Serge - 1967 Lotus Europa S1

Ben je hier nieuw? Stel je hier eventjes voor.
Uw Lotus kan U voorstellen in Showroom!
Serge
Naam: Serge
Auto: Europa S1

Re: Serge - 1967 Lotus Europa S1

Bericht door Serge »

Hugo,

achter de schermen is het hier soms ook maar een rommelboeltje hoor. Ik probeer het allemaal wat netjes te houden, maar vaak ontbreekt me de tijd om op te ruimen, dus moet ik af en toe eens een opruim-uurtje inlassen.

Ik zal sowieso alle lagers vervangen in de auto. Hoogstwaarschijnlijk ga ik de steekas ook wat laten afdraaien zodat ik binnen én buiten lagers met binnendiameter van 30mm kan gebruiken. Heeft enkele voordelen: Geen speciale lagers meer (Richard laat de zijne ook uitdraaien), en hierdoor ook goedkoper. Een eenmalige kost van het laten uitdraaien tov opstapelende kosten van dure lagers.

Ik ken ook de oplossingen met de conische lagers of het gebruik van corvair of bmw delen, maar aangezien ik een FIA en FIVA paspoort wil kunnen aanvragen op mijn auto, zal ik proberen de problemen te elimineren met de basisbestanddelen. Het gebruik van een veiligheidspin en de juiste loctite voor de steekas zal al veel helpen. Ook ga ik gebruik maken van gehard staal voor de spacers tussen de lagers en tussen de lager en de naaf.

Ik ben ook aan het twijfelen om in de achterste lagerbehuizing een stalen bus in te laten persen thv de lagers. Ik hoor ook veel horrorverhalen dat het aluminium waar de lager in past veel te verduren krijgt waardoor de opening voor de lager veel te groot wordt en er hierdoor weer speling op het geheel komt. Heb jij hier enige ervaring mee?

Groeten,

Serge
[url]http://Sleurs-Motorsport.com[/url]
Hugo
Naam: Hugo
Auto: Europa Special

Bericht door Hugo »

Serge,

dat boren van een gaatje in het draadstukeinde van de achterste wielas, zou ik eerlijk gezegd zelf niet doen, want daar komt veel kracht op, die grote eindmoer moet met een dop van maat 38mm vastgezet worden met de momentsleutel op bijna 21 kg en dat is wel heel wat als je bedenkt dat de cilinderkopbouten van een Twin Cam maar met 8,5 kg en de wielbouten met 6 kg aangehaald moeten worden

de draad van deze as is al een beetje verzwakt door de platte kant die het borgplaatje op zijn plaats moet houden, er dan nog eens dwars doorboren :o

in verband met de lagers is het inderdaad beter om de as voor het binnenste lager tot 30 mm af te draaien, zodat je binnen en buiten twee dezelfde ( standaard) lagers kan steken, zoals trouwens bij de Special al af fabriek gebeurde

bij mijn Europa zijn ook alle 4 de lagers vernieuwd, één ervan was trouwens al uitgelopen, twee ervan zaten te los in de zitting van de hub, was echter maar 1 a 2 tiende van mm en zijn dan met een product dat daar speciaal voor voorzien is geborgd in de zitting

als de speling echt te groot is of de zitting beschadigd, is natuurlijk de oplossing uitdraaien en een stalen ring in steken

het is trouwens gewoonlijk de het binnenste lager dat het het eerst begeeft, dus telkens als je de kans hebt, aan het cardan voelen aan de wielkant en als maar iets speling is vervangen :evil: :evil:

geloof dat ik eens ergens heb gelezen dat bij fors gebruik de levensduur van deze lagers maar 15 000 a 20 000 km zou zijn :evil:

levensduur van de kruiskoppelingen van de cardans is ook niet eeuwigdurend :evil:
Serge

Bericht door Serge »

Dag allemaal!

