Pagina 2 van 4

Re: Optische tuning Exige

Geplaatst: 30 mar 2012, 20:56
door FastEleven
It's the driver that makes the real difference, not the car ... ;)

Re: Optische tuning Exige

Geplaatst: 01 apr 2012, 17:55
door Mr.E
quincy schreef: En kan een Exige ook aan hogere snelheden mee met de zwaardere wagens? Want ik lees hier en daar eens dat een Exige vooral meekan tot 100 à 130km/u maar het dan wel kan laten afweten?
Misschien, alhoewel dat je met een Exige met 220-240-260 pk echt wel over een snelle auto beschikt, en op mijn gevoel af ligt die grens toch hoger dan 130 km?
... MAAR... het enige wat voor mij telt: Geen enkele "zwaardere wagen" kan tippen aan het rijplezier van de Exige. :mrgreen:

Re: Optische tuning Exige

Geplaatst: 02 apr 2012, 07:37
door quincy
Mr.E schreef:
quincy schreef: En kan een Exige ook aan hogere snelheden mee met de zwaardere wagens? Want ik lees hier en daar eens dat een Exige vooral meekan tot 100 à 130km/u maar het dan wel kan laten afweten?
Misschien, alhoewel dat je met een Exige met 220-240-260 pk echt wel over een snelle auto beschikt, en op mijn gevoel af ligt die grens toch hoger dan 130 km?
... MAAR... het enige wat voor mij telt: Geen enkele "zwaardere wagen" kan tippen aan het rijplezier van de Exige. :mrgreen:
Maar je er bv op de autosnelweg toch makkelijk 150/160 mee cruisen? :)

Re: Optische tuning Exige

Geplaatst: 02 apr 2012, 07:54
door Mr.E
quincy schreef:
Mr.E schreef:
quincy schreef: En kan een Exige ook aan hogere snelheden mee met de zwaardere wagens? Want ik lees hier en daar eens dat een Exige vooral meekan tot 100 à 130km/u maar het dan wel kan laten afweten?
Misschien, alhoewel dat je met een Exige met 220-240-260 pk echt wel over een snelle auto beschikt, en op mijn gevoel af ligt die grens toch hoger dan 130 km?
... MAAR... het enige wat voor mij telt: Geen enkele "zwaardere wagen" kan tippen aan het rijplezier van de Exige. :mrgreen:
Maar je er bv op de autosnelweg toch makkelijk 150/160 mee cruisen? :)
Dat is best mogelijk, maar dat is niet rustig cruisen zoals met pakweg een zware duitse wagen. Praten tegen je passagier is al erg moeilijk tegen die snelheid, en oordopjes geen overbodige luxe... ;) Niet dat ik veel autosnelweg doe, ik probeer altijd een leukere route op te zoeken 8-)
Ik hoop dat je gauw eens een testrit kan maken, dat zou al veel duidelijk maken... :)

Re: Optische tuning Exige

Geplaatst: 02 apr 2012, 09:46
door FastEleven
Maar je er bv op de autosnelweg toch makkelijk 150/160 mee cruisen?
De ideale snelheid op de autostrade voor de Exige is voor mij inderdaad 150 km/u. Maar een Exige is beslist geen autobahn-cruiser, daarvoor is hij niet gemaakt. Door zijn doelstelling, korte wielbasis en motor achteraan moet je met een Exige zelf rijden, en niet omgekeerd. Dat betekent dus :
- beide handjes op het stuur
- oneffenheden, putten en spoorvorming vermijden aan hogere snelheden
- Een rustig gesprek met je passagier ga je aan die snelheden niet hebben, want die compressor ligt behoorlijk in je oor te fluiten en van isolatie is weinig sprake. Maar oordopjes vind ik nu ook een beetje overdreven

Wat ook prettig is : op 5 minuten is het dakje van je Exige er zo afgevezen. Koop nog een softtop van een Elise erbij, en je hebt niet alleen een uitstekende trackday auto, maar ook nog een sportieve cabrio voor het weekend erbij ,)

Maar wat je echt moet weten : een Exige is een trackauto waarmee je legaal op straat kunt rijden. GEEN ENKELE auto geeft even veel stuurplezier, maar je moet er ook de nadelen willen bijnemen. En dat is nu juist het leuke als je nog een andere dageljikse straatsleur hebt staan. Door het grote contrast geniet je van elk moment aan het stuur van de Exige ....

