Gedaan met shoppen in de UK.
- Frederik
- Site Admin
- Auto: Elan & Evora
- Contacteer:
Re: Gedaan met shoppen in de UK.
Volgens mij is die prijs WEL BTW inbegrepen maar niet de inschrijvingstaksen zoals BPM in Nederland en BIV in België.
9/05/2024 Ypres Lotus Day
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
TBA Lotus Summers End
- elwood
- Naam: Pascal
- Auto: Lotus Elise cup 250
- Contacteer:
The Lotus Exige S RGB Special Edition in more detail
• Standard Features
• 257 hp (260 ps) Supercharged 2ZZ 1.8 engine
• Lotus ultra lightweight forged alloy wheels
• Performance pack
• Sport pack
• Touring pack
• Four paint colours – Aspen White, Starlight Black, Solar Yellow & Carbon Grey
• Roger Becker signature on rear of car
• Roger Becker numbered plaque
• Monochrome Lotus badges
• Structural shear panel which gives increases lateral stiffness to the rear subframe by 30%
• Air conditioning
• Recommended Retail Price:
o UK: £41,950 (including VAT)
o Euro Zone: € 50,042 (excluding regional taxes)
o Switzerland: CHF 81,887 (excluding taxes)
Official European Combined Cycle = 8.5 litres / 100 km (33.2 mpg)
Official European Extra Urban Cycle = 6.5 litres/100 km (43.5 mpg)
Official European Urban Cycle = 11.9 litre/100 km (23.7 mpg)
199 g/km of CO2
EXCLUDING REGIONAL TAXES dat is dus BTW
• Standard Features
• 257 hp (260 ps) Supercharged 2ZZ 1.8 engine
• Lotus ultra lightweight forged alloy wheels
• Performance pack
• Sport pack
• Touring pack
• Four paint colours – Aspen White, Starlight Black, Solar Yellow & Carbon Grey
• Roger Becker signature on rear of car
• Roger Becker numbered plaque
• Monochrome Lotus badges
• Structural shear panel which gives increases lateral stiffness to the rear subframe by 30%
• Air conditioning
• Recommended Retail Price:
o UK: £41,950 (including VAT)
o Euro Zone: € 50,042 (excluding regional taxes)
o Switzerland: CHF 81,887 (excluding taxes)
Official European Combined Cycle = 8.5 litres / 100 km (33.2 mpg)
Official European Extra Urban Cycle = 6.5 litres/100 km (43.5 mpg)
Official European Urban Cycle = 11.9 litre/100 km (23.7 mpg)
199 g/km of CO2
EXCLUDING REGIONAL TAXES dat is dus BTW
- Frederik
- Site Admin
- Auto: Elan & Evora
- Contacteer:
Heel zeker? ook heel zeker dat het niet gaat om de bpm (Nederland) of BIV (België)?elwood schreef:EXCLUDING REGIONAL TAXES dat is dus BTW
Zoja ... dan trek ik mijn woorden in.
9/05/2024 Ypres Lotus Day
TBA Lotus Summers End
TBA Lotus Summers End
- nero
- Auto: Elise MKII SC
Als consument vind ik dat dit toch een belemmering is van de vrije markt. Van een verschil in de verkeerscode maakt men gebruik om een verschillende prijspolitiek te voeren voor hun binnen- en buitenlandse markt.
Het principe van de EG waarbij men vrij verkeer van goederen garandeert wordt een beetje opzij gezet. Waardoor er geen prijsnivellering kan gebeuren voor dit product binnen de één gemaakte markt.
Lees: de consument in de UK betaald te weinig of consument in de rest van europa betaald te veel. Ik vermoed een beetje de twee. Maar omdat ik bij de rest van europa hoor, voel ik mij toch de pineut
Het principe van de EG waarbij men vrij verkeer van goederen garandeert wordt een beetje opzij gezet. Waardoor er geen prijsnivellering kan gebeuren voor dit product binnen de één gemaakte markt.
Lees: de consument in de UK betaald te weinig of consument in de rest van europa betaald te veel. Ik vermoed een beetje de twee. Maar omdat ik bij de rest van europa hoor, voel ik mij toch de pineut