Even een kleine update van mijn Europa project. Dit is nog een verslagje van wat werk dat ik in April en Mei heb verzet. Ondertussen ben ik ook al even bezig aan het grote middendeel van het chassis, maar aangezien ik even alles heb moeten stilleggen om examens af te leggen heb ik nog enkele dagen nodig om dit te voltooien.

Deze update gaat over een update die ik heb gedaan aan mijn S1 chassis, dat van de fabriek uit al op de S2's aanwezig was, met name de verstevigingsplaten rondom de boutgaten voor de achterste draagarmen.

Afbeelding

Ik heb de S2 platen nagemaakt en een beetje aangepast voor mijn eigen gebruik. Ik heb iets dikker materiaal gebruikt en er ontbreekt een omgeplooide lip, maar het heeft allemaal zijn reden.

Er staan wat meer foto's en veel meer uitleg op de link hieronder. Verder onderaan de pagina zal ik ook mijn filmpje over deze update plaatsen.

Veel Plezier ermee,

Serge

Website: http://sleurs-motorsport.com/?p=575

Video:

Hugo

Bericht door Hugo »

Serge,

als het u past zou een van de dagen van begin augustus eens met mijn Europa bij u langs willen komen om uw werken eens te bewonderen en u misschien wat aan te moedigen :)
wat heb je het liefst een dag in de week of in het weekend ?
stuur uw gegevens maar met een PM voor nader af te spreken

Hugo
Hugo

Bericht door Hugo »

Hugo schreef:Serge,

als het u past zou een van de dagen van begin augustus eens met mijn Europa bij u langs willen komen om uw werken eens te bewonderen en u misschien wat aan te moedigen :)
wat heb je het liefst een dag in de week of in het weekend ?
stuur uw gegevens maar met een PM voor nader af te spreken

Hugo
zoal voorzien gisteren eens met mijn Lotje bij Serge langs geweest, was leuk :)

@Serge:
in verband met het voorste T-stuk van uw chassis waar zoveel gaten in zijn,
er zijn er veel te veel en onnodig, omdat de chassis identiek zijn voor links als rechtsgestuurd zijn aan beide kanten daar de gaten voor voorzien, zou daar een nieuw stuk in lassen met alleen de broodnodige gaten voor in uw geval een links gestuurde Lotus
aan de voorkant - groot gat met twee kleinere voor de hoofdremcilinder
- groot gat in midden nodig om aan de binnenkant met sleutel bouten of moeren vast te kunnen houden
- de 4 gaten voor bevestiging van de stuurinrichting
- gat voor de stuurstang
- twee gaten voor de koelingsbuizen

aan de achterkant een gat voor de stuurstang en een gat voor de stang van het rempedaal naar remcilinder

er zijn dan alleen nog maar gaatjes nodig om de remleidingen vast te maken, maar die zou ik achteraf maken als je de remleidingen effectief gaat leggen

hieronder een foto van mijn chassis zoals het onder mijn Europa is gekomen, wel vuil maar nergens roest en merk op dat de gaten die voorzien zijn voor een rechtsgestuurde nog mooi met ducktape waren afgeplakt ;)
DSCN0085 (Large).JPG
hier een foto met al gedeeltelijke montage
DSCN0420_edited (Large).JPG
en hier zoal het volledig is en alles gemonteerd, met koelingsbuizen, remleidingen en zo onder de body is gegaan, stuurstang en remstang kan je pas bevestigen als body gemonteerd is
DSCN0710 (Large).JPG
als uw T-stuk dan klaar is kan je de voorophanging al gedeeltelijk terug monteren, dan lijkt het al een beetje op een auto ;)

