Sper / LSD / DIFF bestellen, meer gegadigde ?

Elise S1, S2 & S3, Exige S1, S2 & S3, 340R & 2-Eleven
Ook Opel Speedster, Vauxhall VX220 & Tesla Roadster
Plaats reactie
Emiel
Naam: Emiel
Auto: Motorsport/Exige S1

Sper / LSD / DIFF bestellen, meer gegadigde ?

Bericht door Emiel »

Ik ga voor een PG1 versnellingsbak een differentieel bestellen.

Indien er mensen mee willen bestellen, misschien kunnen we de prijs wat drukken of de verzendkosten splitsen. ( tientjes werk overigens.. )

Platen diff word custom gemaakt door Elite transmissions. Levertijd 6 weken.
Aangeraden settings van het diff :
60ᴼ acceleration ramp
80ᴼ deceleration ramp
very little preload

Je kan hier van af wijken indien je dat wil.

Aantal jongens rijden nu jaar of 2 op het circuit met dit diff zonder onderhoud en zonder problemen. Wel olie wisselen iedere 6000 mijl ( word aangeraden )

Een veel gehoorde opmerking is dat je het past merkt dat die eronder zit als je het nodig hebt. Voordeel van dit diff, kan ook een nadeel zijn, is dat door een licht wiel het niet alsnog een open diff word zoals bijv. Torsen.

Ik ga eind deze week , begin volgende week, de bestelling plaatsen.

Prijs 550 GBP excl. VAT en excl. verzendkosten.

Heb mijn redenen om die niet de Quaiffe te bestellen of om een origineel torsen diff te kopen. Daar gaat dit topic niet over :)
Sander
Naam: Sander
Auto: S1 Elise

Re: Sper / LSD / DIFF bestellen, meer gegadigde ?

Bericht door Sander »

Ik denk dat je, naast seloc e.d. op mgf.be of mg-r.nl meer kans maakt om mensen mee te krijgen. Dit forum is over het algemeen niet zo van de performance modificaties heb ik het idee.

Ik heb zelf een bak gereviseerd en een torsen sper van een Rover Brm geplaatst. Helaas heb ik momenteel te weinig tijd om mijn blok af te bouwen maar heb met een 180pk MGF deze combi ervaren en de quaife in een 200 pk race ZR die we gebouwd hebben.

Ik vraag het dus toch ;) , waarom een platen sper ? Niet om een discussie te starten maar uit pure nieuwsgierigheid. Ik heb geen ervaring met een platen Sper.
Building >200BHP K-series
Emiel

Bericht door Emiel »

Sander, dat is ook een reden dat ik niet zoveel meer post. Minder lullen, meer gas geven ( en af en toe poetsen :) )

Platen diff is word custom gemaakt dus alle opties zijn aan te geven c.q. verstelbaar door de fabrikant en als je 1 wiel de lucht in gooit werkt het nog steeds waar torsen/quaiffe een open diff worden.

Nog geen tijd gehad om te bestellen helaas. Zal wel samen komen met de 2.5 liter Duratec komende winter.
Coen
Naam: Coen
Auto: Elise S2 111S

Bericht door Coen »

Emiel schreef:Zal wel samen komen met de 2.5 liter Duratec komende winter.
De kogel is door de kerk? Tof! 8-)
Lotus Elise S2 111S & Porsche 997.2
Emiel

Bericht door Emiel »

Coen schreef:
Ja de 2.0 tunen en wat het doet brengen tov de 2.5 en de kosten is onnozel.
Zijn al dyno runs met ITB , uitlaat en ECU = 230pk en 270nm, aan de wielen...

Heb geen zin in de turbo warmte en het experimenteren. Hoewel er genoeg ruimte is in de motorruimte en 400pk betrouwbaar gaat lukken, heb ik geen zin in de weg er naar toe. Starten, warm rijden en gas geven. Niet iedere keer controleren of alles nog wel vast zit, niet lekt, etc. etc, dan had ik wel een k-series motorblok gehouden :twisted:
Coen
Naam: Coen
Auto: Elise S2 111S

Bericht door Coen »

Emiel schreef:
Coen schreef:
Ja de 2.0 tunen en wat het doet brengen tov de 2.5 en de kosten is onnozel.
Zijn al dyno runs met ITB , uitlaat en ECU = 230pk en 270nm, aan de wielen...

Heb geen zin in de turbo warmte en het experimenteren. Hoewel er genoeg ruimte is in de motorruimte en 400pk betrouwbaar gaat lukken, heb ik geen zin in de weg er naar toe. Starten, warm rijden en gas geven. Niet iedere keer controleren of alles nog wel vast zit, niet lekt, etc. etc, dan had ik wel een k-series motorblok gehouden :twisted:
Los van de warmte lijkt mij een turbo toch niet altijd even fijn op het circuit?

En daarbij, 270 pk is al heuuuul veuul.
Lotus Elise S2 111S & Porsche 997.2
Sander
Naam: Sander
Auto: S1 Elise

Bericht door Sander »

Emiel schreef:Sander, dat is ook een reden dat ik niet zoveel meer post. Minder lullen, meer gas geven ( en af en toe poetsen :) )
En lekker sleutelen met een biertje erbij natuurlijk ;)
Emiel schreef:Platen diff is word custom gemaakt dus alle opties zijn aan te geven c.q. verstelbaar door de fabrikant en als je 1 wiel de lucht in gooit werkt het nog steeds waar torsen/quaiffe een open diff worden.

Nog geen tijd gehad om te bestellen helaas. Zal wel samen komen met de 2.5 liter Duratec komende winter.
Ik heb van horen zeggen dat een platen sper na een ingestelde bepaalde hoeveelheid toegestaan slip redelijk rigoreus ingrijpt, wat bij voorwielaandrijving resulteert in een flinke snok aan je stuur. Klopt dat verhaal ?

Wel een goed argument betreffende het in de lucht gooien van een wiel. Voor op het circuit is dat zeker niet wenselijk.
Building >200BHP K-series
Emiel

Bericht door Emiel »

Koen : Met beleid kan alles. Niets is mooier als in de 3e versnelling de bocht uit komen en wielspin hebben :twisted:

Sander : Ik had aandelen moeten kopen in een bier/wijn fabrikant inderdaad ;)

Wat betreft sperwerking, platensper voel je niets van tot die ingrijpt, dat merk je wel meer als bij bijv.een quaiffe. Maar dat is mijn ervaring. Zal ook schelen hoe agressief de platen sper is afgesteld.

Plaat op straat is wat minder over een hobbelige weg in de eiffel, maar dat neem ik voor lief en schijnbaar ook aantal hillclimb rijders. Ik heb met 2 contact via Seloc en die hebben met beide gereden en hebben zo hun voorkeuren.

Voor enkel straat gebruik zou ik ook een sper aanschaffen, maar denk dan een quaiffe of torsen. Maar gezien ik graag anders doe als andere...
Plaats reactie