Nederlands vs Belgisch belastingstelsel

Plaats hier berichten die met Lotus te maken hebben, maar niet specifiek bedoeld is op een bepaald type/model.
diego
Auto: Elan S2 - EXIGE S II

Nederlands vs Belgisch belastingstelsel

Bericht door diego »

Ik ben niet zo op de hoogte van het belasting systeem in Nederland daarom enkele vragen alvorens ik nog een wagen naar Belgie haal . ;)

Zo weet ik dat er in Nederland BPM is maar blijkt nu dat ik daarvan een stuk kan terug vorderen bij een wagen die ik wil importeren uit Nederland , na de calculatie gedaan te hebben op de site van RDW blijkt dit zelfs nog een serieus bedrag te zijn . Kan de verkopende garage dit bedrag ook terug vorderen ? of enkel de koper ? Want toen ik zei dat de wagen voor export was kreeg ik prompt een paar duizend euro korting :roll:

De wagen zelf is een " marge " wagen , heb een beetje zitten surfen op het net en volgens mij wil dit hetzelfde zeggen als " btw niet aftrekbaar " in Belgie klopt dit ? Begrijp ik het dan ook goed dat de BTW dus betaalt is in Nederland en ik hier in Belgie geen extra btw moet voor betalen ?

dank bij voorbaat
Blue Darkness
Naam: Gunther
Auto: Esprit GT3
Contacteer:

Re: Nederlands vs Belgisch belastingstelsel

Bericht door Blue Darkness »

koop je de wagen privé?
billie
Naam: Hub
Auto: Elise S1 -Elise S2 111S

Bericht door billie »

[size=150][color=#0040FF]lighter is better[/color][/size]
HJW
Naam: Hendrik-Jan
Auto: Elise S2

Bericht door HJW »

En hier:
http://www.vwe.nl/Diensten-Producten/Ex ... ieren.aspx

Fijn bedrijf. Vorig jaar is mijn TVR naar Duitsland gegaan via hun.
Lotus Elise S2 2005
Coen
Naam: Coen
Auto: Elise S2 111S

Bericht door Coen »

diego schreef:Want toen ik zei dat de wagen voor export was kreeg ik prompt een paar duizend euro korting :roll:
Als de korting net zoveel is als de terug te vorderen BPM dan zou je het gewoon via hun kunnen laten lopen. Ik denk dat ze je een beetje korting geven en de rest in eigen zak steken maar om zeker te zijn, reken het even na.
Lotus Elise S2 111S & Porsche 997.2
diego
Auto: Elan S2 - EXIGE S II

Bericht door diego »

Waar zijn de nederlanders hier :D

Ik zit met een vraag inzake de BPM , de exige die ik kocht komt in aanmerking voor een teruggave ervan MAAR ik had graag geweten wie die kan terug vragen.
destijds had vansten gezegd iedereen die de auto koopt en laat uitschrijven bij de rdw voor export kan dit . Daarnet wat zitten zoeken op de rdw site en daar staat dat enkel en alleen de persoon die destijds de bpm betaalde die kan terug vorderen :shock: Alleen stel ik me dan de vraag die verkocht hem aan een garage die de exige op zijn beurt aan mij verkocht , hoe kan die eerste verkoper dat dan weten ?? Destijds wist men toch niet dat de wagen voor export ging zijn , en zoja er moet een kopie bij van de nieuwe nummerplaat voor de vordering ....

HELP zit met een mooi bedrag van paar duizend euro die terug te vorderen vallen en dit moet gebeuren VOOR 13 dec , alleen wie kan dit ?
HJW
Naam: Hendrik-Jan
Auto: Elise S2

Bericht door HJW »

Bel even met de VWE. Zij zullen het precies kunnen vertellen.
Lotus Elise S2 2005
OneEleven
Auto: OneEleven

Bericht door OneEleven »

BPM is belasting, dus je moet bij de belastingdienst zijn.

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... bij_export
Teruggaaf bij export

Exporteert u een gebruikte personenauto, bestelauto of motor? Dan kunt u onder voorwaarden een deel van de betaalde bpm terugkrijgen.
Voorwaarden voor teruggaaf

U komt in aanmerking voor teruggaaf, als:

het motorrijtuig op of na 16 oktober 2006 een Nederlands kenteken heeft gekregen
het motorrijtuig geen schadevoertuig is
het motorrijtuig rijwaardig is
het motorrijtuig opnieuw in een andere EU-lidstaat of in IJsland, Liechtenstein en Noorwegen is geregistreerd
u voor het motorrijtuig een ‘Uitvoerverklaring’ van de RDW hebt.
Dat wil zeggen dat het motorrijtuig niet meer bij de RDW is geregistreerd.

Let op!

U komt niet in aanmerking voor teruggaaf als u een ingezetene van Nederland bent en binnen 6 maanden na export met het motorrijtuig in Nederland rijdt.
Hoe vraagt u teruggaaf aan?

Meld de auto eerst bij de RDW aan voor uitvoer. Meer informatie vindt u via de website van de RDW.

Vraag daarna de teruggaaf aan met een van de volgende formulieren:

Export - Teruggaaf bpm - Export Nederlands kenteken
Export - Teruggaaf bpm - Export buitenlands kenteken

Hebt u vragen over een teruggaaf? Bel dan de BelastingTelefoon Auto.
Hans340R
Auto: Exige Cup 260
Contacteer:

Bericht door Hans340R »

diego schreef:Waar zijn de nederlanders hier :D

Ik zit met een vraag inzake de BPM , de exige die ik kocht komt in aanmerking voor een teruggave ervan MAAR ik had graag geweten wie die kan terug vragen.
destijds had vansten gezegd iedereen die de auto koopt en laat uitschrijven bij de rdw voor export kan dit . Daarnet wat zitten zoeken op de rdw site en daar staat dat enkel en alleen de persoon die destijds de bpm betaalde die kan terug vorderen :shock: Alleen stel ik me dan de vraag die verkocht hem aan een garage die de exige op zijn beurt aan mij verkocht , hoe kan die eerste verkoper dat dan weten ?? Destijds wist men toch niet dat de wagen voor export ging zijn , en zoja er moet een kopie bij van de nieuwe nummerplaat voor de vordering ....

HELP zit met een mooi bedrag van paar duizend euro die terug te vorderen vallen en dit moet gebeuren VOOR 13 dec , alleen wie kan dit ?

De verkopende partij had u direct het ex BPM bedrag moeten rekenen, zij kunnen namelijk alleen de BPM terugvragen niet u. Dus even contacten met de verkoper.
Coen
Naam: Coen
Auto: Elise S2 111S

Bericht door Coen »

Je Exige is toch van 2004? Dan kan het niet. Toch even contact opnemen met de VWE, die weten er alles van en wellicht kan het toch.
Lotus Elise S2 111S & Porsche 997.2
Plaats reactie