voor wat betreft de motor(s) en versnellingsbak(ken) is het natuurlijk wel nodig dat je weet met welke motor je in je bezit hebt, er bestaan nogal wat verschillende versies van de voorziene Renaultmotor, van de originele 1470 cc motor is wel alles te vinden in het werkplaats handboek van de Europa ( staat online, maar dat weet je wel) er zijn veel originele motor vervangen door andere, meestal de 1565 cc motor ( die wel in de versies van de USA-Europa's zit)
die en nog andere motor's werden allemaal gebruikt in de verschillende Renault16
om daarvan en ook om de verschillende versnellingsbakken te kunnen onderscheiden is het misschien handig om de handboeken van P.OLYSLAGER te zoeken, er zouden er twee zijn, één voor de eerste modellen van de R16 en één van de latere R16, staan ook alle afstelgegevens in en hoe en volgorde van demontage en montage

omdat er in het tweede oa de 5-bak wordt behandeld heb ik dat deel wel in bezit, heb dat een gekocht op een oldtimerbeurs voor 10EUR wordt af en toe wel op internet ergens aangeboden
r1600010-6 (Large).jpg
het werk dat ik gezien heb was al piekfijn in orde, doe zo maar verder ge zij goe bezig :)

ik hoop dat ge wel af en toe wat tijd hebt om er aan te werken, want ge zult wel een groot deel van uw vrije tijd aan uw vriendin moeten wijden, zéér mooi en sympathiek meiske trouwens ;) ;)
maar ge zijt nog jong en die Europa geraakt wel eens af :)
Serge

Bericht door Serge »

Bedankt voor de positieve commentaar, Hugo! Én voor het ritje in uw Europa!
framefront.jpg
Dit zijn alle gaten die normaal in een origineel S1 T-stuk moeten staan, dus afgaand op dit en op alle foto's die ik heb getrokken bij het demonteren van mijn auto kan ik zien welke de juiste zijn en welke ik terug moet dichtmaken.

Een heel groot deel van het T-stuk zal toch vervangen moeten worden, dus ik moet zorgen dat ik alles goed afmeet en catalogiseer vooraleer ik in het wilde weg alles ga uitzagen.

Eens als het chassis volledig afgelast is, zal het opbouwen vlotter gaan en wat meer motivatie geven als ik iedere keer een nieuw stukje kan monteren.

Over de motoren, ik heb er dus zoals gezien twee volledige en 1tje gedeeltelijk:

Degene die in de auto zat is een 697-01 motor uit een zeer vroege R16 TL. Deze is 1470cc, platte zuigers (niet zoals de door lotus gebruikte 697-03 motor) en ook maar 3 bevestigingspennen op de krukas. 1470cc wilt zeggen dat deze motor een slag heeft van 81mm.

De motor die ik heb bijgekocht is een 821 uit een R16 TL van de jaren '70. Deze is 1565cc met een slag van 84mm en 7 bevestigingsgaten op de krukas (veel steviger! Zelfde krukas dan in de sterkere motoren in de lotus). Deze heeft ook wel de platte zuigers.

Beide motoren hebben kleinere inlaat kleppen dan de Europese lotus-motoren (Amerikaanse hadden ook maar 35mm inlaat itt 37mm in Europa), maar dit is nog aanpasbaar. Ik heb ook 3 cilinderkoppen 2 hiervan zijn de betere met de gescheiden inlaatpoorten.

Tevens heb ik nog een gedemonteerde 697-04 motor in Lotus-specs, maar de zuigers hiervan zijn versleten, maar kunnen eventueel wel gebruikt worden als patroon. (Originele zuigers zijn ook nog te krijgen bij Venolia in de US.) Maar de originele krukas en de lotus-spec (scherpere) nokkenas zijn nog in prima staat!

Hoogstwaarschijnlijk ga ik alles voor een originele 697-04 te bouwen aan de kant houden om eventueel alles later terug origineel te kunnen zetten.

Met de rest van de onderdelen ga ik een motor met hogere compressie, scherpere nokkenas, lichter vliegwiel, grotere kleppen, een uitlaatcollector op maat en een inlaatsysteem met twee DCNF 40s opbouwen.

