Verzekeringen voor trackdays is iets wat goed uitgelegd moet worden aan de verzekeraar..
Ik heb twee jaar geleden een tussenpersoon bereid gevonden om zich hiervoor in te zetten. Op dit moment vermoed ik dat hij het grootste aantal Elises in dekking heeft in Nederland.
Probleem is dat een verzekeraar niet begrijpt dat een circuit ook voor andere doeleinden dan races gebruikt wordt.
Wij hebben de Lotus on Track regels als kapstok gebruikt om uit te leggen dat de circuitdag minder risicovol is dan een race en uiteraard heeft veel overredingskracht geholpen waarbij centraal staat dat iedere deelnemer aan een trackday zijn of haar pride and joy uitlaat en erg graag schade wil voorkomen.
Het is destijds gelukt. De verzekering kan alleen met een Lotus of Speedster afgesloten worden en zit nog in een proefperiode van drie jaar. Ik denk dat die proefperiode succesvol afgesloten zal worden omdat er niet meer dan normaal schades gereden zijn en voor zover mij bekend slechts een of twee op het circuit.
De verzekering kost iets meer, maar het scheelt niet heel erg veel met wat ik in het verleden betaalde.
Echt.. communiceren is hierbij het belangrijkste goed. Je moet de verzekeraar overtuigen van de goede wil en de strakke Lotus on Track regels.
Enige nadeel.. als ik deelneem aan een trackday die minder strak georganiseerd wordt (meerdere gewitchts klassen door elkaar etc.) ben ik niet verzekerd..
kan je iets meer details vrijgeven?
-bijvoorbeeld bij welke maatschappij deze verzekering werd afgesloten ? De Belgische en Nederlandse verzekeraars zijn nogal dikwijls dezelfde (cfr fortis) De meesten hier werken ook met een tussenpersoon zodat deze ook de vrijheid heeft om naa eender welke maatschappij te gaan.
-Wat wordt er gedekt in deze polis ? Is er een bepaalde vrijstelling bij schade, enz
De verzekeraar is Fortis, maar die willen het alleen als projekt doen in samenwerking met Quartz assurantien.
Op zich uiteraard ook niet vreemd omdat Quartz onnoemelijk veel tijd in het opzetten en uitwerken van het product heeft gestoken. Voor zover mij bekend wil Fortis deze verzekering onder geen enkele voorwaarde via andere partijen verstrekken.
De dekking is gelijk aan die van de openbare weg. All risks is dus daadwerkelijk all risks. Voorwaarde is alleen wel dat je deel moet nemen aan een Lotus on Track dag of een dag die volgens EXACT dezelfde regels verloopt. Je moet aanwezig zijn bij de briefing, er mag in bochten niet ingehaald worden, take-over by conscent etc. etc.