Er is weldegelijk een verschil hoor.
Manifold en cat zijn extreem restrictief op de Elise/Exige.
In principe kan je een 220 redelijk cheap flashen naar ergens 260-265pk.
Volgens BR Performance kan het zelfs zonder modificaties maar ik zou toch liever de restrictie eruit trekken.
Als je echt deftig wil, moet je maar eens bij Jubu gaan. Die zijn echt extreem knappe dingen aan het doen en zijn in mijn ogen nog een pak capabeler dan komo-tec (om niet te zwijgen over veel vriendelijker). Komo-tec haalt dezelfde vermogens dan RRR bv (Komo heeft ook een ZR300 kit) maar ze doen dit met een pak minder compressie dan RRR, wat de levensduur van het blok ten goede komt

Komo-tec begint echter steeds meer RRR stukken te gebruiken voor hun 2ZR tunes dus mijn vertrouwen daalt daar stevig. Voor Exiges is Komo-Tec één van de places to be maar voor de 2ZR vind ik de kennis daar redelijk pover in alle eerlijkheid.
Ook wil je bij die vermogens eigenlijk al forged pistons, steel rods en zeker extra transmissiekoeling plaatsen of het gaat snel in de soep draaien. Heb al weet van 2 kapotte blokken door RRR tuning en er is een Belgische eigenaar die ook al enorm veel ECU issues heeft gehad met de EMU Black ECU. Jubu Performance in Oostenrijk en PB-R in Italië zijn degene waar ik zou gaan/zal gaan voor mijn motorische aanpassingen.
De cat bij een lotus is een 600 cell. Vervangen door een 200 cell en je haalt in principe al wat meer top-end maar je verliest wel klein beetje koppel onderin. Ik merk het alvast met een decat pipe nadat men cat door circuit gebruik de geest gegeven heeft.
Vraag is wat je wil doen. Je kan gewoon laten flashen als het voor straatgebruik is. Bij circuit gebruik zou ik ook zorgen dat je de nodige zaken mee upgrade afhankelijk van hoeveel vermogen je wil. De 2ZR blok krijg je met lagere compressie dan de RRR tune naar 305pk en dus met wat extra boost nog verder, het probleem is de transmissie.
Voor fast road gebruik moet je je alleszins geen zorgen maken omdat de belasting daar tegenover circuit zo drastisch minder is dat er in theorie niet zoveel mis kan gaan
