Banden Elise S1

Elise S1, S2 & S3, Exige S1, S2 & S3, 340R & 2-Eleven
Ook Opel Speedster, Vauxhall VX220 & Tesla Roadster
Frederik
Site Admin
Auto: Elan & Evora
Contacteer:

Re: Banden Elise S1

Bericht door Frederik »

billie
Naam: Hub
Auto: Elise S1 -Elise S2 111S

Bericht door billie »

ervan uitgaande dat wij het verschil toch niet kunnen voelen en dat het LTS verhaal een verkoop truc is ,waarom zou je dan voor duurdere niet LTS banden gaan ,ik heb het voor gewoon op de openbare weg niet op het circuit want er zijn wel betere circuit banden dan de AD07 en AD08R

en om de betere van de 2 te kunnen beoordelen zou toch door een PRO getest moeten worden

wij als amateurs kunnen helemaal niet vergelijken want niemand heeft en een nieuwe set AD07 en AD08R liggen,wij kunnen zorgen dat de banden de juiste spanning hebben en meer niet ,wat ook voldoende is ,het testen van de banden kunnen we beter aan de fabrikanten overlaten
Frederik schreef:De bandendiscussie blijft maar lopen ...
Misschien moet een respectabel magazine ofzo es een degelijke test doen.

De LTS kan effectief een band zijn die aangepast is voor de Lotussen, maar de LTS kan ook evengoed een commerciële truc zijn natuurlijk.

Ik denk dat voor 'normaal gebruik' het verschil niet echt merkbaar is.
[size=150][color=#0040FF]lighter is better[/color][/size]
Frederik
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Frederik »

billie schreef:ervan uitgaande dat wij het verschil toch niet kunnen voelen en dat het LTS verhaal een verkoop truc is ,waarom zou je dan voor duurdere niet LTS banden gaan ,ik heb het voor gewoon op de openbare weg niet op het circuit want er zijn wel betere circuit banden dan de AD07 en AD08R

en om de betere van de 2 te kunnen beoordelen zou toch door een PRO getest moeten worden

wij als amateurs kunnen helemaal niet vergelijken want niemand heeft en een nieuwe set AD07 en AD08R liggen,wij kunnen zorgen dat de banden de juiste spanning hebben en meer niet ,wat ook voldoende is ,het testen van de banden kunnen we beter aan de fabrikanten overlaten
Dan nog zal je persoonlijke voorkeuren hebben. Ik zou zeggen, wie de vraag stelt, probeer het en beslis voor jezelf. Je kan altijd terug naar LTS natuurlijk.
billie

Bericht door billie »

het experimenteren met niet OEM lotus delen heeft mij ondertussen zoveel gekost dat ik de voorkeur geef aan OEM LOTUS en niet meer afga op verkoopverhalen en internet verhalen :D :D :D tenzij iemand kan aantonen dat iets echt beter is

een mooi voorbeeld is de decat sommige menen dat ze vermogenswinst behalen terwijl aangetoond is dat het zelfs tot vermogens verlies kan lijden
Coen
Naam: Coen
Auto: Elise S2 111S

Bericht door Coen »

