Elise S cup R

Elise S1, S2 & S3, Exige S1, S2 & S3, 340R & 2-Eleven
Ook Opel Speedster, Vauxhall VX220 & Tesla Roadster
Gebruikersavatar
wimvanbeeck
Berichten: 1615
Lid geworden op: 01 sep 2008, 14:14
Naam: Wim
Auto: Elise S 220
Locatie: Lommel

Elise S cup R

Bericht door wimvanbeeck »

Officieel nieuws van Lotus !

http://www.lotuscars.com/gb/news/racing ... se-s-cup-r
3118931427_.jpg
Evolving from the 1.6 litre Elise platform, this is the first time the supercharged Elise S’ mid-mounted, transverse, 1.8 litre 2ZR-FE engine has been used in a Cup variant. Priced at £39,125 + VAT and boasting bespoke livery and aerodynamic body kit, the Elise S Cup R showcases the marriage of form and function perfectly so that performance is optimised yet retains its stylish and iconic aesthetic.

Performance is enhanced over the road-going Elise S thanks to a motorsport-specific engine control module (ECM) and a CFD proved aero pack comprising; front splitter, barge boards, winglets, rear diffuser, floor extensions and rear wing. Despite the extra body kit and race-ready additions, Lotus Motorsport manages to maintain the road car’s light weight of just 924 kg. These modifications and the clever manipulation of air-flow to create extra downforce, combined with adjustable damper and springs, reduces lap times by 4 seconds on a 5 km lap over the standard Elise S.

The Lotus S Elise Cup R is eligible for entry to the production class in the 2014 Lotus Cup series which operates under the banners Lotus Cup UK, Lotus Cup Europe, Lotus Cup Italia, Lotus Cup USA, Lotus Cup Japan, Lotus Cup Thailand, Lotus Cup China and Lotus Ladies Cup. The Lotus Cup is open to all Lotus owners and their Elise, Exige, Evora, 340R and 2-Eleven. To make a statement on some of the best tracks in the world, the Elise S Cup R has a selection of bespoke colour and trim options courtesy of the Lotus Design team.

The Elise S Cup R at a glance:
Enhancements:
FIA Compliant Rollcage (As previous Cup Versions)
FIA Compliant Fire Extinguisher
Motorsport Mapped ECU
Electronic Battery Isolator
6-Point Race Harness (Driver Seat)
Hans Compliant Race Driver’s Seat
Track Specification Front Tow Eyes
Quick Release Steering Wheel

Body Kit:
Brake Pad Upgrade
Single way adjustable Dampers
Hardtop
Motorsport specification triple-pass radiator
Polycarbonate Rear Screen
Forged Alloy Wheels

Options:
FIA Fuel Cell
Air Conditioning
Race Passenger Seat (with 4-point race harness fitted)
Ultra-lightweight Motorsport Wheels

Powertrain:
All alloy, 1.8 litre DOHC 4 cylinder, dual VVT-i, 16 valve with Magnuson R900 supercharger utilising Eaton TVS™ technology

Power:
217 hp / 220 PS / 162 kW

Transmission:
6-speed manual gear box as standard

Suspension:
Up Rated TCA Kit

Brakes:
Twin-piston fixed aluminium alloy front brake callipers. Single-piston sliding rear brake callipers. 288 mm diameter, 26 mm thick front and rear cast-iron cross-drilled & ventilated brake discs

Wheels:
Forged Alloy

Tyres:
Yokohama Advan Neova AD07 LTS tyres F: 175/55 R16 & R: 225/45 R17

Safety Systems:
Lotus ABS / EDL


http://www.autowereld.com/autonieuws/de ... ikel=19192
Laatst gewijzigd door Red Baron op 08 nov 2013, 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bericht aangepast met alle info.
Gebruikersavatar
Hans340R
Berichten: 344
Lid geworden op: 20 jan 2010, 20:27
Auto: Exige Cup 260
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Elise S cup R

Bericht door Hans340R »

Stoer! 8-) Wel Track only..
Gebruikersavatar
Capitol
Berichten: 707
Lid geworden op: 06 nov 2009, 12:26
Naam: Bart
Auto: Lotus-loos
Locatie: Limburg

