Pagina 2 van 2

Re: BIV regeling 2012 ...

Geplaatst: 29 jul 2011, 09:56
door alaintje
bwj 2008 , co2 202 , euronorm 4 ( meen ik )

Re: BIV regeling 2012 ...

Geplaatst: 29 jul 2011, 10:32
door Erwin
Alain,

Als ik het bereken, kom ik uit op 1237,61 €.
Ik weet ook niet of mijn interpretatie klopt of niet.

Re: BIV regeling 2012 ...

Geplaatst: 29 jul 2011, 11:55
door alaintje
Jou berekening lijkt realistischer dan de mijne. Hoe dan ook het bedrag is veel lager dan nu.

Re: BIV regeling 2012 ...

Geplaatst: 29 jul 2011, 12:44
door Erwin
Het hoeft niet altijd kommer en kwel te zijn ;)

Wat wel opvalt tussen oude en voorstel-regeling voor benzine-auto's is dat de kleine benadeelt worden ten opzichte van de zwaardere motoren.

Een 1.6 Elise ga je meer betalen dan nu het geval is en een SC ga je minder betalen.

De logica is zeeer ver zoek.

Als ik sommige redeneringen "probeer" te begrijpen, denk ik meetsal dat het wel aan mij zal liggen als ik de logica niet begrijp :lol:

Re: BIV regeling 2012 ...

Geplaatst: 29 jul 2011, 12:58
door Frederik
Zo onlogisch is de redenering toch niet ? (of ik overzie een factor)

Het kan toch best (is volgens mij zelfs zo) dat een nieuwe 3.0 BMW benzine minder vervuilend is als een oude 1.8 BMW motor?

Hoop dat ze nog iets doen aan hun formule en dat in een tabel gieten, anders gaat dit veel verwarring en problemen veroorzaken.

Re: BIV regeling 2012 ...

Geplaatst: 29 jul 2011, 14:06
door Erwin
Frederik,

Wat ik eigenlijk bedoelde is dat als je bvb een nieuwe SC inschrijft op 31/12/2011, je ±3000 € meer betaalt dan dan je hem op 01/01/2012 inschijft.

Als je hetzelfde doet met een 1.6 Elise, ga je meer betalen met de nieuwe regeling dan met de oude.

Dus in dit geval stijgt de factuur voor een auto met Euro 5 norm en daalt de factuur voor een wagen met Euro 4 norm.

Je blijft natuurlijk nog meer betalen voor een SC.

Re: BIV regeling 2012 ...

Geplaatst: 29 jul 2011, 17:42
door alaintje
Ja, een tabel zal noodzakelijk zijn, kwestie van zeker te weten wat de BIV nu gaat kosten. Ik zal toch maar voorzichtig duimen vóór het voorstel, al vrees ik dat het niet lang zal leven indien het aangenomen wordt.

Re: BIV regeling 2012 ...

Geplaatst: 01 aug 2011, 23:47
door FKM
BIV-hervorming goed voor de prullenmand

De Vlaamse regering behandelt de BIV-hervorming zoals gepland. Dat zal gebeuren ondanks scherpe kritiek van consumentenorganisaties, milieuorganisaties, automobilistenverenigingen en de Inspectie Van Financiën.
De kritiek komt dan wel uit verschillende hoeken, er zijn een aantal argumenten die steeds terugkomen. Voor de schatkist haalt de Inspectie Van Financiën aan dat "Men weet zelfs niet of er een meeropbrengst dan wel een minderopbrengst zal zijn. De Inspectie van Financiën weet niet op basis van welk aannames de budgettaire weerslag is berekend."
Zowel Financiën als de VAB heikelen de verdere verdieselijking van het Belgische wagenpark, die met deze eenzijdig op CO2-gebaseerde regeling wordt gepromoot. "De Inspectie van Financiën vindt dit een ongerijmdheid in de ontworpen regeling.". Bij de VAB haalt men aan dat dieselmotoren dan wel een lagere CO2-uitstoot hebben dan benzinewagens "maar dat de totale uitstoot tien maal (!!) meer vervuilendend is." Dat wetenschappelijk feit legt de Vlaamse Regering volgens de mobiliteitsorganisatie geheel naast zich neer.
De basis voor de nieuwe tariefformule is een machtsfunctie met een factor 5, gebaseerd op de CO2-uitstoot per kilometer. Een formule die Financiën "begrijpelijk, maar niet overtuigend" noemt. En de overheidsdienst gaat verder "Door het draagkrachtbeginsel weg te laten, kunnen marktsegmenten met een grote cilinderinhoud of motorvermogen (en een hoge prijs) een bijzonder groot voordeel krijgen in vergelijking met de huidige situatie terwijl marktsegmenten met een lage cilinderinhoud of motorvermogen (met een lage prijs) hun nadeel kunnen doen met de nieuwe regelgeving hoewel zij minder CO2 uitstoten.
Een voorbeeld kan dit verduidelijken: voor een Opel Corsa (benzine) met een CO2-uitstoot van 137g/km betaalt men ongeveer 15.000 EUR. De Biv voor deze wagen stijgt van 61,5 EUR naar ongeveer 280 EUR (dus maal 4,5). Daarentegen kost een BMW 5 535D ongeveer 60.000 EUR (CO2-uitstoot 162g/km). Voor deze wagen zakt de BIV van 4.975 EUR naar ongeveer 600 EUR (dus gedeeld door 8,3). Het belastingtarief voor de Opel Corsa zal dus zowat dubbel zo hoog liggen als voor de BMW." VAB voegt daar ook nog eens aan toe de nieuwe regeling voor de tweedehandsmarkt een flagrante belastingverhoging wordt.
VAB beschuldigt de Vlaamse Regering er ten slotte van misbruik te willen maken van de zomervakantie om het decreet rap, rap te laten goedkeuren. Samen met de bezwaren van Financiën concludeert de organisatie dat "het voorontwerp van decreet te veel gebreken vertoont en niet te depanneren valt. Het huidige voorontwerp van minister Schauvliege is goed voor de prullenmand." Een hervorming van de BIV moet "transparant zijn en in overleg gebeuren met het alle betrokken partijen. De huidige aanpak is het tegendeel. Het ontwerp is niet doordacht en houdt geen rekening met tal van gefundeerde kritiek en gaat een echt maatschappelijk debat uit de weg", gaat de organisatie verder.

bron : http://www.auto55.be/nieuws/16482-biv-h ... rullenmand

Re: BIV regeling 2012 ...

Geplaatst: 02 aug 2011, 15:54
door bartvdb
dus samengevat kan 't milieu den boom in ze gaan gewoon tellen wat meest opbrengt en de auto rijders gaan weer betalen (doen ze toch). 't is nu al co wat de klok slaat en hoe zit dat nu met dat gat in de ozonlaag die enkele jaren geleden zo belangrijk was ? :D

Re: BIV regeling 2012 ...

Geplaatst: 09 aug 2011, 20:58
door JeanVM
Het is een blondje zeker die het heeft uitgedokterd ? Onbegrijpelijk en dom. Onoverzichtelijk, je moet al een tabel voor je halen om er iets van te snappen.