- elwood
- Contacteer:
Frederik schreef:Heel zeker? ook heel zeker dat het niet gaat om de bpm (Nederland) of BIV (België)?elwood schreef:EXCLUDING REGIONAL TAXES dat is dus BTW
Zoja ... dan trek ik mijn woorden in.
Heel zeker... Beroepshalve ben ik heel veel bezig met intra-communotair goederenverkeer en BTW valt beslist onder regional taxes

Je gelooft toch zelf niet dat een Lotus Exige S RGB Special Edition, wat in wezen op enkele details na een cup 260 is in september voor €50.000 euro BTW inclusief hier in de showroom gaat staan ?
Maar Nero slaat de hamer op de kop. Hoezeer ik ook van Lotus hou en eveneens een trotse bezitter ben van eentje, toch moet je durven vaststellen dat deze hele situatie niet klopt.
Er is, of je het nu leuk vindt of niet, een Europese eenheidsmarkt met vrij verkeer van goederen wat in principe vrije concurrentie impliceert die, zo mag
ik toch hopen, buiten discussie staat.
Concreet wil dit zeggen dat een UK-dealer in principe evenveel moet betalen AF FABRIEK als hun overzeese concurrenten voor eenzelfde produkt en moet concureren op basis van winstmarge en kwaliteit van de dienstverlening.
Nu zijn er 2 mogelijkheden :
1/In het verleden verkocht men de LHD aan dezelfde prijs als de RHD aan de Engelsen maar verhoogde Lotus de aankoopprijs voor de anderen, en dan heeft men in Hethel een probleem dat enkel in stand kan gehouden worden door de kleinschaligheid van de dealerships. Een groot merk zou mijns inziens dan al lang voor de rechter zijn gesleept.
2/In het verleden verkocht men alle wagens aan iedereen aan dezelfde prijs en heeft een slimme jongen aan de europese voertuigen een hele berg geld verdient. Tof, dat zijn zaken maar dan moet je niet flauw doen over goedkope Engelse import want dat zijn ook zaken...
- Mr.E
- Auto: Syntax Error
Mr.E schreef: Zeer gevoelig onderwerp, maar ga het toch maar wagen...
41950 pond (incl VAT) = 35702 pond excl. VAT = 42.802 euro excl BTW =>
50.042 euro - 42.802 euro = 7240 euro verschil. Dit toch even rechtzetten, het is dus volgens mijn (bescheiden) mening geen 11.000 euro verschil. Correct me if i'm wrong!
@Elwood: ik was even aan het rekenen zonder BTW... dat is de afwijking die je krijgt als zelfstandige... het is dus inderdaad 10.257 voor iemand die geen BTW recupereert... my bad. Maar we weten nu toch dat we weer 11.000-10.257 = 743 euro "bespaard"elwood schreef: Ik weet dat het hier zeer gevoelig ligt maar als je argumenteert moet je de juiste berekening gebruiken :
41950 pond inclusief BTW = 50293.73 euro
50.042 euro EXCLUSIEF taksen + 10508 euro BTW = 60550 euro
Dat is inderdaad geen 11000 euro maar 10257 euro verschil.

