Pagina 3 van 4

Re: Banden topic (circuit gebruik).

Geplaatst: 21 sep 2010, 19:48
door Emiel
Jokke is je ook verteld dat full slicks minder goed tegen meerdere heatcycles kunnen? Maakt toch wel wat verschil. Althans in 1998....

nmet de goedkope federal semi slick ga ik erg nieuwsgierig zijn. De wangen zijn bijzonder stijf dus kan met bandenspanning toch eens spelen om te kijken wat doet. Moet eens zoeken of er al wat bekend is , moet haast wel.

Re: Banden topic (circuit gebruik).

Geplaatst: 21 sep 2010, 20:21
door jokke_vlo
Gezien het weer voor donderdag ga ik de slicks thuis laten. Doe wel de rains mee. Was eigenlijk wel eens benieuwd.

Die heat cycles zijn me onbekend.

Re: Banden topic (circuit gebruik).

Geplaatst: 21 sep 2010, 21:19
door Dim
elke keer dat een band van koud naar warm en terug naar koud gaat, zijn er chemische veranderingen in het rubber, waardoor het harder wordt en algemeen grip verliest. Grosso modo is dat een heat cycle.

Re: Banden topic (circuit gebruik).

Geplaatst: 21 sep 2010, 21:40
door jokke_vlo
Interessant......

Re: Banden topic (circuit gebruik).

Geplaatst: 21 sep 2010, 22:06
door Capitol
Interessante topic.
Ik heb op Zolder ook altijd geprobeerd om warm 2 bar te rijden met de A048. De laatste keer heb ik ze zelfs nog iets lager gezet. Nu liggen er Toyo R888 op de originele velgen en de A048 liggen op een set Team Dynamics velgen voor op circuit te rijden en verder te verslijten. De originele velgen worden nu alleen nog gebruikt voor op de openbare weg.
Ik kan de 2 type banden dus nog niet vergelijken.

Re: Banden topic (circuit gebruik).

Geplaatst: 21 sep 2010, 22:13
door Emiel
jokke_vlo schreef:Interessant......
Semi's hebben dat ook, maar minder.

Laat u niet verrassen, na handje heat cycles kan zijn dat ze op eens abrupter grip verliezen. Kan handje zijn maar ook een 20 tal, nogal wat afhankelijkheden.

Re: Banden topic (circuit gebruik).

Geplaatst: 21 sep 2010, 22:51
door Dim

Re: Banden topic (circuit gebruik).

Geplaatst: 23 sep 2010, 16:46
door KevinH
Hoeveel km doen jullie met jullie banden?

Re: Banden topic (circuit gebruik).

Geplaatst: 30 sep 2010, 17:26
door Goor00
De bedoeling is om een zo groot mogelijk contactoppervlak met de weg te maken. Te veel druk geeft een bolle band en met te weinig rijd je deels op de zijwangen van de band.

De bandenspanning hangt af van de temperatuur van de band, dus indirect aan de buitentemperatuur, de temperatuur van het circuit, het aantal rondjes dat je rijdt en zelfs de rijstijl.

Het is dus een compromis wat je zoekt, en afhankelijk van verschillende factoren; aangezien het verschil soms moeilijk te voelen is, is er een truc:

Neem wit krijt mee en maak enkele dwarsstrepen op je band, voor je de baan op gaat. Na enkele toeren zou al het krijt moeten weg zijn behalve op de zijkanten van de band.Idealiter is er geen krijt meer op het loopvlak maar wel op de zijkanten. Deze truc komt uit het slalomwereldje waar je het parcour niet op voorhand kan oefenen en de spanning van begin af aan juist moet zijn.

Om slijtage tegen te gaan, niet te lang rijden, zeker bij droog weer: hoe warmer de band wordt, hoe meer slijtage je hebt. Te lage spanning geeft meer beweging (moleculair) in de band en dus opwarming met als gevolg meer slijtage en dit vooral aan de zijkanten. Bij te hoge spanning heb je minder grip en vooral slijtage in het midden van de band.

Re: Banden topic (circuit gebruik).

Geplaatst: 17 okt 2010, 17:16
door elwood
jokke_vlo schreef:Het is eens een test die Thierry me echt aanbeveelde. Ik mocht geen bang hebben van het materiaal, de auto zou daar klaar voor zijn.......

Ze hebben heel wat ervaring met 1000 mijl races op full slicks.


ben ook van plan om met slicks te gaan rijden maar er werd mij zowel door enkele engelse racers als bij FKM ten zeerste aangeraden om een zgn "bafled sump" of een carter met schotten erin te plaatsen teneinde de motor te beschermen bij extreme olieverplaatsingen. Ik heb eveneens een accusump maar dat zou niet voldoende zijn. Voor de rest begeef je je uiteraard met slicks verder richting race-car territory wat dus hoger onderhoud en meer kosten impliceert. Voor zover ik het begrepen heb, en als dat voor een 2-11 geldt zal dat ook zo wel zijn voor een Exige Cup zo zijn, is zomaar slicks eronder gooien vragen om problemen. Ik ben ver van een automekanieker dus mijn woorden zijn zeker geen evangelie... Ik ga in ieder geval het risico niet nemen en het carter maar laten aanpassen.