Vreemd geluid na renovatie ophanging.
- GhostRider
- Berichten: 57
- Lid geworden op: 19 feb 2011, 20:21
- Auto: 1997 S1.
- Locatie: Nederland
Vreemd geluid na renovatie ophanging.
Ik zit met een vraagstuk, waarop ik jullie gedachten graag hoor.
Ik heb mijn ophanging laten renoveren en meteen laten upgraden, niet dat het meteen nodig was, maar het zat er op yermijn wel aan te komen. Ik heb het dan ook meteen goed aan laten pakken. Alle draagarmen zijn gepassiveerd, de zaak meteen in pu bussen laten zetten, 8 fuseekogels vervangen, 2 wiellagers achter vervangen, 2 droplinks vervangen, 1 toelink balljoint vervangen, 1 stuurkogel vervangen, 1 wielnaaf vervangen, de zaak in nieuwe bouten en moeren laten zetten, een setje Nitron NTR laten zetten, alles uitgelijnd etc., bevestiging handremkabel vervangen.. Al met al best een compleet verhaal. Omdat de hele zaak los lag, is meteen vervangen wat niet meer in orde was. Zodoende dat er nog een naafje en een lagertje etc. onvoorzien bij kwam.
Naar huis rijdend, onderweg hoor ik zachtjes een soort zoevend geluid opkomen. Eerder hoorde ik het niet, maar na een kwartiertje sturen begon het, steeds wat luider wordend. Het lijkt van voor te komen, maar dat is moeilijk te horen met het motorgeluid dicht bij je.
Al met al wat op zitten letten, en wat geprobeerd op een lege b-weg met strak asfalt door rollend van een helling met de motor uit..
Het klinkt het eerste kwartier niet (duidelijk), dan langzaamaan steeds wat luider. Het klinkt in die tijd ook niet in bochten of rotondes. Het klinkt een soort zoevend, tot schurend, soms tikkend. Het is afhankelijk van de snelheid, sneller rollen is dus hogere frequentie. Door rollend in z'n vrij met de motor uit is het ook hoorbaar. Licht de rem indrukkend blijft het hoorbaar. Eenmaal het geluid hoorbaar geven bochten en flink remmen een meer wringend geluid. Na een half uurtje remmen, rijden etc. Is niet één remschijf heter dan de rest. De schijven vertonen geen gekke groeven of strepen. Ook geen overdadig remstofontwikkeling. Geen aanlopende balanceerloodjes. De hoogte van de S1 is ondanks de NTRs niet gewijzigd. De remmen zien er niet versleten uit. En het gekke is.... Voor de renovatie toch al aardig wat gestuurd, zonder bijgeluiden.
Door vakantie heeft de uitvoerende specialist nog geen tijd gehad om actie hierin te ondernemen. Via mail wordt wel al meegedacht. Geen verkeerd woord over de specialist iig. want wat ze uitgevoerd hebben ziet er werkelijk picobello uit! Ik wil er alleen achter komen wat het zou kunnen zijn, en of ik hiermee de reis van 45 minuten rijdend naar de specialist kan doen, na de vakantie.
Iemand een idee? It's really killing me!
Ik post overigens asap wat foto's van het kunstwerk down under....
Ik heb mijn ophanging laten renoveren en meteen laten upgraden, niet dat het meteen nodig was, maar het zat er op yermijn wel aan te komen. Ik heb het dan ook meteen goed aan laten pakken. Alle draagarmen zijn gepassiveerd, de zaak meteen in pu bussen laten zetten, 8 fuseekogels vervangen, 2 wiellagers achter vervangen, 2 droplinks vervangen, 1 toelink balljoint vervangen, 1 stuurkogel vervangen, 1 wielnaaf vervangen, de zaak in nieuwe bouten en moeren laten zetten, een setje Nitron NTR laten zetten, alles uitgelijnd etc., bevestiging handremkabel vervangen.. Al met al best een compleet verhaal. Omdat de hele zaak los lag, is meteen vervangen wat niet meer in orde was. Zodoende dat er nog een naafje en een lagertje etc. onvoorzien bij kwam.
