Ondeugdelijke dempers

Elise S1, S2 & S3, Exige S1, S2 & S3, 340R & 2-Eleven
Ook Opel Speedster, Vauxhall VX220 & Tesla Roadster
Plaats reactie
Leo
Naam: Leo
Auto: Elise S2 2.5 Duratec

Ondeugdelijke dempers

Bericht door Leo »

De wegligging van mijn elise liet de laatste tijd te wensen over door versleten dempers. Na wat kijken en vergelijken was de keuze op Nitrons gekomen. Deze bleken echter niet leverbaar wegens beperkte productiecappaciteit en ben ik bij GAZ uitgekomen. Dit bleek een grote vergissing!! De monotube fixed dempers produceren een rammelend geluid op slecht wegdek. Na overleg zijn de dempers, onder garantie, vervangen, echter zonder resultaat. De 2e set vertoonde hetzelfde euvel. Ook een 3e (licht gemodificeerde) set en zelfs een 4e (zwaar gemodificeerde) set konden het probleem niet verhelpen.

Ondertussen waren de Nitrons weer beschikbaar dus snel terug naar de garage om voor de 5e keer nieuwe dempers te laten monteren. Hulde voor Peter Delftgaauw, van Van Sten engeneering, die zonder klagen hier toch menig vrije zaterdag aan gespendeerd heeft.

Buiten het feit dat GAZ ons herhaaldelijk foutief heeft geïnformeerd dat de problemen onder controle waren gaf ook de klantenservice niet thuis. Mijn advies mag dus duidelijk zijn: Koop geen GAZ producten.

Zijn er meer forumleden die ervaring met GAZ hebben? Ik ben wel benieuwd naar jullie verhaal.
YvoTuk
Naam: Yvo Tuk
Auto: Elise S1/Evora
Contacteer:

Re: Ondeugdelijke dempers

Bericht door YvoTuk »

Wat een bijzondere timing voor dit bericht?

Het is correct dat Gaz met de monotubes in het begin een probleem had met 'tik geluiden'.
Daar heb ik veel met Gaz over gediscussieerd en iedere keer opnieuw heb ik ze terug gestuurd met de opmerking 'not good enough' toen ze me weer lieten weten dat ze het probleem niet konden reproduceren.
Uiteindelijk hebben ze het probleem kunnen reproduceren door een andere instelling te kiezen op de dyno, dat heeft ze na heel veel zoeken naar de oorzaak van het probleem gebracht.
Dat is inmiddels geruime tijd geleden en de klachten over tikkende dempers zijn dan ook verleden tijd.

Om een demper die tikt inferieur te noemen vind ik een tikje ;) overdreven. Voor zover mij bekend was er met het gedrag van de dempers helemaal niets mis, maar zat er een vreemd geluid in wat in eerste instantie niet thuis gebracht kon worden.
Binnen dit gedachtengoed moeten we Koni dan ook maar als inferieur classificeren, die maakten tenslotte ook allerlei (biljartbal) geluiden.

De klantenservice die niet thuis gaf vind ik een straf verhaal.
Vanaf het eerste moment is er onderzoek gedaan naar de oorzaak van dit probleem. Men was echter niet in staat om het te reproduceren.
Door iedere keer terug te koppelen en te zeggen dat ze verder moesten zoeken is men toch uit het probleem gekomen en heeft men alles op alles gezet om het op te lossen.
Ik begrijp dat iedereen een snelle oplossing zoekt, maar om mensen direct af te doen als slecht omdat ze in eerste instantie het probleem niet kunnen vinden gaat me nogal ver.
Jouw geduld was op en daar kan niemand wat van zeggen dus hebben we je aangeboden om de set gratis om te wisselen voor een set Nitron StreetSeries 2.

Nu kan ik mij herinneren dat ik in het begin van dit jaar op mijn vrije zaterdag op onze brug in onze engineering bay een set Gaz mono's van een gele Elise S1 heb gehaald van ene Leo en die vervangen heb voor een set Street Series 2.
Dat is zonder verdere discussie of rekeningen etc gebeurd.

Het meest bijzondere vind ik toch wel dat je bijna vijf maanden op dit verhaal zit te broeden voordat je het op een forum post??
Leo
Naam: Leo
Auto: Elise S2 2.5 Duratec

Bericht door Leo »

Ik ben niet erg actief op het forum en was in eerste instantie ook niet van plan om dit te posten maar wou dit toch delen, beter laat dan nooit...

De dempers zijn maar liefst 3 x onder garantie vervangen, voor zo ver werkt de fabrikant, en importeur ;) dus prima mee maar als na 1.5 jaar(!) de oorzaak niet weggenomen is dan is mijn geduld idd op. Misschien zijn mijn verwachtingen te hoog geweest maar rammelende geluiden vindt ik niet bij een nieuwe set dempers horen. Ik ben dan ook heel blij dat er nu mooie Nitrons onder de auto zitten.

Naderhand nog even bij GAZ geïnformeerd of er meer klachten bij hun binnengekomen zijn en wat zij van de situatie vonden en daar wordt totaal niet op gereageerd. Na aandringen kreeg ik de volgende reactie: "Sorry can't help you. Kind regards". Wel een zeer minimale reactie toch?

Maar goed, nu lekker genieten van de auto en het mooie weer!
triumphtr6
Naam: Wim
Auto: Evora
Contacteer:

Bericht door triumphtr6 »

Voor ideale dempers kunnen jullie nog steeds bij mij terecht. ;)

viewtopic.php?f=21&t=6104&p=90677&hilit ... ntr#p90677
[i]Dream your life and live your dreams[/i]
YvoTuk
Naam: Yvo Tuk
Auto: Elise S1/Evora
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

Ik geloof niet dat iemand ooit gezegd heeft dat de bijgeluiden normaal waren of op de koop toegenomen moesten worden. Daarom is er moeite gedaan om het op te lossen.
Die 1.5 jaar klopt inderdaad, maar vergeet er dan niet bij te melden dat die periode ook werd ingegeven doordat je niet iedere keer naar het westen des lands wilde rijden.
Niets mis mee uiteraard, maar laten we de dingen wel in perspectief laten.

Maar jouw hele verhaal dat de service van Gaz slecht is baseer je dus op het feit dat ze nadat je de dempers om hebt laten wisselen voor Nitrons (waarover wij ze uiteraard geïnformeerd hebben) niet zo geïnteresseerd waren om een gezellig gesprek met je aan te gaan over het probleem dat je hebt ervaren?
wow...
OneEleven
Auto: OneEleven

Bericht door OneEleven »

Leo schreef:Zijn er meer forumleden die ervaring met GAZ hebben? Ik ben wel benieuwd naar jullie verhaal.
Geen ervaring met GAZ
Wel ervaring met de slechte service van Yvo Tuk en zijn Elise-Shop.
Breek me de bek niet open :roll:
Plaats reactie