Vorig jaar (alweer) zag ik tijdens Goodwood Revival een sigaar staan met de motorkap open.. even kijken...
altijd interessant nietwaar... het zal een lotus geweest zijn denk ik zo...
Maar ik keek met verbazing naar de ademhaling van het gevaarte !
Mijn aandacht ging uit naar de kelken die tussen de carburatie naar de inlaat poorten van de motor zitten.
En zie aan de kant van de carburatie zit een gat wat bijna 2 keer zo groot is
als de inlaten op de motor, er hangen ongetwijfeld een giga gasfabriek aan
maar mijn motor logica houd op te bestaan .
Dit strookt niet meer met mijn denkwijze, ik heb altijd gemeend dat
je een mooie stroming moet hebben naar de inlaat kleppen.
Maar gezien het verschil in diameter lijkt het mij toe dat het hier en daar gaat ophopen.
Mijn geheugen zegt mij dat er wel een stel kleinere carbuarateurs op konden, wat een betere stroming opleverd.
Maar aangezien de jongens die dit soort zaken uitvogelen toch niet gek zijn, zal ik het zeker fout hebben...?
Wie weet hier meer van ?
Sietse
Racing of ......
-
- Naam: Siets
- Auto: '90 Esprit SE
Racing of ......
Laatst gewijzigd door Red Baron op 04 feb 2014, 16:04, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: foto's altijd uploaden, aub en een duidelijke tekst helpt ook altijd !
Reden: foto's altijd uploaden, aub en een duidelijke tekst helpt ook altijd !
- Erwin
- Naam: Euh ... Erwin
- Auto: Elise S CR, Donk D8
Re: Racing of ......
De inlaatspruitstukken vernauwen toch sterk naar de cilinderkop.
Bij eenzelfde aangezogen debiet en vernauwing van de diameter gaat het mengsel sneller stromen. Door de snellere stroming krijg je betere voormening tussen benzinepartikels en de lucht.
Ook door een hoge luchtsnelheid te creeren, krijg een soort push (massatraagheid) op het mengsel terwijl de inlaatklep al aan het sluiten is. Je krijgt zo een "overvulling" van de cilinder, wat eigenlijk een mini/fake turbo effect heeft.
Ik persoonlijk zie niks mis met de configuratie.
Het enige wat je kan zeggen is dat door de korte inlaatstukken, je een hoogtoerige motor krijgt die relatief weinig koppel heeft.
Makes any sence?
Bij eenzelfde aangezogen debiet en vernauwing van de diameter gaat het mengsel sneller stromen. Door de snellere stroming krijg je betere voormening tussen benzinepartikels en de lucht.
Ook door een hoge luchtsnelheid te creeren, krijg een soort push (massatraagheid) op het mengsel terwijl de inlaatklep al aan het sluiten is. Je krijgt zo een "overvulling" van de cilinder, wat eigenlijk een mini/fake turbo effect heeft.
Ik persoonlijk zie niks mis met de configuratie.
Het enige wat je kan zeggen is dat door de korte inlaatstukken, je een hoogtoerige motor krijgt die relatief weinig koppel heeft.
Makes any sence?
I don't have a carbon footprint - I drive everywhere.
- gvy
- Naam: Geert
- Auto: '80 Esprit S2.2
Re: Racing of ......
En verder zullen de carburatoren en hun chokebuizen/venturi's aan de grote kant zijn, wat maakt dat de motor zeer hoge toeren zal willen en kunnen draaien, maar zo goed als geen deftige vrijloop en lage toeren loopcultuur zal hebben.
Hoog specifiek vermogen in de hoge toeren, maar een koppelcurve, waarmee je de straat niet op kan. ( racemotor dus). Denk ik dus...
Geert
Hoog specifiek vermogen in de hoge toeren, maar een koppelcurve, waarmee je de straat niet op kan. ( racemotor dus). Denk ik dus...
Geert
[b]Look what Q's brought for us, isn't it nice[/b]