dubbel koppelen

Plaats hier berichten die met Lotus te maken hebben, maar niet specifiek bedoeld is op een bepaald type/model.
Gebruikersavatar
FastEleven
Berichten: 1925
Lid geworden op: 29 jan 2009, 11:38
Naam: Erik
Auto: 2-11 + Cup 250
Locatie: België-Brasschaat

Re: dubbel koppelen

Bericht door FastEleven »

Op de Elise/Exige kun je bovenop het huidige gaspedaal een metalen plaatje vijzen zodat je gaspedaal breder wordt en dichter bij het rempedaal komt te staan. Het gaspedaal staat origineel iets dieper dan de rem, maar deze stand functioneert prima om een dot gas te geven met de rechterkant van je voet tijdens het remmen ;)
My ex 1962 Westfield 'Lotus' Eleven on track
Afbeelding
den bob
Berichten: 54
Lid geworden op: 31 okt 2011, 18:21
Auto: Elise R
Locatie: Gent

Re: dubbel koppelen

Bericht door den bob »

FastEleven schreef:Op de Elise/Exige kun je bovenop het huidige gaspedaal een metalen plaatje vijzen zodat je gaspedaal breder wordt en dichter bij het rempedaal komt te staan. Het gaspedaal staat origineel iets dieper dan de rem, maar deze stand functioneert prima om een dot gas te geven met de rechterkant van je voet tijdens het remmen ;)
zo hoort het ook :) je gaspedaal moet ongeveer daar staan waar je rem staat als je hem hard indrukt...
ik verschiet er niet van dat lotus dat doet!
"Lotus don't ask their customers what they might want, they ask what they can do without... And apparantly we can do without quite a lot." - J.C.


No my car is not disintegrating, it's making itself lighter and thus better...
Gebruikersavatar
Jeroenbox
Berichten: 477
Lid geworden op: 23 okt 2010, 23:17
Naam: Henniez
Auto: Exige S, Caterham

Re: dubbel koppelen

Bericht door Jeroenbox »

iedere dag even oefenen als je moet remmen voor een stoplicht
[size=85]you never fail, you stop trying[/size]
Gebruikersavatar
Hugo
Berichten: 934
Lid geworden op: 08 nov 2009, 09:47
Naam: Hugo
Auto: Europa Special
Locatie: Stabroek

Re: dubbel koppelen

Bericht door Hugo »

@den bob

een race-versnellingsbak zonder synchro's heet Dogbox met rechte tandwielen ( "straight cut" in't Engels)
op onderstaande link staan wat foto's van een Hewland Dogbox
er kan geschakeld zonder gebruik van de koppeling ( koppeling gebruiken mag wel, maar hoeft niet)

de synchronisatie geschied door op de schakelmof staande " dogteeth " ( precies kantelen van een kasteeltoren) duidelijk op de foto"s te zien, die met kracht tussen de dogteeth van het te blokkeren tandwiel moeten vallen en dat zo mee te nemen om in een versnelling te staan

in't Engels zeggen ze de "dog must bite" het toerental van de tandwielen mag wel wat verschillen maar niet te veel, met gas een beetje aanpassen, en het schakelen moet ferm zonder aarzelen gebeuren

http://www.teamswift.net/viewtopic.php?f=9&t=48832


als je googled met " gearbox dogbox" vind je ook op you tube filmpjes van zulke versnellingsbakken in actie

en hier tekst en uitleg en een filmpje van het zogenaamde "hiel and toe"

http://www.drivingfast.net/car-control/ ... z1d2frcYe2
HJ2
Berichten: 2153
Lid geworden op: 09 sep 2008, 12:50
Naam: Henk-Jan
Auto: Elan M100 S2 Turbo '95
Locatie: Delluf

Re: dubbel koppelen

Bericht door HJ2 »

Gave uitleg Hugo.
Ik ga zeker even kijken naar de video's en de uitleg. Hier gaan mijn engineering-hart en fijnmechanische inborst van kloppen!
If you always do what you always did, you always get what you always got.
Bram
Berichten: 57
Lid geworden op: 13 aug 2010, 14:57
Naam: Bram
Auto: 307CC=>zoek 111R
Locatie: Herent
Contacteer:

Re: dubbel koppelen

Bericht door Bram »

Hugo schreef: en hier tekst en uitleg en een filmpje van het zogenaamde "hiel and toe"

http://www.drivingfast.net/car-control/ ... z1d2frcYe2

als ik die uitleg lees, staat er nergens bij dat je de versnellingsbak in neutraaal moet zetten, en de koppeling moet loslaten zoals hiervoor werd gezegd.

Ook in het filmpje op de link wordt er gewoon tussengas gegeven, zonder nog extra van het koppelingspedaal te gaan.

Wat is nu exact de juiste techniek?
Gebruikersavatar
ovi
Berichten: 3904
Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Locatie: Keerbergen

Re: dubbel koppelen

Bericht door ovi »

Koppeling altijd even loslaten voor je een dot gas geeft anders heeft het weinig zin! ;)
Ik doe dit altijd en met al mijn auto's dus een versnellingbak slopen ga ik zeker niet doen! :mrgreen:
Gebruikersavatar
Jeroenbox
Berichten: 477
Lid geworden op: 23 okt 2010, 23:17
Naam: Henniez
Auto: Exige S, Caterham

Re: dubbel koppelen

Bericht door Jeroenbox »

de link is inderdaad niet correct. je moet juist koppelen in neutraal
Laatst gewijzigd door Jeroenbox op 08 nov 2011, 17:03, 1 keer totaal gewijzigd.
[size=85]you never fail, you stop trying[/size]
den bob
Berichten: 54
Lid geworden op: 31 okt 2011, 18:21
Auto: Elise R
Locatie: Gent

Re: dubbel koppelen

Bericht door den bob »

Jeroenbox schreef:de link is inderdaad niet correct. je moet juist ontkoppelen in neutraal
nee, je moet koppelen in neutraal :)

koppelen = pedaal loslaten
ontkoppelen = pedaal indrukken

:twisted:
"Lotus don't ask their customers what they might want, they ask what they can do without... And apparantly we can do without quite a lot." - J.C.


No my car is not disintegrating, it's making itself lighter and thus better...
Gebruikersavatar
Jeroenbox
Berichten: 477
Lid geworden op: 23 okt 2010, 23:17
Naam: Henniez
Auto: Exige S, Caterham

Re: dubbel koppelen

Bericht door Jeroenbox »

okee okee, ik bedoel pedaal loslaten inderdaad dus koppelen dus dus
[size=85]you never fail, you stop trying[/size]
Plaats reactie