Warm rijden voorkomt normaliter een HGF.
Een k-serie blok is gevoelig voor defecte koppakking/zweven van de kop ( streep door naar keuze )
Maar even het gebruikelijke warm word ritueel in een Elise K-serie.
Eerst het dik gedrukte gedeelte lezen, daarna het hele gedeelte. En dan een pint pakken, eens naar de wagen kijken en Maandag een afspraak maken ergens om te laten repareren.
In de wagen klimmen
Eigenaar schrikt van het koude alumunium frame tegen de blote onderarm
Motor starten
Eigenaar rijd de oprit af
Nieuwe eigenaars : Horen een vreemd geluid, wat zou dat zijn ?
Gevorderde eigenaars : Horen een vreemd geluid "Ah als het kraakt/piept/schuurt dan werkt het nog"
Eigenaar geeft geen vol gas en schakelt vlot op
Meestal nog wel ergens wat stop lichten onderweg tijdens het warm rijden
Waar de eigenaar de keuze heeft tussen knipogen naar dat blondje op de fiets of zwaaien naar het 5 jarige menneke welke voor hem in de wagen zit en zijn neus tegen de raam heeft gedrukt.
Koelvloeistof loopt door het korte circuit.
Olie komt langzaam op temperatuur
Eigenaar rijd wat vlotter c.q. rijd wat langere stukken zonder stoplichten , dus wel rij wind
Aluminium blok met stalen kopbouten beginnen zit allemaal te zetten
Wat een geweldige ervaring! dit rijd gelijk als ene kart.
De radiateur vangt veel wind en is de koelvloeistof die NIET rond gepompt word nog aan het koelen.
De olie word warm
De olie begint her en der wat hotspots te koelen en dus nog wat warmer te worden
De thermostaat gaat open
De eigenaar voelt zich in zijn nopjes. De zon schijnt, grappig dat menneke wat zwaaide en wat een lekker blondje was dat. De radio speelt wat gitaar muziek uit de jaren 60/70, nadat de file madam heeft aangekondigd dat er op jou route geen vertraging is.
Koude koelvloeistof perst zich door het blok heen en mengt zich met de warme koelvloeistof
Het aluminium en staal schrikken zich een hoedje. Waarom moet dat toch iedere keer. Ze geven de eigenaar toch ook geen koude douche ? heeft ie niks geleerd van dat ene incident waarbij koelwater over de voorruit spoot ?
Heet aluminium, heet staal, warme olie en koude/lauwe koelvloeistof geven keer op de keer elkaar een uitdaging.
Er komt een keer een moment dat het materiaal zo vaak is geschrokken dat het gewoon genoeg is geweest en het mis gaat.
En dan stel eens voor dat er met de auto word gereden met de huidige buiten temperaturen en rij wind ?
Wat ik zou doen :
ARP kop bouten
druk thermostaat
Ander type koppakking ( welke is genoeg over te vinden of mensen over te raad plegen )
Kijken naar beste olie rail ( welke heeft meeste/minder flex , is recht en wat is nodig )
Misschien :
water to oil koeler , maar dan wel een zo groot mogelijke!
Dit is niet voor koeling maar meer om alles geleidelijk aan op te warmen.
Ik heb het er niet zo op, als ding ooit stuk gaat krijg je lekkere smurrie in je blok. Maar eigenlijk wel verdomd handig.
Als je dit achter de rug hebt kost de Elise een appel en een ei aan onderhoud. Enkel de modificaties (schokdempers, uitlaat, luchtfilter, etc) kosten dan een rib uit het lijf maar dat is en blijft eigen verantwoordelijklheid
