Tweedehands keuring Elise S1

Elise S1, S2 & S3, Exige S1, S2 & S3, 340R & 2-Eleven
Ook Opel Speedster, Vauxhall VX220 & Tesla Roadster
ddez
Naam: Dirk
Auto: Ne witte

Tweedehands keuring Elise S1

Bericht door ddez »

In afwachting van een oplossing voor de douane ben ik al eea aan het voorbereiden voor de auto gekeurd te krijgen. :roll:

Van het weekend even een achterwiel afgedraaid om de ophanging te bekijken.
Blijkt dat er bijna nagelnieuwe schokdempers onderzetten. GAZ Gold, instelbaar.
Op zich goed nieuws want ik had gebudgetteerd op nieuwe dempers. Ook de draagarmen zien er goed uit.
Wel zitten er spacers op van 30mm.

Ik weet dat die laatste eraf moeten voor de keuring. (Spoorverbreders mogen in België niet).
Maar hoe zit dat net de GAZ dempers? moeten ze daarin dit ?!?*#land weer een attest van hebben? En wie zou dat kunnen leveren, Yvo? Of moet intocht ande dempers steken...
De cat. heeft behoorlijk roest dus die moet ik waarschijnlijk ook gaan vervangen (hoewel de boel goed lijkt te draaien) misschien het uitgespaarde geld investeren in een volledige larini lijn. :mrgreen:

Ervaringen?

Dirk
Neen de sticker is GEEN Scapa logo...
De S1 staat voor de deur dus binnenkort actie!
stekki
Naam: Stijn
Auto: no lotus

Re: Tweedehands keuring Elise S1

Bericht door stekki »

Dirk, wat de dempers betreft, deze hebben attest nodig, en is niet te verkrijgen :(. Je kan proberen zo naar de keuring te gaan en hopen dat ze er niets van zeggen. Ofwel vragen aan FKM dat ze een papier schrijven dat deze door LOTUS zijn goedgekeurd alhoewel dit zeker geen garantie is… Dit is dan ook de reden waarom ik voorlopig geen andere dempers steek.
Light is not right
FastEleven
Naam: Erik
Auto: 2-11 + Cup 250

Bericht door FastEleven »

even door het slijk gaan rijden, zodat het niet zichtbaar is dat je nieuwe dempers hebt steken .....
My ex 1962 Westfield 'Lotus' Eleven on track
Afbeelding
sooike
Naam: Christophe
Auto: Speedster 2.2

Bericht door sooike »

Ik lees op de site van GAZ dat de dempers geproduceerd worden volgens ISO9001 norm, en TÜV gecertificeerd zijn.

Als je bij GAZ dan een TÜV attest aanvraagt, ben je voorlopig in orde voor de Belgische keuring :D
Versucht dein Heck auszuschwenken hilft nur eines: Gegenlenken
mindp0wer
Naam: Koen
Auto: Elise Sport160 - 2006 S

Bericht door mindp0wer »

Als het de originele cat is, laten steken tot na de keuring anders heb je problemen met de co waarden, we zijn speciaal een originele cat moeten laten gaan halen om de type 79 gekeurd te krijgen. Er zat een aftermarket cat onder (nieuw) en de wagen was in de UK goedgekeurd ermee ... :?
Je bent bij deze gewaarschuwd. :mrgreen:
AfbeeldingLotus Tour Limburg 2011-2012-2013-2014-2015

I have no idols. I admire work, dedication and competence.
Ayrton Senna
Frederik
Site Admin
Auto: Elan & Evora
Contacteer:

Bericht door Frederik »

sooike schreef:Als je bij GAZ dan een TÜV attest aanvraagt, ben je voorlopig in orde voor de Belgische keuring :D
noweegossee!

Voor België heb je een validatieverslag nodig & een montageattest. TüV attest heeft in België geen enkele waarde.
mindp0wer
Naam: Koen
Auto: Elise Sport160 - 2006 S

Bericht door mindp0wer »

Frederik schreef:
sooike schreef:Als je bij GAZ dan een TÜV attest aanvraagt, ben je voorlopig in orde voor de Belgische keuring :D
noweegossee!

Voor België heb je een validatieverslag nodig & een montageattest. TüV attest heeft in België geen enkele waarde.
En hoe kom je dan daaraan?
AfbeeldingLotus Tour Limburg 2011-2012-2013-2014-2015

I have no idols. I admire work, dedication and competence.
Ayrton Senna
sooike
Naam: Christophe
Auto: Speedster 2.2

Bericht door sooike »

Toch wel Frederik.

Het TÜV attest heeft wel degelijk een waarde hier in België, heb er zelf ervaring mee.

Je moet inderdaad zoals je schrijft een validatieverslag aanvragen, en daar kan het TÜV attest voor gebruikt worden.
Echter kan het leveren van dat validatieattest door de homologatiedienst tot wel een jaar duren, en dat weten ze op de autokeuring ook wel, waardoor een TÜV attest voor de eerste keer wordt aanvaard.
mindp0wer schreef:En hoe kom je dan daaraan?
Wel, als GAZ dempers maakt die TÜV gecertificeerd zijn, zoals ze vermelden op hun site, veronderstel ik dat zij dan het TÜV certificaat wel kunnen leveren moest het nodig zijn.
Versucht dein Heck auszuschwenken hilft nur eines: Gegenlenken
Frederik
Site Admin
Auto: Elan & Evora
Contacteer:

Bericht door Frederik »

sooike schreef:Toch wel Frederik.

Het TÜV attest heeft wel degelijk een waarde hier in België, heb er zelf ervaring mee.

Je moet inderdaad zoals je schrijft een validatieverslag aanvragen, en daar kan het TÜV attest voor gebruikt worden.
Echter kan het leveren van dat validatieattest door de homologatiedienst tot wel een jaar duren, en dat weten ze op de autokeuring ook wel, waardoor een TÜV attest voor de eerste keer wordt aanvaard.
Homologatiedienst? het is goca die de validatieattesten aflevert aan de fabrikant/invoerders.

Sorry, maar ik geloof dit niet, volgens mij heb je gewoon geluk gehad.
Erwin
Naam: Euh ... Erwin
Auto: Elise S CR, Donk D8

Bericht door Erwin »

Betreft de Larini uitlaat kan ik alleen maar positief zijn.
Ik heb al jaaaren een clubsport samen met de originele cat.
Mooi geluid, mooie uitlaat en nooit geen problemen op de keuring gehad.

Betreffende de dempers zou ik ze gewoon laten steken, enkel demping lekker zacht draaien en kijken wat ze zeggen op de keuring. Ben zelf al een keer of 5 door de keuring gereden zonder opmerking met mijn regelbare SPX dempers. Vorig jaar heb ik ze uiteindelijk moeten vervangen omdat ze lekten.

Good luck!
I don't have a carbon footprint - I drive everywhere.
Plaats reactie