Serge - 1967 Lotus Europa S1

Ben je hier nieuw? Stel je hier eventjes voor.
Uw Lotus kan U voorstellen in Showroom!
Plaats reactie
Frederik
Site Admin
Auto: Elan & Evora
Contacteer:

Re: Serge - 1967 Lotus Europa S1

Bericht door Frederik »

Ik droom ervan om zo'n project ooit te kunnen doen, al denk ik dat ik nog heel veel moet leren en nog heel veel materiaal zal moeten kopen vooraleer ik aan zoiets kan beginnen.

Maar het idee om een rijdbaare oldtimer aan te schaffen en die dan beetje bij beetje in orde te zetten speelt nog steeds.
Serge
Naam: Serge
Auto: Europa S1

Bericht door Serge »

Bedankt allemaal voor de fijne commentaar, geeft een duwtje in de rug en dat kan ik af en toe zeker gebruiken met zoveel werk voor de boeg!

Aan iedereen die er aan denkt om ooit zoiets te doen, niet twijfelen! Ik had weinig technische kennis en totaal geen vooropleiding in mechanica (Ik ben student Tandheelkunde). En het gereedschap dat ik tot nu toe heb moeten aankopen valt allemaal goed mee, een setje sleutels, een doppensetje, wat assteunen etc, de kost hiervan (een paar honderd euro) stelt weinig voor in vergelijking met het totaalplaatje. En als je goed gereedschap koopt, gaat het jarenlang mee.

Ik heb weer even een korte video kunnen monteren, nog niet van het werk aan het chassis, maar over wat S1 specifieke onderdelen die ik nog heb kunnen vastkrijgen. Meer specifiek een S1 stuur en assenbak. Als je weet dat er maar een 280-tal S1's zijn gebouwd is het ongelofelijk dat er nog onderdelen te vinden zijn.

In het totaal heb ik een 3-tal video's die al gefilmd zijn, maar die ik nog moet monteren, dus hopelijk komen er snel nog een paar aan.

Veel plezier ermee,

Serge

Blogpost: http://sleurs-motorsport.com/?p=588

[url]http://Sleurs-Motorsport.com[/url]
Steven79
Naam: Steven
Auto: Excel

Bericht door Steven79 »

Waaw Serge prachtige blog en topics hier op het forum.
Ik bewonder je inzet en passie.
Prachtig project en zoals Hugo het zijne, respect voor beide!
Ikzelf ben bezig met de restauratie van een Lotus excel, maar mijn project kan niet tippen aan dat van jullie.
Ik zou zeggen, doe zo verder en ik blijf de berichten volgen.

Met vriendelijke groet,
Steven
Serge

Bericht door Serge »

Dag allemaal,

heb weer een video in elkaar gestoken over de werken aan de backbone van het chassis. Ik loop weer achter met alle documentatie, want ondertussen is de voorste T-sectie volledig terug opgebouwd, hij moet enkel nog aan de rest vastgelast worden. Ook heb ik al nieuwe 'lower-links' voor de achterophanging in elkaar gestoken.

Het is wel een lange video +/- 35min, maar het was een heel erg groot werkje waar ik toch een aantal maanden zoet mee geweest ben (een paar uurtjes elk weekend).

Hopelijk vinden jullie het interessant!

Groeten,

Serge
mindp0wer
Naam: Koen
Auto: Elise Sport160 - 2006 S

Bericht door mindp0wer »

Heel interessant. Blijven posten die video's!
AfbeeldingLotus Tour Limburg 2011-2012-2013-2014-2015

I have no idols. I admire work, dedication and competence.
Ayrton Senna
Coen
Naam: Coen
Auto: Elise S2 111S

Bericht door Coen »

Mooi om te zien dat je zoveel werk doet om zo'n video online te zetten. Voor degene die er iets aan hebben, vast hele mooie informatie.
Lotus Elise S2 111S & Porsche 997.2
Hugo
Naam: Hugo
Auto: Europa Special

Bericht door Hugo »

Serge,

heb uw laatste video goed bekeken ( 2 maal zelfs) en zoek vooral de verschillen tussen het chassis van uw Europa S1 ( één van de eerste) en tussen het chassis van mijn Europa Special ( één van de laatste)

het voornaamste verschil is natuurlijk dat bij de S1 de stoeltjes vast stonden, , maar de pedalen verstelbaar waren op 3 mogelijkheden, omdat je zelf zegt niet zo groot bent heb je er nog 3 bijgemaakt, denk dan wel dat je de bedieningsstang van de hoofdremcilinder daaraan zult moeten aanpassen, maar zover ben je natuurlijk nog niet ;)

bij latere uitvoeringen konden wel de stoeltjes naar voor en achter, en vanaf de Europa Twin Cam werd ook de binnenruimte met enkele cm vergroot