billie schreef:@coen,dus je zou spoorverbreders gaan monteren waardoor je een ander weggedrag krijgt en dit gaan compenseren met de AD08R band :?:
Klopt, spoorverbreders zijn niet de beste optie, een van de redenen waarom ik dus ook niet voor de AD08R ben gegaan.
billie schreef: wanneer je zoals de meesten van ons niet of af en toe eens op het circuit gaat rijden heeft het toch geen zin om veel geld uit te geven aan upgrades die op het circuit rijden gebaseerd zijn ( banden A048 ,veren en dempers remmen enz ) of wil je na een dagje circuit weer alles terug brengen voor normaal straatgebruik
Die AP's zie ik echt goede toegevoegde waarde in. Ze zijn voor mij echt zo'n groot verschil in vergelijking met de standaard remmen.
billie schreef: weet je wel hoelang je bezig bent om verstelbare dempers af te stellen zodat je de niet verstelbare bilsteins afstelling benadert want dit is de bedoeling bij het gebruik van GAZ,NITRON enz bij straat gebruik
Lang als ik dat zo lees in het topic van Johan en de verhalen hoor van anderen.
billie schreef: de RC5+ is zeker geen upgrade bij straat gebruik ,is zelfs niet toegestaan voor straat gebruik ,bovendien hebben ze flink wat bijgeluiden wat je ook niet wilt
Geen idee of het niet is toegestaan. Uit eigen ervaring (dus niet op internet gelezen ;) ) heb ik geen last van bijgeluiden.
billie schreef: je kunt je natuurlijk door de handelaren en internet verhalen gek laten maken wat betreft upgrades en vele euro's armer er achter komen dat het weggegooid geld was, ik ben in ieder geval al een 2K kwijt om alles terug naar normaal te brengen buiten de kost van de zogenaamde upgrades :evil: :evil:
Een manier om te kijken of een upgrade toegevoegde waarde heeft, is toch wel om je in te lezen op internet. Zo heeft iedereen weer andere ervaringen en je pikt er vaak uit wat je denkt dat voor jou relevant is. Jouw ervaring gaat erg in tegen wat ik meestal op forums lees, mede door de nuchtere kijk die je erop hebt (wat ik juist kan waarderen :!: ). Ik heb niet heel veel ervaringen met upgrades en moet sommige dingen ook zelf ervaren. Niet iedereen ervaart alles hetzelfde. Waar jij bijvoorbeeld geen waarde hecht aan de AP's voor op de openbare weg, doe ik dat dan weer wel.

Je geeft aan dat je best veel ervaring hebt met upgrades voor straatgebruik, open anders eens een topic met welke upgrade's waardevol en welke niet waardevol zijn in jouw ogen voor straatgebruik en waarom? Dan hoeven we hier niet verder te discussiëren in een topic over banden en ik ben er best wel benieuwd naar.
Lotus Elise S2 111S & Porsche 997.2
thiva
Naam: Thierry
Auto: Exige S2 240

Bericht door thiva »

billie schreef:@coen,dus je zou spoorverbreders gaan monteren waardoor je een ander weggedrag krijgt en dit gaan compenseren met de AD08R band :?:
Waarom zou je ander weggedrag krijgen door op een K-series S2 achteraan spoorverbreders te monteren i.c.m. Yota velgen om zo aan de K-series offset te komen?
ET38 (Yota) + spoorverbreder 20 mm = ET18 5K-series)
En ja dat spacers in België niet toegelaten zijn weet ik ook en laat ik nu even buiten beschouwing.

Over banden ga ik me niet uitlaten, want het internet staat al vol met "meningen" daarover.
Lotus Tour Limburg - www.lotustourlimburg.be
billie

Bericht door billie »

ik wilde zien wat de reactie van Coen was op het thema van spoorverbreders en Coen kennende wil hij zijn elise liefst zo origineel mogelijk houden zonder spoorverbreders maar met de 111S velgen
thiva schreef:
Waarom zou je ander weggedrag krijgen door op een K-series S2 achteraan spoorverbreders te monteren i.c.m. Yota velgen om zo aan de K-series offset te komen?
ET38 (Yota) + spoorverbreder 20 mm = ET18 5K-series)
En ja dat spacers in België niet toegelaten zijn weet ik ook en laat ik nu even buiten beschouwing.

Over banden ga ik me niet uitlaten, want het internet staat al vol met "meningen" daarover.
YvoTuk
Naam: Yvo Tuk
Auto: Elise S1/Evora
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

Zeg Hub, ik denk dat het prima is om voor jezelf te spreken maar dat je toch een klein beetje terughoudender zou moeten zijn met jouw generaliserende opmerkingen over onder andere ons bedrijf.

Jouw verhaal over wat we liever verkopen is flauwekul; als mensen om advies vragen krijgen ze advies en dat is eerlijk advies naar het inzicht wat op dat moment aanwezig is.
Bijvoorbeeld in geval van de Nylon bussen weet ik dat we daarover gesproken hebben en dat ik je gezegd heb dat ze onderhouden moeten worden én dat ze wellicht minder lang mee gaan dan originele bussen.

