Probleem is ergens in deze periode begonnen tussen Ypres Lotus Day en Haspengouw Tour 2016 heb op deze korte tijd een heel wat aantal km's gereden +-1200km.
Nu hoor ik regelmatig bij terugschakelen van 3de naar 2de een krakend/ schurend geluid zoals je soms hoort bij in het achteruit zetten van de versnellingspook.
(Het kraken zou ik omschrijven als tandjes schuren en is kortstondig tijdens het in tweede schakelen)
Wagen: 2011 Exige S RGB
Motor: 2ZZ-GE
Maak me een beetje zorgen en heb eigenlijk geen idee of dit nu intern de vernellingsbak ligt of aan de schakelkabels, of iets anders?
Kan ik nog rijden hiermee of is dit afgeraden?
Iemand enig idee?
Probleem! Versnelling kraakt bij schakelen.?
- Segundos
- Naam: Tim
- Auto: Exige S RGB n°84
- Hugo
- Naam: Hugo
- Auto: Europa Special
Re: Probleem! Versnelling kraakt bij schakelen.?
Kraken bij terugschakelen wijst doorgaans op een versleten synchromeshring, zal niet vanzelf verdwijnen maar zal verergeren met de tijd, je kan het moment van herstelling uitstellen door trager terug te schakelen zodat de synchromesh haar werk nog kan doen, je kan ook de versnellingsbak ontlasten door tijdens het terugschakelen, de koppeling even laten opkomen en tussengas geven, je speelt dan zelf voor syncromesh, je brengt de tandwielen die geschakeld moeten worden dan zelf op ongeveer hetzelfde torental
Ziet er misschien omslachtig uit maar na oefening gaat dat toch vrij snel, een andere oorzaak kan zijn dat de olie van de versnellingsbak te dun is, viscositeit te laag, olie verliest viscositeit bij warmte( wordt dunner) bij warm weer en sportief gebruik kan de olie van een versnellingsbak vrij warm worden
Als de bak niet kraakt bij terugschakelen tijdens de eerste kilometers als de olie nog koud is en dik, maar later wel als de bak warm is, is het volgens mij een versleten synchromeshring
Bij herstelling moet wel de bak uit elkaar, een synchromeshring is niet duur, werkuren wel
Ziet er misschien omslachtig uit maar na oefening gaat dat toch vrij snel, een andere oorzaak kan zijn dat de olie van de versnellingsbak te dun is, viscositeit te laag, olie verliest viscositeit bij warmte( wordt dunner) bij warm weer en sportief gebruik kan de olie van een versnellingsbak vrij warm worden
Als de bak niet kraakt bij terugschakelen tijdens de eerste kilometers als de olie nog koud is en dik, maar later wel als de bak warm is, is het volgens mij een versleten synchromeshring
Bij herstelling moet wel de bak uit elkaar, een synchromeshring is niet duur, werkuren wel
- thiva
- Naam: Thierry
- Auto: Exige S2 240
De versnellingsbak is een zwakke schakel (no pun intended) bij de Exige.
Doe maar wat opzoekingswerk en je zal een massa info vinden.
Als er nog niets stuk is kan je ook andere en betere olie op de versnellingsbak doen.
Dit bevordert het schakelen.
Als het te laat is en je versnellingsbak stuk is, dan kunnen Jubu's kunnen eventueel een oplossing bieden. Deze zijn duurzamer.
Als er nog niets stuk is kan je ook andere en betere olie op de versnellingsbak doen.
Als het te laat is en je versnellingsbak stuk is, dan kunnen Jubu's kunnen eventueel een oplossing bieden. Deze zijn duurzamer.
Lotus Tour Limburg - www.lotustourlimburg.be
- Segundos
Ik heb al wat opzoekwerk gedaan maar kom zowel mensen tegen met koppelingsproblemen als volledige Transmissie vervangen.... kan het probleem er ook niet aan liggen dat de versnellingsbak kabels op een of andere manier niet goed meer afgeregeld zijn? (of is dit een domme opmerking)thiva schreef:De versnellingsbak is een zwakke schakel (no pun intended) bij de Exige.

Nu als dit niet zo is dan hoop ik langs 1 kant dat als ik de synchromeshen laat vervangen dat dit dan niet na de kortste keren terugkomt... exige heeft amper 35.000km, en heeft maar zelden trackdays gereden. (4 a 5)
Met de Jubu's bedoel je deze dan veronderstel ik?
http://www.hangar111.com/shop/lotus-2-e ... arbox.html
Bedankt voor je reactie
- Segundos
Bedankt voor je hulp Hugo, ik vrees ervoor dat je gelijk hebt....Hugo schreef:...

- thiva
- Naam: Thierry
- Auto: Exige S2 240
Er zijn genoeg Exige's gekend met versnellingsbakproblemen bij een lage kilometerstand.Segundos schreef: Ik heb al wat opzoekwerk gedaan maar kom zowel mensen tegen met koppelingsproblemen als volledige Transmissie vervangen.... kan het probleem er ook niet aan liggen dat de versnellingsbak kabels op een of andere manier niet goed meer afgeregeld zijn? (of is dit een domme opmerking)deze waren nemenlijk een tijdje terug ook ergens uit zijn plaats geraakt bij het onderhoud, waardoor ik de versnellingspook amper kon bedienen, na de kabels weer op de juiste plaats te monteren was dit opgelost, tijdens dit process mss iets foutgelopen?
Nu als dit niet zo is dan hoop ik langs 1 kant dat als ik de synchromeshen laat vervangen dat dit dan niet na de kortste keren terugkomt... exige heeft amper 35.000km, en heeft maar zelden trackdays gereden. (4 a 5)
Met de Jubu's bedoel je deze dan veronderstel ik?
http://www.hangar111.com/shop/lotus-2-e ... arbox.html
Bedankt voor je reactie
Het kan uiteraard ook dat de kabels slecht afgesteld zijn en dat hoop ik ook voor je.
Als je je synchro's laat vervangen kies dan niet voor dezelfde standaard rommel, maar voor beter materiaal. Dan zou je normaal redelijk safe moeten zitten bij de 260 pk die je nu hebt. (In de veronderstelling dat je nog de standaard pk's hebt.)
Lotus Tour Limburg - www.lotustourlimburg.be
- FastEleven
- Naam: Erik
- Auto: 2-11 + Cup 250
Klinkt als kapotte synchro's, als de rest is gewoon hopen dat het niet waar is.
Aanvaard het, want gaat je 1500 € kosten ....
Aanvaard het, want gaat je 1500 € kosten ....
My ex 1962 Westfield 'Lotus' Eleven on track