Re: Elise S cup R

Bericht door Capitol »

Ferm, maar waar haalt de motor zijn koeling vandaag? Geen scoop op het dak ...
M140i & GT3 Touring
Gebruikersavatar
thiva
Berichten: 1278
Lid geworden op: 12 okt 2009, 08:19
Naam: Thierry
Auto: Exige S2 240
Locatie: Sugartown

Re: Elise S cup R

Bericht door thiva »

Capitol schreef:Ferm, maar waar haalt de motor zijn koeling vandaag? Geen scoop op het dak ...
Naar analogie met de V6 cup R.
Dit zijn wel nog maar gerenderde beelden.
elise-cup-r2.jpg
Lotus Tour Limburg - www.lotustourlimburg.be
Gebruikersavatar
stekki
Berichten: 1250
Lid geworden op: 16 apr 2012, 15:34
Naam: Stijn
Auto: no lotus
Locatie: Potholecountry

Re: Elise S cup R

Bericht door stekki »

Te veel 'tjoening' voor mij op deze wagen... Niet echt schoon imo.
Light is not right
Gebruikersavatar
Erwin
Berichten: 1812
Lid geworden op: 08 okt 2008, 19:26
Naam: Euh ... Erwin
Auto: Elise S CR, Donk D8
Locatie: Haasrode

Re: Elise S cup R

Bericht door Erwin »

Aero kitje bestellen voor op de Elise S Club racer, wat striping wijzigen en je hebt hem "Roadlegal" :mrgreen:

Vermogen en configuratie van de motor blijft ongewijzigd, enkel een andere ECM (of hermapping) voor throttle respons??
I don't have a carbon footprint - I drive everywhere.
Gebruikersavatar
FastEleven
Berichten: 1925
Lid geworden op: 29 jan 2009, 11:38
Naam: Erik
Auto: 2-11 + Cup 250
Locatie: België-Brasschaat

Re: Elise S cup R

Bericht door FastEleven »

Als basis zul je dan toch best een Elise SC gebruiken, want deze Cup R is voorzien van een 1.8 ipv 1.6, met daarop een supercharger geschroeft. De scoop op het dak van de S2 Exige S dient om de intercooler te coolen, niet voor de supercharger.
My ex 1962 Westfield 'Lotus' Eleven on track
Afbeelding
Gebruikersavatar
Erwin
Berichten: 1812
Lid geworden op: 08 okt 2008, 19:26
Naam: Euh ... Erwin
Auto: Elise S CR, Donk D8
Locatie: Haasrode

Re: Elise S cup R

Bericht door Erwin »

FastEleven schreef:Als basis zul je dan toch best een Elise SC gebruiken, want deze Cup R is voorzien van een 1.8 ipv 1.6, met daarop een supercharger geschroeft. De scoop op het dak van de S2 Exige S dient om de intercooler te coolen, niet voor de supercharger.
Elke huidige Elise S en Elise S club racer heeft een 1.8 ;)
Exact dezelfde motorcode en supercherger als de Cup 8-)
De chargecooler is watergekoeld.

Het verschil in de huidige en met de "oudere" SC, is een andere motorcode. De nieuwste versie heeft evenveel vermogen, maar draait ±800tr minder snel dan de SC. De "clou" is dat nieuwe S versie 35Nm meer koppel heeft dan de oudere SC versie.
Capture.JPG
I don't have a carbon footprint - I drive everywhere.
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11313
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Elise S cup R

Bericht door Frederik »

stekki schreef:Te veel 'tjoening' voor mij op deze wagen... Niet echt schoon imo.
... de 'tjoening' op deze wagen heeft helaas zijn nut ... ;)
Gebruikersavatar
stekki
Berichten: 1250
Lid geworden op: 16 apr 2012, 15:34
Naam: Stijn
Auto: no lotus
Locatie: Potholecountry

Re: Elise S cup R

Bericht door stekki »

Frederik schreef:
stekki schreef:Te veel 'tjoening' voor mij op deze wagen... Niet echt schoon imo.
... de 'tjoening' op deze wagen heeft helaas zijn nut ... ;)
Misschien, heb er toch men twijfels bij.
Light is not right
Plaats reactie