Moet ik mij zorgen beginnen maken?

Elise S1, S2 & S3, Exige S1, S2 & S3, 340R & 2-Eleven
Ook Opel Speedster, Vauxhall VX220 & Tesla Roadster
Gebruikersavatar
vital
Berichten: 342
Lid geworden op: 08 jul 2009, 09:35
Naam: ViTaL
Auto: Evora S IPS Sportsracer
Locatie: Limburg - MSK

Re: Moet ik mij zorgen beginnen maken?

Bericht door vital »

Nee, porsche was dat in die tijd vergeten te doen, en heeft geantwoord dat ze nu dit niet meer in orde brengen voor auto's die al meerdere jaren uit produktie zijn.

Voor een eenmalige homologatie zal er best wat tijd en zoekwerk inkruipen. Maar het is echt gebeurd en wettelijk rijden al deze modellen niet correct gehomologeerd rond in België.
The difference between men and boys is the price of their toys!
Gebruikersavatar
Erwin
Berichten: 1812
Lid geworden op: 08 okt 2008, 19:26
Naam: Euh ... Erwin
Auto: Elise S CR, Donk D8
Locatie: Haasrode

Re: Moet ik mij zorgen beginnen maken?

Bericht door Erwin »

PaulF schreef:Moet in juni voor de eerste keer naar de keuring,mijn Elise is af fabriek voorzien van braided hose remleidingen zonder dit als optie te nemen,en
naar ik kan lezen op andere fora geeft dit problemen op de TK.
Kan ik verplcht worden om deze te vervangen door rubberen remleidingen,
want dit vind ik absoluut geen optie.
Wie weet hier meer over of heeft hiermee al ervaringen gehad?

Greets Paul
Paul,

Ik ben met mijn Elise S van 2009 zonder problemen door de keuring voor verkoop geraakt. De stalen remleidingen zijn duidelijk te zien, zijn blank metaal en geen enkele opmerkingen gehad.

Ik zou me dus niet al te veel zorgen maken.
I don't have a carbon footprint - I drive everywhere.
Gebruikersavatar
PaulF
Berichten: 198
Lid geworden op: 03 apr 2009, 20:47
Naam: Paul
Auto: Elise S
Locatie: Stekene

Re: Moet ik mij zorgen beginnen maken?

Bericht door PaulF »

WimC schreef:Niet in Stekene Paul ;)
Cfr comments van Molleke.
Inderdaad Stekene heeft zo zijn "voordelen" maar wil het toch zeker spelen.
Ik heb nog wel wat tijd,maar zal bij FKM,waar de Elise geleverd is,eens navragen of een attest of iets dergelijk mogelijk is.
Zijn er hier misschien nog eigenaars waarvan de Lotus af fabriek geleverd is
met stalen remleidingen? De mijne is gebouwd in 2009.

Grts Paul
Gebruikersavatar
PaulF
Berichten: 198
Lid geworden op: 03 apr 2009, 20:47
Naam: Paul
Auto: Elise S
Locatie: Stekene

Re: Moet ik mij zorgen beginnen maken?

Bericht door PaulF »

Thanks Erwin,dat is al heel geruststellend :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Coen
Berichten: 1907
Lid geworden op: 19 apr 2011, 10:23
Naam: Coen
Auto: Elise S2 111S
Locatie: Amsterdam

Re: Moet ik mij zorgen beginnen maken?

Bericht door Coen »

vital schreef: Mijn broer had een porsche 993 4S, de turbolook.
Toch wel de mooiste Porsche die is gemaakt :)
Lotus Elise S2 111S & Porsche 997.2
Gebruikersavatar
ovi
Berichten: 3904
Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Locatie: Keerbergen

Re: Moet ik mij zorgen beginnen maken?

