dubbel koppelen
- FastEleven
- Naam: Erik
- Auto: 2-11 + Cup 250
Re: dubbel koppelen
Op de Elise/Exige kun je bovenop het huidige gaspedaal een metalen plaatje vijzen zodat je gaspedaal breder wordt en dichter bij het rempedaal komt te staan. Het gaspedaal staat origineel iets dieper dan de rem, maar deze stand functioneert prima om een dot gas te geven met de rechterkant van je voet tijdens het remmen 

My ex 1962 Westfield 'Lotus' Eleven on track

-
- Auto: Elise R
zo hoort het ookFastEleven schreef:Op de Elise/Exige kun je bovenop het huidige gaspedaal een metalen plaatje vijzen zodat je gaspedaal breder wordt en dichter bij het rempedaal komt te staan. Het gaspedaal staat origineel iets dieper dan de rem, maar deze stand functioneert prima om een dot gas te geven met de rechterkant van je voet tijdens het remmen

ik verschiet er niet van dat lotus dat doet!
"Lotus don't ask their customers what they might want, they ask what they can do without... And apparantly we can do without quite a lot." - J.C.
No my car is not disintegrating, it's making itself lighter and thus better...
- Jeroenbox
- Naam: Henniez
- Auto: Exige S, Caterham
iedere dag even oefenen als je moet remmen voor een stoplicht
[size=85]you never fail, you stop trying[/size]
- Hugo
- Naam: Hugo
- Auto: Europa Special
@den bob
een race-versnellingsbak zonder synchro's heet Dogbox met rechte tandwielen ( "straight cut" in't Engels)
op onderstaande link staan wat foto's van een Hewland Dogbox
er kan geschakeld zonder gebruik van de koppeling ( koppeling gebruiken mag wel, maar hoeft niet)
de synchronisatie geschied door op de schakelmof staande " dogteeth " ( precies kantelen van een kasteeltoren) duidelijk op de foto"s te zien, die met kracht tussen de dogteeth van het te blokkeren tandwiel moeten vallen en dat zo mee te nemen om in een versnelling te staan
in't Engels zeggen ze de "dog must bite" het toerental van de tandwielen mag wel wat verschillen maar niet te veel, met gas een beetje aanpassen, en het schakelen moet ferm zonder aarzelen gebeuren
http://www.teamswift.net/viewtopic.php?f=9&t=48832
als je googled met " gearbox dogbox" vind je ook op you tube filmpjes van zulke versnellingsbakken in actie
en hier tekst en uitleg en een filmpje van het zogenaamde "hiel and toe"
http://www.drivingfast.net/car-control/ ... z1d2frcYe2
een race-versnellingsbak zonder synchro's heet Dogbox met rechte tandwielen ( "straight cut" in't Engels)
op onderstaande link staan wat foto's van een Hewland Dogbox
er kan geschakeld zonder gebruik van de koppeling ( koppeling gebruiken mag wel, maar hoeft niet)
de synchronisatie geschied door op de schakelmof staande " dogteeth " ( precies kantelen van een kasteeltoren) duidelijk op de foto"s te zien, die met kracht tussen de dogteeth van het te blokkeren tandwiel moeten vallen en dat zo mee te nemen om in een versnelling te staan
in't Engels zeggen ze de "dog must bite" het toerental van de tandwielen mag wel wat verschillen maar niet te veel, met gas een beetje aanpassen, en het schakelen moet ferm zonder aarzelen gebeuren
http://www.teamswift.net/viewtopic.php?f=9&t=48832
als je googled met " gearbox dogbox" vind je ook op you tube filmpjes van zulke versnellingsbakken in actie
en hier tekst en uitleg en een filmpje van het zogenaamde "hiel and toe"
-
- Naam: Henk-Jan
- Auto: Elan M100 S2 Turbo '95
Gave uitleg Hugo.
Ik ga zeker even kijken naar de video's en de uitleg. Hier gaan mijn engineering-hart en fijnmechanische inborst van kloppen!
Ik ga zeker even kijken naar de video's en de uitleg. Hier gaan mijn engineering-hart en fijnmechanische inborst van kloppen!
If you always do what you always did, you always get what you always got.
-
- Naam: Bram
- Auto: 307CC=>zoek 111R
- Contacteer:
Hugo schreef: en hier tekst en uitleg en een filmpje van het zogenaamde "hiel and toe"
als ik die uitleg lees, staat er nergens bij dat je de versnellingsbak in neutraaal moet zetten, en de koppeling moet loslaten zoals hiervoor werd gezegd.
Ook in het filmpje op de link wordt er gewoon tussengas gegeven, zonder nog extra van het koppelingspedaal te gaan.
Wat is nu exact de juiste techniek?
- ovi
- Naam: Ivo
- Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Koppeling altijd even loslaten voor je een dot gas geeft anders heeft het weinig zin!
Ik doe dit altijd en met al mijn auto's dus een versnellingbak slopen ga ik zeker niet doen!

Ik doe dit altijd en met al mijn auto's dus een versnellingbak slopen ga ik zeker niet doen!

- Jeroenbox
de link is inderdaad niet correct. je moet juist koppelen in neutraal
Laatst gewijzigd door Jeroenbox op 08 nov 2011, 17:03, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Auto: Elise R
nee, je moet koppelen in neutraalJeroenbox schreef:de link is inderdaad niet correct. je moet juist ontkoppelen in neutraal

koppelen = pedaal loslaten
ontkoppelen = pedaal indrukken

"Lotus don't ask their customers what they might want, they ask what they can do without... And apparantly we can do without quite a lot." - J.C.
- Jeroenbox
okee okee, ik bedoel pedaal loslaten inderdaad dus koppelen dus dus