Valerio in Italië (de persoon die de inlaatspruitstukken heeft laten gieten) heeft met zijn 'wedge-head'-motor (itt tot de crossflows die vrij gemakkelijk 150-160pk halen) 130pk gehaald op de testbank, en hij heeft volledig originele cilinderkoppen en een uitlaatsysteem dat niet is afgestemd op zijn motor, dus er zit nog een beetje extra in. Hij heeft wel wat minder koppel dan origineel, maar er is nog goed mee te rijden doordat het zo'n lichte auto is zegt hij.

Natuurlijk is dit niet een motor om mee in de file te staan, maar dat is niet zo erg lijkt mij. Nu, dit is nog maar een voorlopig plan, misschien verander ik nog wel een aantal keer van gedachte (ik ben een eeuwige twijfelaar).

Ik heb inderdaad niet zoveel tijd om aan de Europa te werken, in het weekend probeer ik er toch enkele uren aan te besteden. En mijn vriendin is heel begripvol en ze steunt me goed. Ze is er eentje om bij te houden! Aangezien we in Leuven (waar beiden studeren) door de week samenwonen kan ze me in het weekend wel een beetje missen zodat ik wat kan doorwerken aan de Europa.

Ik vond het een heel fijn bezoek en ik ben blij dat ik niet de enige ben die door heel dit restauratie-doolhof is moeten kruipen en dat ik wat raad kan krijgen van iemand de me al voor is geweest. En het eerste ritje in een Europa proeft naar meer, dus ik kan niet wachten tot die van mij klaar is! Uw Europa is een perfecte maatstaf om naar te werken, als mijne ooit zo in orde staat, dan ben ik een gelukkig man!

Vriendelijke groeten,

Serge
Laatst gewijzigd door Frederik op 10 aug 2013, 14:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: altijd foto's uploaden aub ... ff voor je gedaan
Serge

Bericht door Serge »

Dag allemaal!

Ik heb eindelijk tijd gehad om de foto's van de werken aan mijn chassis online te zetten en er wat tekst bij te schrijven. Deze foto's zijn al van halverwege augustus, rond de tijd van het bezoek van Hugo.

Ik heb dus al het verroeste metaal weggezaagd en vervangen door vers metaal. Hierna is alles in Epoxy-Mastic verf gezet (dezelfde die wordt gebruikt op de boorplatforms in de Noordzee). Dus dit deel van het chassis kan er weer 50 jaar tegen. Het is niet de mooiste verf, en ze is ook niet UV-bestendig, dus als het voorste T-stuk er opnieuw aangelast is (en ook dit in Epoxy-Mastic staat), zal ik alles nog spuiten in een satijnzwarte 2K autolak die het geheel veel mooier gaat maken.

Momenteel ben ik bezig met een nieuw T-stuk voor het chassis te maken. Alles is al gezaagd, maar ik moet nog enkele dingen plooien en dan nog alles in elkaar lassen.

Als ik in de loop van de volgende week nog wat tijd vind, dan probeer ik ook nog de video van deze werken te monteren.

Hieronder in ieder geval al twee foto's: Eentje 'voor' en eentje 'na'.

Op mijn blog (de link hieronder) vind je een volledig verslag met ongeveer 55 foto's die het hele verhaal van de herstelwerken aan het chassis verduidelijken.

Blog: http://sleurs-motorsport.com/?p=581

Met vriendelijke groeten,

Serge
Voor
Voor
Na
Na
Laatst gewijzigd door Serge op 19 sep 2013, 19:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Frederik
Site Admin
Auto: Elan & Evora
Contacteer:

Bericht door Frederik »

:shock: :shock: ²
VDT
Naam: Vincent
Auto: Elise SC

Bericht door VDT »

Knap werk !
Coen
Naam: Coen
Auto: Elise S2 111S

Bericht door Coen »

Dat beloofd nog wat voor de rest van de restauratie! (Voor zover ik er verstand van heb ;))
Lotus Elise S2 111S & Porsche 997.2
Plaats reactie