Custom sleutel

Elise S1, S2 & S3, Exige S1, S2 & S3, 340R & 2-Eleven
Ook Opel Speedster, Vauxhall VX220 & Tesla Roadster
Lycaon
Auto: Elise S2 111s

Re: Custom sleutel

Bericht door Lycaon »

Frederik schreef:knap ... welke diameter heeft de logo-uitsparing?

Zou je die ook kunnen maken met Elan-basis?
Denk dat de meeste Elan eigenaars wel een andere sleutel willen. :-)
Momenteel heeft de uitsparing een diameter van 11,125mm.

Hoe en wat moet ik denken bij een "Elan-basis" ? Als het gewoon een geslepen sleutel is...waarom niet.

Eerst eens uitvoegelen hoe het knopjes mechanisme moet gaan werken...en schroefjes....en afdicht ringen .. en alle kleine details :P
Red Baron
Naam: Stijn
Auto: Dax Rush, Elise S1

Bericht door Red Baron »

Leuk idee maar als het afgewerkt resultaat in aluminium wordt uitgevoerd, is dit dan nog sterk genoeg?
Kwestie dat de sleutel niet afbreekt... :(
De kortste verbinding tussen 2 punten is een rechte lijn.
De mooiste verbinding tussen 2 punten is een bocht.
De snelste en mooiste verbinding tussen 2 punten is een rechte lijn door een bocht !
Lycaon

Bericht door Lycaon »

Red Baron schreef:Leuk idee maar als het afgewerkt resultaat in aluminium wordt uitgevoerd, is dit dan nog sterk genoeg?
Kwestie dat de sleutel niet afbreekt... :(
Yes, dit zal zeker sterk genoeg zijn. Als het plastic ABS al het houd dan zal aluminium uit een massief blok het zeker houden.

Maar we zullen zien, anders doen we het gewoon anders :D
Dyem
Naam: Dieter
Auto: '01 Lotus Elise

Bericht door Dyem »

Ziet er top uit, als dit lukt mag je er meteen eentje extra maken voor mij ;-)
Lycaon

Bericht door Lycaon »

Hehe thanks! Het zal allemaal nog wel even duren gok ik ;)

Status update:

Zonder cobra:
Het eerste design is klaar; enkel M3 schroef gaatje boren van onderen en door de sleutel. Eventueel een achter uitsparing voor een sleutelhanger.

Met cobra:
Openen: om de batterij te vervangen en cobra chip te plaatsen dient de sleutel natuurlijk open te gaan. De standaard manier is om de behuizing dwars door te snijden. Dit vind ik zelf afbreuk doen aan de vorm. Dus in eerste instantie probeer ik het via een backplate. Als dit niet gaat werken zal de sleutel toch door midden moeten (wat makkelijker is maar meer afdichting vereist).

Schroeven: vind maar eens stevige kleine schroefjes (horloge makers). Diegene die een kleine kop diameter hebben zijn ook vooral kort en heel erg dun. De schroef tap wordt dan ook een uitdaging. Vooralsnog gekozen voor een binnenzeskant schroef (hexa kop) op M3X5. De zichtbare kop zal dan 5.5 mm worden. Het zullen RVS schroefjes zijn; zilver gekleurd.

Afmetingen: de huidige renderings waren iets te optimistisch. Na het 3D printen van de behuizing kwamen wat zwakke wanden in de plastic naar voren. Voor aluminium zal dit geen probleem geven. Toch vind ik het netter om ook een 3D plastic model te kunnen testen, daarom zijn enkele wandjes wat dikker geworden. Uiteindelijk (ook zonder verstevigingen) ben ik er achter dat de cobra print en batterij helaas niet gaan passen. De sleutel zal waarschijnlijk een 5 mm in elke dimensie groter worden.

Knoppen: pfffffffffffff, dit wordt een leuk werkje. De knoppen moeten immers gewoon bruikbaar blijven en niet alleen mooi uitzien. Vooralsnog is het plan aluminium knoppen met een rubber plating eronder. Als dat niet gaat lukken dan worden het volledige rubber knoppen. Ook de plaats staat voorlopig vast, de huidige printplaat zal nu bepaalde keuzes afdwingen. Ik heb besloten om de print nu met rust te laten en de knoppen niet te verleggen. Dat betekend automatisch dat de tweetal knoppen boven in de behuizing verwerkt worden.

Om toch iets nieuws te laten zien staan onderaan wat oude renders. Er is rekening gehouden met de beschikbare boortjes om voor het aluminium, daarom veel rondere hoeken in de behuizing. Het Elise logo is er op geprojecteerd om een voorbeeld te geven wat je op de achterkant kwijt kan en te leren hoe het render programma werkt ;)
Alles in elkaar geschroefd
Alles in elkaar geschroefd
Sneak peak inside
Sneak peak inside
Om tijdens het designen al te kijken of het past, ook een grove digitale cobra chip gemaakt. Uiteraard ook printbaar. Handig om niet de hele tijd mijn cobra uitelkaar te halen.
Digitaliseerde cobra chip om te printen en te passen
Digitaliseerde cobra chip om te printen en te passen
Emiel
Naam: Emiel
Auto: Motorsport/Exige S1

Bericht door Emiel »

Ben erg benieuwd :)
Frederik
Site Admin
Auto: Elan & Evora
Contacteer:

Bericht door Frederik »

Lycaon schreef:Momenteel heeft de uitsparing een diameter van 11,125mm.
Kan dat 12mm worden? op cijfers na de komma kunnen ze moeilijk hun basissen maken.
Lycaon schreef:Hoe en wat moet ik denken bij een "Elan-basis" ? Als het gewoon een geslepen sleutel is...waarom niet.
Het is de bedoeling dat we onze originele sleutel als basis gebruiken?
Dacht dat er een sleutelbasis bijkwam die we dan moesten slijpen.
Ik neem aan dat de welving van de basis van de Elise en de Elan sleutel niet gelijk zijn. Vandaar mijn vraag.

