is dan relatief gezien een klein vuiligheidje om weg te werken.

vraag is alleen dan nog of TL de overeenkomst heeft gebroken met GL over gebruik van de naam Lotus in 2010. dat wordt ook behandeld maar staat los van de Hunt TL naam. uitkomst daar zal dan wel zijn dat TL de naam (Lotus Racing) niet meer mag gebruiken (naam TL wel) en GL wat moet betalen aan wat dan nu heet TL om het contract te beeindigen. TL zal dan wel aan Hunt moeten betalen uiteraard.

ik blijf niet begrijpen dat Proton/Fernandez/Bahar niet slimmer zaken hadden kunnen doen. er lijkt me iets meer aan de hand te zijn dan (wat in de F1 gewoonlijk ook zo is). de centjes van ecclestone hangen ook nog in de lucht mocht de naam van TL moeten veranderen.

mocht je meer weten of beter begrijpen dan hoor ik het graag. begint me te intrigeren al dat gedoe. het heeft wel niets meer te maken met Lotus Fanatics maar dit soort internationaal geharrewar is een andere hobby van me.

Re: [F1] Group Lotus bezit helemaal niks van Renault-team.

Geplaatst: 22 mar 2011, 12:59
door Exploded
Hier komt de kat op de koord, Group Lotus heeft in theorie het minste te verliezen, want zij mogen sponsoren wie zij willen. Als ik het goed begrepen heb, mag Lotus zelfs Ferrari sponsoren, als die daar blij mee zijn, daar kan niemand iets aan doen.
Maar mocht Team Lotus het proces winnen, dan stelt het feit dat lotus Renault in zwart en goud rijden, wel mogelijk een probleem om dat die zeer duidelijk een verwijziging is naar Team Lotus en zijn historie. Dus zal Lotus Renault meer dan waarschijnlijk van livery moeten veranderen en de boete hierop is zeer hoog! Ook kan Team Lotus dan een boete eisen voor elke folder of boek of … , verschenen na 1994, waarop een Lotus F1 wagen staat en een boete ontvangen voor elke special edition die gemaakt is. Evenals de verwijzingen die in Geneve nog overal plaats stonden, ga zo maar door. Tel dat maar eens even op en je gaat lijkbleek worden welk bedrag dit wordt.
Als Team Lotus verliest, dan moeten zij van naam veranderen en verliezen ze idd de 10de plaats + het geld. Ook heel veel geld, maar niet in verhouding tot de mogelijke boete voor Group Lotus.
Los daarvan gaat dit proces nog over meer dan de oppervlakkige zaken waarover wij nu spreken. Zoals jij al aangaf is 1 daar van het eenzijdig verbreken van Proton van het 5 jarig contract dat TF had met Proton. De reden hiervoor zijn tegenvallende prestaties en dat ze het merk Lotus in het slecht daglicht zouden zetten. Dat zijn magere redenen, als je wel je naam wilt plakken op een Indy Car van Sato, die ofwel helemaal laatst reed of mechanisch uitviel, of wel een serieus ongeluk veroorzaakte. Slechtere reclame dan KV Racing deed vorig jaar, die bestaat niet imho en de argumenten zullen snel van tafel worden geveegd.
Begrijp dus dat dit proces over meer gaat dan alleen de naam Team Lotus in F1. Beiden hebben serieus te verliezen en de inzet is groot. Ik kan me inbeelden dat de rechter een compromis zoekt, hij is in ieder geval in de UK een zeer omstreden figuur.

Bahar heeft nooit onderhandeld op een serieuze manier om Lotus Racing te sponsoren. Ik ben van mening dat ze dit beter wel hadden gedaan en samen met Lotus Racing hadden moeten groeien, Lotus Racing in F1 en dan had Bahar misschien eens eindelijk een paar auto’s kunnen ontwikkelen en uitbrengen, op een moment dat beide partijen een stuk verder staan. De hele Group Lotus campagne van nu is grotesk, om niet te zeggen decadent, maar je kan als fan enkel een 1.6 Elise kopen, die de meeste Lotus Elise/Exige eigenaren en pakweg Mazda MX, MG F, Boxster eigenaren niet zien zitten om naar over te stappen en dan is er nog de Evora. Super wagen maar een pak te duur op dit moment + voor veel eigenaren niet interessant wegens bijvoorbeeld al 1500 euro jaarlijkse taks in België. Niet te verantwoorden voor velen in tijden van economische crisis en onzekerheid, zeker niet ifv het aantal kms per jaar.

Re: [F1] Group Lotus bezit helemaal niks van Renault-team.

Geplaatst: 12 apr 2011, 21:44
door Jeroenbox
Er komt mogelijk een uitspraak volgende week 20 april [speed week/crash.net]

Lotus verdict expected next week?

Is the seemingly never-ending Group Lotus/Team Lotus naming dispute finally set to be brought to a conclusion..? May just be...


The bitter and embarrassing Team Lotus/Group Lotus naming row is expected to finally reach a resolution next week, it has been reported – with both sides still resolutely adamant that it is them in the right.

The trial got underway in London's High Court just days ahead of the F1 2011 curtain-raising Australian Grand Prix last month, and German publication Speed Week claims that a verdict is due to be delivered on 20 April – next Wednesday.

The ongoing confusion was evident at Sepang last weekend for the Malaysian Grand Prix, with world championship leader Sebastian Vettel referring to Nick Heidfeld's R31 that he unexpectedly saw in his mirrors at the start of the race as a 'Lotus' – when the car is in fact merely sponsored by Group Lotus – whilst runner-up Jenson Button asked Heidfeld in the post-race press conference, 'What do we call you now?' to which he was told 'Lotus Renault GP'.

Ahead of the weekend, Team Lotus team principal Tony Fernandes reiterated his conviction that his is the only true Lotus entry on the starting grid, taking a thinly-veiled pop at Group Lotus in asserting: “We are enormously proud of what we have achieved in just 18 months, and we have done it through hard work and dedication, not by buying seemingly instant success through stickers on a car.”

Meanwhile, the airline entrepreneur has confirmed the date for Sir Richard Branson's air stewardess dare, after the British billionaire lost the season-long Lotus/Virgin bet last year as to which of the two teams would wind up as the best-placed F1 newcomer. The 60-year-old will serve on a special AirAsia flight on 1 May, with a DJ and Eddie Jordan performing on-board and all money raised going to charity.