Het demper verhaal is onzin; als je mij vraagt wat de beste dempers zijn voor jou zal ik je vertellen dat ik dat niet weet omdat ik niet weet hoe jij je auto wil gebruiken.
Street Series zijn harder dan Koni's of Bilsteins, er is niemand die dat kan of zal ontkennen.
Omdat Lotus erg slecht is met het plannen van voorraden en dus regelmatig niet in staat is om Bilsteins te leveren hebben we Gaz Mono fixed dempers laten maken. Die zijn juist onwikkeld om exact hetzelfde comfort te bieden als Bilsteins alleen zijn er verregaande voordelen; je kan ze nl wel met goed fatsoen servicen en de bouwkwaliteit is in een ander universum als je ze vergelijkt met de fietspompen genaamd Bilstein.
En ja... ze zijn beter, simpelweg omdat ze grotere zuigers hebben en dus een breder spectrum aankunnen van demping snelheden.
Grappig genoeg kopen mensen vervolgens een setje Gaz Gold Pro want goedkoper en beginnen te piepen dat ze niet zo goed zijn. Dat klopt.. het zijn niet de bovengenoemde mono's.

Ook het remblokken verhaal is opgepompt.. Remblokken zijn om te beginnen een erg persoonlijk iets. Sommige mensen houden van Pagid, de volgende houden van CL, de volgende van Mintex en er zijn er zelfs die van Greenstuff houden.
Feit is wel dat ieder blok wat meer frictie bied als een standaard blok nadelen met zich meebrengt. Het klinkt wellicht een beetje plat, maar de Cruijffiaanse uitspraak "Ieder voordeel heb z'n nadeel" gaat absoluut op met remmerij.
Het is uiteindelijk simpele natuurkunde: meer frictie is meer stof, meer geluid etc.
Daarom zijn competitie blokken volgens de letter van de wet inderdaad niet straat legaal; ze maken te veel geluid, geven te veel stof etc..
Er is nu een soort van tussenvorm in de vorm van Brembo Sport blokken die een deel meer frictie leveren maar nog wel straat legaal zijn.

Als jij het onderscheid tussen een standaard OE blok en een RC5+ blok niet kan maken is er iets serieus mis met de auto...
Natuurkundige wetten zijn de enige wetten die je niet kan overtreden.. meer frictie is kortere remweg, meer gevoel etc. Bij RC5+ is dat dan ook nog eens als ze koud zijn. Trek uw eigen conclusie..

Maar in het algemeen... als psychiaters nog altijd niet in staat zijn om gedachten te lezen denk ik dat het niet gepast is om op een openbaar forum te vertellen hoe 'wij' denken. Ik heb heel vroeger geleerd dat denken voor een ander een bijzonder slechte eigenschap is..
Frederik
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Frederik »

Zoals ik reeds aanhaalde, iedereen moet dit voor zichzelf beslissen.
De prioriteiten liggen bij iedereen anders, een voordeel dat er genoeg verschillende opties en merken zijn.

Net zoals de banden discussie, eigenlijk moet je die testen voor jezelf en de keuze maken die u het beste bevalt.

Internet is een goede bron om ervaringen te zoeken en vinden, toch kan uw smaak/idee/prioriteit afwijken of gewoon anders zijn.
billie

Bericht door billie »

beste Yvo,

ik praat over wat nodig is voor mensen die met de elise zelden of nooit op het circuit rijden ,alles wat er dan op de LOTUS af fabriek zit is meer dan goed en meer dan genoeg ,voor normaal straat gebruik heb je geen noodzakelijke upgrades nodig

als ik zeg dat er niks mis is met de bilstein dempers voor normaal straatgebruik is dat mijn mening omdat ik ervan overtuigd ben dat lotus het beste van 2 werelden ( straat en circuit ) heeft proberen samen te stellen ,ik meen zelfs gelezen te hebben op je site dat nitron of gaz het gelukt is om de (fietspompen) bilsteins te benaderen qua comfort

remblokken verhaal vindt ik helemaal niet opgepompt ,race blokken zijn misschien super op het circuit maar als straat rijder wil ik geen piepende of rammelende blokken maar gewoon goed remmende blokken

wil iemand rondetijden verbeteren op het circuit dan zullen de upgrades die je verkoopt zeker wel helpen en sommige zelfs noodzakelijk zijn

maar bepaalde zogenaamde upgrades zijn voor straatgebruik zelfs een stap achteruit qua het minimale comfort wat we nu al hebben

en dat lotus een slechte leverancier is weet ik maar al te goed
Plaats reactie