Bericht door ovi »

stubru4ever schreef: Als de 'controleur' zelfs voor je Lotus gaat staan en teken doet om je motorkap te openen :!: :?: dan zou ik niet echt wakker liggen van vragen laat staan opmerkingen over je remmen...
Grtz
Toen ik jaren geleden de eerste keer bij ons naar de keuring ging met de Elan wou die kerel naar het chassis nummer kijken vanvoor maar die schrok dat daar geen motor lag!
Ik heb gezegd dat dat origineel wel zo was maar dat mijn vrouw een koffer wou en ik hem dus vanvoor laten leggen heb! :lol:
Was een toffe kerel want anders had ik er natuurlijk geen grapje over gemaakt.

Mijn vriend zijn A310 was ingeschreven als gewone auto dus die ging ieder jaar gewoon naar de keuring! Stonden al 5 jaar stalen remleidingen op toen er een snotaapje plotseling vroeg of dit wel origineel was? :evil: Mijn vriend heeft dan gezegd dat dat moeilijk kon op een auto van bijna 30 jaar oud en dat deze dus de originele vervang remleidingen waren maar die kerel wou niet toegeven en wilde hem dus afkeuren!
Naar de stationchef en daar nog even geprobeerd door te zeggen dat hij toch voor de remmen, vering enz. probleemloos was getest maar die gaf ook geen krimp! Hij heeft dan gevraagd om hem onmiddellijk te keuren als oldtimer en heeft hem van toen ook zo ingeschreven dus nu geen keuring meer! :mrgreen:
Zoiets is toch echt wel belachelijk en hij heeft dan ook nog een autoke moeten bijkopen omdat hij van toen met al zijn beperkingen op de A310 zat! :?
Gebruikersavatar
Hugo
Berichten: 934
Lid geworden op: 08 nov 2009, 09:47
Naam: Hugo
Auto: Europa Special
Locatie: Stabroek

Re: Moet ik mij zorgen beginnen maken?

Bericht door Hugo »

op mijn oldtimer Europa Special werden de stalen flexibele remleidingen ook afgekeurd bij de TC in Deurne

ben toen naar FKM geweest die de montage heeft gecontroleerd en goedgekeurd, heeft daar toen een attest voor gemaakt (alléén geldig voor mijn auto want staat chassisnr op) kostte toen in 2010 60€

daarmee terug naar de TC, werd toen wel goedgekeurd, moest zelfs niet meer binnenrijden, attest zit nu bij de autopapieren :D :D :D
HJ2
Berichten: 2153
Lid geworden op: 09 sep 2008, 12:50
Naam: Henk-Jan
Auto: Elan M100 S2 Turbo '95
Locatie: Delluf

Re: Moet ik mij zorgen beginnen maken?

Bericht door HJ2 »

Bah, wat een papierschuiverij en procesbevrediging daar bij jullie zeg!
Dat er gekeurd moet worden vind ik prima, maar je moet wel in het oog houden waarom en wat het moet opleveren. niet alleen papiertjes schuiven :shock:
If you always do what you always did, you always get what you always got.
Gebruikersavatar
sooike
Berichten: 132
Lid geworden op: 27 mar 2010, 19:43
Naam: Christophe
Auto: Speedster 2.2
Locatie: Wuustwezel

Re: Moet ik mij zorgen beginnen maken?

Bericht door sooike »

Goor00 schreef:Het is in België verboden om ook maar iets aan je remsysteem te veranderen:
b.v.:
-grotere schijven
-van niet naar wel geperforeerd
-Stahlflex leidingen i.p.v. standaard rubber
-andere klauwen

Volgens de letter van de wet mag je dus geen rubberen zetten; als de controleur op de keuring niet weet dat dit standaard is op je Elise, kan je mogelijk problemen krijgen.
Dat was zo inderdaad, tegenwoordig zijn vb. geperforeerde schijven geen enkel probleem meer, op voorwaarde dat je er een TUV-attest van hebt.
Met dit TUV-attest kan je dan een GOCA-attest aanvragen.

En als je vanuit de fabriek stalen remleidingen hebt, haal je bij je Lotus dealer een attest waarop Lotus bevestigd dat je wagen origineel met deze uitrusting geleverd werd, en dan doen ze er niet moeilijk over, hebben er dan ook geen reden toe.
Versucht dein Heck auszuschwenken hilft nur eines: Gegenlenken
Plaats reactie