Chiptuning is niet verboden, het is perfect legaal om je wagen te chiptunen, enkel moet je een attest van goedkeuring of nieuw gelijkvormigheidsattest weten te bekomen van je constructeur en daar is nu net waar het schoentje wringt.
Echter ... geen kat dat chiptuned met oog op vermogensverhoging doet dat, maar het is wel zo dat oa. Audi en VW wel papieren uitreiken voor chiptuning dat bij de dealer is gebeurd. (een computerruil met eentje van ABT Tuning) ik dacht dat ook Alfa Romeo papieren uitreikte...
Maar ... dit mesje snijdt aan twee kanten :
> Er zijn extreem veel wagens dat hun opgegeven vermogen niet halen. vb. Audi S4, BMW M3, Mazda RX8 ... zitten er soms 40-50-60pk ernaast (minder dan opgegeven!) ...
Als dergelijke wagens chiptuned dan blijf je zelfs nog onder de opgegeven fabriekscijfers én dan is het WEL plots legaal.
- Anderzijds zijn er een pak constructeurs dat af-fabriek fiscaal aantrekkelijke versies aanbieden én dat specifiek voor de Belgische markt. Door de motor een beetje toe te knijpen met het verlies van echter een paar pk's en/of nm's als gevolg vallen bepaalde motorisaties plots in een lagere schijf.
(Veelal bleek dat deze wagens gewoon andere papieren hadden en geen vijs toegedraaid was. Als ik me niet vergis is BMW daar al es voor veroordeeld geweest.)
Dé redenen waarom er op de keuring "nog" niet gecontroleerd wordt met een testbank.
Als ze dat doen zal er bij veel mensen een belletje gaan rinkelen dewelke teleurgesteld zullen zijn én hun teveel betaalde BIV en wegentaks wel eens kunnen gaan terugeisen.
Uit directe bron weet ik dat ALS de Belgische staat of de autokeuring testbanken wil gaan installeren het boekje zal geopend worden. Dit zou komen als een donderslag bij heldere hemel bij VEEL eigenaars van wagens dewelke plots blijken teveel BIV en wegentaks te hebben betaald.
Als er een wettelijk kader komt om het up-tunen van motoren te regulariseren zal er een eis komen dat er OOK een kader komt voor het down-tunen van motoren. Anders is het niet eerlijk hé, mensen die up-tunen dienen bij te betalen, mensen die down-tunen worden dan benadeeld.
De chiptuners voeren niet enkel de pk's op hé ... zij kunnen naast het motorvermogen verhogen ook :
1.) down-tunen met oog op "het verbruik verminderen"
Tegenwoordig laten veel bedrijven hun bedrijfsvoertuigen downtunen om het verbruik van hun wagens, camionettes en vrachtwagens te verminderen.
2.) down-tunen met oog op "de uitstoot verminderen"
Voor de milieu freaks, maar dit is weldegelijk mogelijk. Veelal bekom je dit ook bij het up-tunen omdat er een betere verbranding bekomen wordt door het finetunen van de motor.
3.) down-tunen met oog op "het vermogen te verminderen"
Interessant voor jongeren en bedrijfswagen. Ik moet geen tekeningetje maken denk ik?
Voor de mensen met interesse, enkele Belgische toptuners:
www.power-plus.be
www.autotuneheinz.be
www.kempower.be