Sometimes too much is just enough.
- T_085
- Naam: Timothy
- Auto: Exige Cup 260
- Contacteer:
Een Exige met 260pk en zo goed als Full Option zie ik niet snel voor € 50.000 in de showroom staan, ik schat iets van een € 62.000.
OT:
Met die nieuwe LHD wagens in Engelse showrooms kan ik wel begrijpen dat ze hier toch hun vasteland dealers willen beschermen. Het lijkt me ook helemaal raar om een nieuwe wagen te kopen in de UK en dan voor je eerste onderhoud even gaan aanbellen bij de Belgische dealers.
Natuurlijk zijn er nog steeds de RHD auto's met 6000+ km en ouder dan 6 maand. Daar zitten nog steeds koopjes tussen met de wisselkoers, denk dat ze daar momenteel weinig kunnen aan veranderen.
OT:
Met die nieuwe LHD wagens in Engelse showrooms kan ik wel begrijpen dat ze hier toch hun vasteland dealers willen beschermen. Het lijkt me ook helemaal raar om een nieuwe wagen te kopen in de UK en dan voor je eerste onderhoud even gaan aanbellen bij de Belgische dealers.
Natuurlijk zijn er nog steeds de RHD auto's met 6000+ km en ouder dan 6 maand. Daar zitten nog steeds koopjes tussen met de wisselkoers, denk dat ze daar momenteel weinig kunnen aan veranderen.
- elwood
- Contacteer:
Mr.E schreef:Mr.E schreef: Zeer gevoelig onderwerp, maar ga het toch maar wagen...
41950 pond (incl VAT) = 35702 pond excl. VAT = 42.802 euro excl BTW =>
50.042 euro - 42.802 euro = 7240 euro verschil. Dit toch even rechtzetten, het is dus volgens mijn (bescheiden) mening geen 11.000 euro verschil. Correct me if i'm wrong!@Elwood: ik was even aan het rekenen zonder BTW... dat is de afwijking die je krijgt als zelfstandige... het is dus inderdaad 10.257 voor iemand die geen BTW recupereert... my bad. Maar we weten nu toch dat we weer 11.000-10.257 = 743 euro "bespaard"elwood schreef: Ik weet dat het hier zeer gevoelig ligt maar als je argumenteert moet je de juiste berekening gebruiken :
41950 pond inclusief BTW = 50293.73 euro
50.042 euro EXCLUSIEF taksen + 10508 euro BTW = 60550 euro
Dat is inderdaad geen 11000 euro maar 10257 euro verschil.hebben
Dat bedoel ik met juiste feiten aanhalen
ALS partikulier betaal je 50293..73 inclusief in UK en 60550 inclusief btw elders.
We weten nu toch dat we 10256.27 euro "bespaard"

ALS btw trekkende worden de bedragen 42263 in de UK excl btw en 50293 elders
Die weet nu ook dat hij €8030 "bespaart" heeft

- electroshock
- Auto: nee, youngtimer Ridley
De btw recupereer je als zelfstandige helemaal niet volledig (of je moet misschien optreden als autohandelaar/-verkoper, maar daar ben ik niet in thuis).Mr.E schreef:ik was even aan het rekenen zonder BTW... dat is de afwijking die je krijgt als zelfstandige...
Als zelfstandige recupeert men slechts 50% van de verschuldigde BTW.
(Tenzij je er in slaagt de Lotus als lichte vrachtwagen in te schrijven: dan is 100% van de verschuldigde BTW recupereerbaar

Het niet-recupeerbaar gedeelte is op einde van het boekjaar in te brengen als kost volgens vastgelegde aftrekbaarheidspercentages.
Straks denkt weer iedereen dat de zelfstandige die +/- € 10.000,- in zijn zak steekt of niet hoeft uit te geven.
(en als je bv. als éénmanszaak naast die Lotus ook nog een 4x4, een diesel-break en een compacte stadswagen in de zaak brengt, zal de fiscus er eens goed mee lachen, en je vriendelijk verzoeken dit te verantwoorden en de btw alsnog te betalen - om het beeld maar te corrigeren dat de zelfstandigen de hele boel zouden bedotten)
Besser laufen, als faulen.
Better to run than to rot.
- J.W. von Goethe, Reineke Fuchs
Better to run than to rot.
- J.W. von Goethe, Reineke Fuchs
- Mr.E
- Auto: Syntax Error
Inderdaad! Ik heb die ingeschreven als "lichte" vrachtwagen voor "snelle leveringen". Jamaar, zeg ik dan tegen die controleur: Hij is toch "licht", zo +/- 900 kg...electroshock schreef:(Tenzij je er in slaagt de Lotus als lichte vrachtwagen in te schrijven: dan is 100% van de verschuldigde BTW recupereerbaarMr.E schreef:ik was even aan het rekenen zonder BTW... dat is de afwijking die je krijgt als zelfstandige...).

Sometimes too much is just enough.