Uw ontwerp spreekt me enorm aan, zou willen helpen om de Logo's te voorzien.
sooike
Naam: Christophe
Auto: Speedster 2.2

Bericht door sooike »

Mooi ontwerp!

Denk er ook aan dat er in de behuizing plaats moet zijn voor de transponder van de startonderbreking. Ik weet ook niet indien de behuizing van alu is, of de transponder die erin zit, "gelezen" kan worden door de ontvanger die rond het contactslot zit?
Versucht dein Heck auszuschwenken hilft nur eines: Gegenlenken
Lycaon

Bericht door Lycaon »

Frederik schreef: Het is de bedoeling dat we onze originele sleutel als basis gebruiken?
Dacht dat er een sleutelbasis bijkwam die we dan moesten slijpen.
Tot nu toe is het idee: ik ga naar een lokale sleutel slijper, vraag een kopie. Haal daar alle onnodige plastic van af, en bewerk de nieuwe sleutel zodat die past. Een ander idee is idd om een blanke sleutel in goede vorm aan te leveren. Ik heb alleen geen idee hoe ik daar aan geraak.
Frederik schreef: Kan dat 12mm worden? .... Uw ontwerp spreekt me enorm aan, zou willen helpen om de Logo's te voorzien.
De cirkel doorsnede zit nu al weer op 24mm, het is nog aan verandering onderhevig ;) Uw hulp wordt op prijs gesteld!
Frederik schreef: Ik neem aan dat de welving van de basis van de Elise en de Elan sleutel niet gelijk zijn. Vandaar mijn vraag.
Voor de Elan sleutel zou het zelfde princiepe kunnen worden gebruikt, ik zou alleen de afmetingen moeten weten. (maar deze zal lagere prioriteit zijn).
sooike schreef:Mooi ontwerp!
Denk er ook aan dat er in de behuizing plaats moet zijn voor de transponder van de startonderbreking....
Danku, en je hebt gelijk! Het stond wel op de agenda alleen is dit punt me ontschoten in het leuk bezig zijn :D Thanks voor de reminder.
Voor de Elise's zijn er als het goed is geen chips aanwezig in de sleutel zelf. Alleen de cobra keyfob is benodigd waar de start onderbreking en alarm in zit. Deze moet natuurlijk wel door het alu heen kunnen. Uit ervaring heb ik geleerd dat een kooi van faraday uit massief RVS of ALU maken, best moeielijk is. Ik ga er nu van uit dat het signaal er gewoon door heen komt. Is dit niet het geval moeten de tweetal knoppen volledig van rubber zijn. Hier zal het zeker door geraken. Er is maar één manier om er achter te komen. Zo snel mogelijk een proef draai van alu ;)

Status: zoals voorheen gemeld. De chip & batterij passen niet in het huidig ontwerp. Het moet groter. Nu heb ik een design waar de sleutel vele malen groter is, wat voor mij nog geen probleem is. Echter omdat de batterij + print 8.5 mm hoog is dient de sleutel dat ook minimaal te zijn. Tel daar bij de verzinkingen, afdichting, knop travel etc bij op....en je komt wel heel hoog uit. Momenteel is die 16mm! hoog. Dit ziet voor geen meter uit :( nu dus kijken hoe het anders kan .....
Lycaon

Bericht door Lycaon »

Update:

* Het originele design is vergroot. Gelukkig heb ik de hoogte wat kunnen terug brengen van de 16mm die ik in mijn vorig post schreef. Het kan waarschijnlijk met aluminium allemaal stukken smaller, echter daar wil ik het eerst voor voelen en zien. Wat vinden jullie? Te groot, te klein, anders?
* Jeeej! De cobra chip past er in plus de mounting points. De knopjes lijnen perfect uit met de "druk-zone" van de knoppen.
* Knoppen! De eerste versie die ik laat zien met knopjes geïntegreerd.
* De kop van de bout is veranderd naar een conische, nu M3X10.
* Een versie van een lotus dome, geen idee of dat overeenkomt?
* De seals voor de knoppen zijn alleen nog pasvormen.
* Er komt een volledig rubbere seal waar de backplate op schroeft.
* Als aluminium knoppen niet kunnen, zie plaatje een hoe het ongeveer uitziet met zwarte rubber knopjes.

Alleen wat renderings, de printer is momenteel buiten gebruik ;)
Detail top view
Detail top view
Exploded view
Exploded view
Side view, thickness etc
Side view, thickness etc
Top view
Top view
Ha, de neppe past perfect
Ha, de neppe past perfect
Plaats reactie