vanaf de Twin Cam is ook de bevestiging van de whisbones aan het voorste dwarsstuk veranderd, weet wel niet en kan het ook niet terug vinden of dat ook nog met een achteroverhellende hoek van 3 ° ( ten behoeve van de casterhoek) werd vast gelast, de vereiste casterhoek kon bij de nieuwe constructie op een eenvoudige manier veranderd worden, al naar gelang dat de Lotus Europa voor de Amerikaanse markt was of niet, maar meer zal je daarover binnenkort op mijn eigen topic wel vinden ;)

wat mij ook opvalt is dat in tegenstelling tot uw chassis het rechthoekige grote middenstuk bij mijn chassis uit één stuk bestaat, geen aaneengelaste secties, zoals uit uw video blijkt zorg je wel dat alles recht blijft en niet vervormd wordt tijdens de laswerkzaamheden, nu heb je wel wat speling want de body sluit nergens spannend over het chassis (toch niet bij mijn Lotje), op en naast die grote middelste balk wordt nog een soort isolatie deken gelegd, nu wel best in een kunststof die geen vocht aantrekt, origineel was zoals bij mijn Europa van soort natuurlijk materiaal ( soort paardenhaar :( )

body juist af chassis oude isolatie nog aanwezig
DSCN0084 (Large).JPG
dat dus snel vocht aantrok en het is net op die plaatsen dat mijn chassis een beetje oppervlakkig roest vertoonde
opschuren en antiroestverf en was terug als nieuw ;)
DSCN0153 (Large).JPG
wat je ook niet mag vergeten en belangrijk is dat indien je uw Europa later zou willen inschrijven ( ook als oldtimer) dat er een leesbaar en te bereiken chassisnr voorhanden is, weet wel niet waar dat staat bij een S1 maar bij onderstaand twee foto's van mijn Europachassis van de plaats waar het nr stond
DSCN0427 (Large).JPG
DSCN0425 (Large).JPG

desnoods zelf aanbrengen? ;)
chassisnr staat bij oldtimers doorgaans aan rechterkant van een voertuig, identificatieplaatje is niet voldoende :shock:

voor de rest nog altijd goed bezig, kom misschien volgend jaar nog wel eens kijken ;)
Serge

Bericht door Serge »

Inderdaad allemaal goede punten, Hugo!

De stang van de hoofdremcilinder moet inderdaad verlengd worden. Tevens ben ik overgeschakeld op dubbele hoofdremcilinders (een aparte voor het voor- en achterrem-circuit met verschillende maten). Dit is ondertussen al ingebouwd, maar ik loop een heel stuk achter met mijn documentatie.

Het overschakelen van de smalle wishbones naar de bredere die voor en achter het T-stuk gemonteerd worden (itt tot een S1 waarbij de voorste ervoor en de achterste erin zitten) is al gebeurd vroeg in de S2 productie.

Bij een S1 is er ook vrij weinig speling tussen body en chassis aangezien alles met popnagels vastgemaakt zit aan de body. Ook bij mij was er paardenhaar-isolatie hiertussen aangebracht, maar dit was vreemd genoeg op het middelste deel zo goed geplakt dat er weinig roest was op deze plaats.

Ik ben er nog niet helemaal uit of ik dit nog ga vervangen als ik het chassis opnieuw in de body ga monteren, want dit heeft vrij weinig nut lijkt me (het wordt heel lokaal tussen de stoelen en het chassis aangebracht). Indien het toch nuttig blijkt ga ik het sowieso vervangen door een mousse met gesloten cellen zodat er geen vocht in kan kruipen.

Bij een S1 (mijn S1 toch) stond er geen chassisnummer ingeslagen in het chassis bij Lotus zelf. Dit is bij mijn chassis gedaan bij de invoering in Nederland denk ik. Want de nummer stond op het originele inschrijvingsbewijs, maar was niet bekend bij Lotus. Ik heb ervoor gezorgd dat het goed leesbaar blijft voor de herinschrijving.

Je bent altijd welkom om op bezoek te komen.

Mvg,

Serge
stekki
Naam: Stijn
Auto: no lotus

Bericht door stekki »

Wow, respect.... Dan nog de moeite doen om alles mooi in een video te steken. Zal ongetwijfeld zeer veel tijd hebben ingestoken.
Light is not right
Serge

Bericht door Serge »

Even tussendoor de tijd gevonden om wat fotootjes op mijn website te plaatsen met de uitleg over hoe ik de verstelbare ophangingsarmen heb gemaakt voor achteraan.

De video is ook bijna gemonteerd, maar er zitten nog wat foutjes in.

Op de foto's hieronder zie je (volgorde is wat door mekaar gegaan met uploaden):
1) Lower links volledig in mekaar gelast, moeten enkel nog geverfd worden.
2) Alle componentjes nodig om een setje lower links te maken.
3) De originele die helemaal krom was.

Maar, op mijn website staan nog een 20-tal andere foto's met de volledige uitleg van voor tot achter hoe je zoiets maakt.

Link naar mijn website:

http://sleurs-motorsport.com/?p=599

Groeten,

Serge
Bijlagen
P1110329.jpg
P1110277.jpg
P1110273.jpg
Plaats reactie