Ik heb verschillende oldtimers gehad, daar veel mee gereden (grote historic regularity rallies, trackdays, clubraces en hillclimbs) en durf zeggen dat ik eigenlijk weinig of nooit verlies heb gedaan op de wederverkoop. Maar ik moet daar onmiddellijk bij bekennen dat die auto's tijdens mijn bezit ook veel geld hebben gekost om ze in dezelfde uitstekende staat te houden. Die centen heb ik natuurlijk nooit teruggezien, maar daar heb ik wel rijplezier voor in de plaats gekregen. Of het altijd een juiste rationele financiele keuze was, is een heel andere vraag .....
Ook op de moderne Lotussen heb ik niet zo veel verloren, al was de tijd tussen aankoop en verkoop hierbij wel beduidend korter. Laat ons stellen dat ze dus redelijk 'waardevast' zijn, op z'n minst
voor een auto.
Daarom vind ik het een bijzonder vreemde redenering om 'belegging' en 'auto' in één zin te gebruiken. Als je dat toch doet, dan praat je over verzamelobjecten, en niet over een auto die je daadwerkelijk wil gebruiken. Of over auto's met een palmares en dus echte exoten ....
Ook enkele Lotussen zijn over de jaren heen serieus in prijs gestegen, maar als het echt moest opbrengen praat je over lange termijnen en modellen zoals de Eleven, de Elite, de '60 Elan, ...).
In het recentere assortiment schiet volgens mijn bescheiden mening enkel de Exige S1 en eventueel de 2-11 over. In veel mindere mate misschien nog een Elise S160, maar ook dat is toch eerder relatief.
Het is niet omdat er weinig van een auto geproduceerd is (bv de recente Lotus Europa) en die dus wat exlusiever is, dat die ook in waarde gaat stijgen. Exclusiviteit helpt natuurlijk wel, maar
het is niet voldoende om een gat in de markt te ontdekken, er moet ook nog een markt in dat gat zijn .....