Supercharger kit voor Elise en Exige NA modellen

Elise S1, S2 & S3, Exige S1, S2 & S3, 340R & 2-Eleven
Ook Opel Speedster, Vauxhall VX220 & Tesla Roadster
Frederik
Site Admin
Auto: Elan & Evora
Contacteer:

Re: Supercharger kit voor Elise en Exige NA modellen

Bericht door Frederik »

Bij extreme motortuning worden inderdaad vrij veel andere zuigers/pistons geplaatst, deze zijn meestal gesmeed (forged). Veel lichter en veel sterker...

Infinitas 'een bekende duitse tuner' heeft verschillende compressorkits beschikbaar (vooral voor BMW) en hebben zelfs een 'Stage I' kit dewelke zonder enige motoraanpassing of aanpassing aan het motormanagement geplaatst kan worden.

Een compressor zonder intercooler brengt nu ook geen extreme vermogenwinst met zich mee. Een gewone ad-on compressor heeft ook geen andere mengeling nodig dus ook geen andere computer (chip). Maar ... de minimale extra pk's maar vooral het toenemende koppel op lage toeren maakt je wagen veel vinniger en plezanter om te rijden.

Net daarom gaan veel mensen voor de stage I, enerzijds voor de prijs, maar ook anderzijds omdat deze makkelijk en snel terug te demonteren is voor de autokeuring.
Herman
Auto: Europa S +Morgan 4/4
Contacteer:

Bericht door Herman »

Dim schreef:naar ik weet zijn het dezelfde pistons in de 2 versies (NA en supercharged) bij de Toyota Elise/Exige...
Is er dan geen merkbare vergelijking ivm voorkomende motordefekten bij beide types motoren.?. zoals meer doorgebrande zuigers of verbrande kleppen ergens aan te tonen ? Of is de turbodruk dermate laag dat dit weinig kwaad kan ?... ik weet dat in de vliegery de speling vd zuiger tegenover de zuigerwand.. enorm was... want jaarlijks moet er een cilinder leak test genomen worden die 60 psi moet bedragen na aantal minuten rust.. bij een normale motor is dit 74 a 78 psi... en een turbo in koude toestand enkel 45 a 50 psi maar na een kwartier warmdraaien..kwam dit dan ook naar normale waarden... dit om aan te tonen dat er een enorme uitzetting vd zuigers mogelijk was bij die turbocharged motoren...
Frederik
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Frederik »

Herman schreef:
Dim schreef:naar ik weet zijn het dezelfde pistons in de 2 versies (NA en supercharged) bij de Toyota Elise/Exige...
Is er dan geen merkbare vergelijking ivm voorkomende motordefekten bij beide types motoren.?. zoals meer doorgebrande zuigers of verbrande kleppen ergens aan te tonen ? Of is de turbodruk dermate laag dat dit weinig kwaad kan ?... ik weet dat in de vliegery de speling vd zuiger tegenover de zuigerwand.. enorm was... want jaarlijks moet er een cilinder leak test genomen worden die 60 psi moet bedragen na aantal minuten rust.. bij een normale motor is dit 74 a 78 psi... en een turbo in koude toestand enkel 45 a 50 psi maar na een kwartier warmdraaien..kwam dit dan ook naar normale waarden... dit om aan te tonen dat er een enorme uitzetting vd zuigers mogelijk was bij die turbocharged motoren...
Herman ... Lotus werkt al jaren niet meer met turbo's maar met compressors.
Sinds de Elan (zoals die van mij) en de Esprit zijn de turbomotoren (jammergenoeg) verdwenen bij Lotus.

Een compressor is veel minder agressief, brengt een pak minder pk's teweeg maar ook een pak minder zorgen bij het afstellen, tunen en ontwikkelen van een motor.

Om de verschillen turbo/compressor simpel voor te stellen:
- compressor : op een lange golf vooruit geduwd worden
- turbo : met een grote rekker weggeschoten worden
Herman
Auto: Europa S +Morgan 4/4
Contacteer:

Bericht door Herman »

dan moet je toch je eens beter informeren Fre... want mijn eigenste Europa s is een turbocharged engine... ;)...een compressor en een charger zijn in feite 2 verschillende woorden voor hetzelfde.. ;) . tenzy het een turbolader betreft... daar is het principe dan vd compressor aandrijving anders... het ene mechanisch en het andere met de uitlaatgasdruk... in fiete is het woord compressor geldig voor beide systemen daar er telkens een compressor aanwezig is...het is gewoon hoe en wanneer deze aangedreven wordt.. het ene door een turbine die draait door uitlaatgasdruk en het andere door een riem of ketting rechtstreeks (charged) door de motor...
Laatst gewijzigd door Herman op 13 feb 2010, 13:43, 3 keer totaal gewijzigd.
Frederik
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Frederik »

Herman schreef:dan moet je toch je eens beter informeren Fre... want mijn eigenste Europa s is een turbocharged engine... ;)
ohw, ja, juist ... dju :oops: :oops:

Hoe stom van me ...
Bzguy
Naam: Hans
Auto: Noble M12

Bericht door Bzguy »

Frederik schreef:Euh, Hans ... een supercharger is net makkelijk te monteren :)
Veel mensen kiezen voor het gemak (montage en eventuele demontage voor de keuring) voor een compressor...

De meestal zelfs mogelijk zonder aanpassing aan je motormanagement.
Een supercharger KIT is relatief makkelik te installeren, deze advertentie is n gedemonteerde supercharger met heel wat ontbrekende spullen, dus n pak werk !!
Quote seloc :

Ecm, Mounting nose for the supercharger, modified breather pipe, idler for the auxillary drive belt,exetra exetera...
Plus with all the little parts that will be missing it will mean that your car will be off the road much longer than it would be if you just bought the supercharger kit.
"Nothing in all the world is more dangerous than sincere ignorance and conscientious stupidity."

Martin Luther King, Jr.
1963
Frederik
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Frederik »

Bzguy schreef:
Frederik schreef:Euh, Hans ... een supercharger is net makkelijk te monteren :)
Veel mensen kiezen voor het gemak (montage en eventuele demontage voor de keuring) voor een compressor...

De meestal zelfs mogelijk zonder aanpassing aan je motormanagement.
Een supercharger KIT is relatief makkelik te installeren, deze advertentie is n gedemonteerde supercharger met heel wat ontbrekende spullen, dus n pak werk !!
Quote seloc :

Ecm, Mounting nose for the supercharger, modified breather pipe, idler for the auxillary drive belt,exetra exetera...
Plus with all the little parts that will be missing it will mean that your car will be off the road much longer than it would be if you just bought the supercharger kit.
Ja, uiteraard bedoelde ik een kit. :)
Dat de supercharger (kit?) vanop pistonheads niet volledig was had ik niet opgemerkt.
Plaats reactie