Nee, porsche was dat in die tijd vergeten te doen, en heeft geantwoord dat ze nu dit niet meer in orde brengen voor auto's die al meerdere jaren uit produktie zijn.
Voor een eenmalige homologatie zal er best wat tijd en zoekwerk inkruipen. Maar het is echt gebeurd en wettelijk rijden al deze modellen niet correct gehomologeerd rond in België.
Moet ik mij zorgen beginnen maken?
- vital
- Naam: ViTaL
- Auto: Evora S IPS Sportsracer
Re: Moet ik mij zorgen beginnen maken?
The difference between men and boys is the price of their toys!
- Erwin
- Naam: Euh ... Erwin
- Auto: Elise S CR, Donk D8
Paul,PaulF schreef:Moet in juni voor de eerste keer naar de keuring,mijn Elise is af fabriek voorzien van braided hose remleidingen zonder dit als optie te nemen,en
naar ik kan lezen op andere fora geeft dit problemen op de TK.
Kan ik verplcht worden om deze te vervangen door rubberen remleidingen,
want dit vind ik absoluut geen optie.
Wie weet hier meer over of heeft hiermee al ervaringen gehad?
Greets Paul
Ik ben met mijn Elise S van 2009 zonder problemen door de keuring voor verkoop geraakt. De stalen remleidingen zijn duidelijk te zien, zijn blank metaal en geen enkele opmerkingen gehad.
Ik zou me dus niet al te veel zorgen maken.
I don't have a carbon footprint - I drive everywhere.
- PaulF
- Naam: Paul
- Auto: Elise S
Inderdaad Stekene heeft zo zijn "voordelen" maar wil het toch zeker spelen.WimC schreef:Niet in Stekene Paul![]()
Cfr comments van Molleke.
Ik heb nog wel wat tijd,maar zal bij FKM,waar de Elise geleverd is,eens navragen of een attest of iets dergelijk mogelijk is.
Zijn er hier misschien nog eigenaars waarvan de Lotus af fabriek geleverd is
met stalen remleidingen? De mijne is gebouwd in 2009.
Grts Paul
- PaulF
- Naam: Paul
- Auto: Elise S
Thanks Erwin,dat is al heel geruststellend

- Coen
- Naam: Coen
- Auto: Elise S2 111S
Toch wel de mooiste Porsche die is gemaaktvital schreef: Mijn broer had een porsche 993 4S, de turbolook.

Lotus Elise S2 111S & Porsche 997.2
- ovi
- Naam: Ivo
- Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Toen ik jaren geleden de eerste keer bij ons naar de keuring ging met de Elan wou die kerel naar het chassis nummer kijken vanvoor maar die schrok dat daar geen motor lag!stubru4ever schreef: Als de 'controleur' zelfs voor je Lotus gaat staan en teken doet om je motorkap te openen![]()
dan zou ik niet echt wakker liggen van vragen laat staan opmerkingen over je remmen...
Grtz
Ik heb gezegd dat dat origineel wel zo was maar dat mijn vrouw een koffer wou en ik hem dus vanvoor laten leggen heb!

Was een toffe kerel want anders had ik er natuurlijk geen grapje over gemaakt.
Mijn vriend zijn A310 was ingeschreven als gewone auto dus die ging ieder jaar gewoon naar de keuring! Stonden al 5 jaar stalen remleidingen op toen er een snotaapje plotseling vroeg of dit wel origineel was?

Naar de stationchef en daar nog even geprobeerd door te zeggen dat hij toch voor de remmen, vering enz. probleemloos was getest maar die gaf ook geen krimp! Hij heeft dan gevraagd om hem onmiddellijk te keuren als oldtimer en heeft hem van toen ook zo ingeschreven dus nu geen keuring meer!

Zoiets is toch echt wel belachelijk en hij heeft dan ook nog een autoke moeten bijkopen omdat hij van toen met al zijn beperkingen op de A310 zat!

- Hugo
- Naam: Hugo
- Auto: Europa Special
op mijn oldtimer Europa Special werden de stalen flexibele remleidingen ook afgekeurd bij de TC in Deurne
ben toen naar FKM geweest die de montage heeft gecontroleerd en goedgekeurd, heeft daar toen een attest voor gemaakt (alléén geldig voor mijn auto want staat chassisnr op) kostte toen in 2010 60€
daarmee terug naar de TC, werd toen wel goedgekeurd, moest zelfs niet meer binnenrijden, attest zit nu bij de autopapieren

ben toen naar FKM geweest die de montage heeft gecontroleerd en goedgekeurd, heeft daar toen een attest voor gemaakt (alléén geldig voor mijn auto want staat chassisnr op) kostte toen in 2010 60€
daarmee terug naar de TC, werd toen wel goedgekeurd, moest zelfs niet meer binnenrijden, attest zit nu bij de autopapieren

-
- Naam: Henk-Jan
- Auto: Elan M100 S2 Turbo '95
Bah, wat een papierschuiverij en procesbevrediging daar bij jullie zeg!
Dat er gekeurd moet worden vind ik prima, maar je moet wel in het oog houden waarom en wat het moet opleveren. niet alleen papiertjes schuiven
Dat er gekeurd moet worden vind ik prima, maar je moet wel in het oog houden waarom en wat het moet opleveren. niet alleen papiertjes schuiven

If you always do what you always did, you always get what you always got.
- sooike
- Naam: Christophe
- Auto: Speedster 2.2
Dat was zo inderdaad, tegenwoordig zijn vb. geperforeerde schijven geen enkel probleem meer, op voorwaarde dat je er een TUV-attest van hebt.Goor00 schreef:Het is in België verboden om ook maar iets aan je remsysteem te veranderen:
b.v.:
-grotere schijven
-van niet naar wel geperforeerd
-Stahlflex leidingen i.p.v. standaard rubber
-andere klauwen
Volgens de letter van de wet mag je dus geen rubberen zetten; als de controleur op de keuring niet weet dat dit standaard is op je Elise, kan je mogelijk problemen krijgen.
Met dit TUV-attest kan je dan een GOCA-attest aanvragen.
En als je vanuit de fabriek stalen remleidingen hebt, haal je bij je Lotus dealer een attest waarop Lotus bevestigd dat je wagen origineel met deze uitrusting geleverd werd, en dan doen ze er niet moeilijk over, hebben er dan ook geen reden toe.
Versucht dein Heck auszuschwenken hilft nur eines: Gegenlenken