Re: Optische tuning Exige

Geplaatst: 02 apr 2012, 09:51
door Emiel
Ik zou echt een goede proefrit maken en dan niet direct kopen maar er nog eens een nachtje over slapen.

Naar wat ik lees weet ik nog of het wel de auto is die je zoekt ?

Re: Optische tuning Exige

Geplaatst: 02 apr 2012, 11:24
door quincy
Niet te vergelijken met mijn a5 dus :-)

Maar ik zoek inderdaad een trackday auto. Met mijn a5 die tevens de nodige mods gekregen heeft heb ik toch niet wat ik zoek als ik ermee op zolder of een ander circuit rij. De auto heeft voldoende power om te genieten van rechtdoor en voelt ook wel lekker hard aan, toch net iets te veel luxe en te groot om te hebben wat ik zoek.

Mijn eerste idee was om mijn a5 te verkopen (staat op mijn zaak) en mij 2de hands een porsche 997s te kopen, een wagen die zowel voor circuit als autosnelweg geschikt is om voluit te gaan. Maar dat plan heeft Di Rupo met zijn vaa aan flarden geschoten, dus hou ik de a5 op mijn zaak voor dagelijks gebruik en zoek ik binnen een kleiner budget een auto om in het weekend eens volluit mee te kunnen gaan en om op maandbasis eens een trackday van enkele uurtjes mee te rijden.

Binnen een budget van 25.000 tot max 30.000 EUR zoek ik dus een heel sportieve wagen die snel kan, die voldoende remcapaciteiten heeft en er ook liefst goed uitziet. Interieur ook liefst basic met kuipstoelen en waar je zonder probleem jaarlijks mee door de keuring kan. Dus bv een oude bmw M3 laten ombouwen met Bremo remschijven is geen optie want geen zin om die jaarlijks met de originele te switchen :-)

Dus zo bij Lotus terecht gekomen.
Ik denk niet dat er veel andere keuzes zijn tenzij een Megane RS of Focus RS, maar dat vind net niet sportief genoeg (vooral het interieur).

En een porsche 996 zou te veel kosten in runningscosts, zeker op circuit.

Re: Optische tuning Exige

Geplaatst: 02 apr 2012, 13:25
door Emiel
Dan is een Exige vrij ideaal inderdaad.

Tov Porsche lagere running costs, wel minder vermogen maar de vraag is dan , wat is belangrijker ? rij beleving ( exige ) of vermogen ( Porsche )
Rij beleving in een lage lichte auto is heel anders. Het is net wat je voorkeur is.

Nu weet ik niet wat allemaal toegestaan is binnen de Belgische wetgeving, maar er zijn ook nog dingen te importeren als Exige bijv. Noble of dakloos Atom, 2-11 , 340R, xbow of meer naar een straat legale eenzitter als Radical etc.

Met Exige doe je zeker geen miskoop als het om trackday fun gaat. Maar 150/160km/h op de snelweg is geen trackday, dus de eisen liggen waarschijnlijk redelijk gebalanceerd.

Re: Optische tuning Exige

Geplaatst: 02 apr 2012, 13:31
door quincy
Emiel schreef:Dan is een Exige vrij ideaal inderdaad.

Met Exige doe je zeker geen miskoop als het om trackday fun gaat. Maar 150/160km/h op de snelweg is geen trackday, dus de eisen liggen waarschijnlijk redelijk gebalanceerd.
De reden hiervoor is omdat ik in Oost Vlaanderen woon, dus een hele eind van Zolder. Daarom dat ik graag wat zou kunnen doorrijden op de autosnelweg, want als ik elke maand tegen 120 km/u naar Zolder moet rijden zou ik veel te veel tijd verliezen ...

Re: Optische tuning Exige

Geplaatst: 02 apr 2012, 13:57
door Frederik
Gent - Zolder : 130km
Als je 150km/u rijdt ipv 120km/u dan win je amper 15min
(120 : 1u04min59sec - 150 : 51min59sec)

Is dat kwartiertje u 250€ waard? (boete)

Om misverstanden te vermijden ... ik rij soms ook wel es sneller dan toegelaten, én durf soms wel es over de 150km/u te gaan... uw reden vind ik maar een povertjes eigenlijk.