Naar huis rijdend, onderweg hoor ik zachtjes een soort zoevend geluid opkomen. Eerder hoorde ik het niet, maar na een kwartiertje sturen begon het, steeds wat luider wordend. Het lijkt van voor te komen, maar dat is moeilijk te horen met het motorgeluid dicht bij je.
Al met al wat op zitten letten, en wat geprobeerd op een lege b-weg met strak asfalt door rollend van een helling met de motor uit..
Het klinkt het eerste kwartier niet (duidelijk), dan langzaamaan steeds wat luider. Het klinkt in die tijd ook niet in bochten of rotondes. Het klinkt een soort zoevend, tot schurend, soms tikkend. Het is afhankelijk van de snelheid, sneller rollen is dus hogere frequentie. Door rollend in z'n vrij met de motor uit is het ook hoorbaar. Licht de rem indrukkend blijft het hoorbaar. Eenmaal het geluid hoorbaar geven bochten en flink remmen een meer wringend geluid. Na een half uurtje remmen, rijden etc. Is niet één remschijf heter dan de rest. De schijven vertonen geen gekke groeven of strepen. Ook geen overdadig remstofontwikkeling. Geen aanlopende balanceerloodjes. De hoogte van de S1 is ondanks de NTRs niet gewijzigd. De remmen zien er niet versleten uit. En het gekke is.... Voor de renovatie toch al aardig wat gestuurd, zonder bijgeluiden.
Door vakantie heeft de uitvoerende specialist nog geen tijd gehad om actie hierin te ondernemen. Via mail wordt wel al meegedacht. Geen verkeerd woord over de specialist iig. want wat ze uitgevoerd hebben ziet er werkelijk picobello uit! Ik wil er alleen achter komen wat het zou kunnen zijn, en of ik hiermee de reis van 45 minuten rijdend naar de specialist kan doen, na de vakantie.
Iemand een idee? It's really killing me!
Ik post overigens asap wat foto's van het kunstwerk down under....
- thiva
- Berichten: 1278
- Lid geworden op: 12 okt 2009, 08:19
- Naam: Thierry
- Auto: Exige S2 240
- Locatie: Sugartown
Re: Vreemd geluid na renovatie ophanging.
Ik gok op een defecte/versleten lager.
Of heb je al gekeken of je banden nog mooi rond zijn en geen vervormingen vertonen? Ga eens met je hand over het loopvlak en kijk eens of er geen oneffenheden zijn. Dit voel je niet noodzakelijk bij het rijden, maar geeft wel min of meer hetzelfde geluid als een versleten lager.
Of heb je al gekeken of je banden nog mooi rond zijn en geen vervormingen vertonen? Ga eens met je hand over het loopvlak en kijk eens of er geen oneffenheden zijn. Dit voel je niet noodzakelijk bij het rijden, maar geeft wel min of meer hetzelfde geluid als een versleten lager.
Lotus Tour Limburg - www.lotustourlimburg.be
- GhostRider
- Berichten: 57
- Lid geworden op: 19 feb 2011, 20:21
- Auto: 1997 S1.
- Locatie: Nederland
Re: Vreemd geluid na renovatie ophanging.
Ik ga de Lizzy maar eens op de krik zetten, als ik het geluid hoor, en dan eens zien of ik wat wijzer wordt. De banden zal ik eens checken.
Het gekke is wel, dat het geluid voor de renovatie niet aanwezig was. Kan het zijn dat het demonteren en weer monteren van het onderstel een of meerdere lagers wat hebben aangetast?
Het lijkt idd. een lagerprobleem. Het geluid lijkt van voren te komen. Laten ze de lagers achter wel vervangen hebben, en voor niet...
Het gekke is wel, dat het geluid voor de renovatie niet aanwezig was. Kan het zijn dat het demonteren en weer monteren van het onderstel een of meerdere lagers wat hebben aangetast?
Het lijkt idd. een lagerprobleem. Het geluid lijkt van voren te komen. Laten ze de lagers achter wel vervangen hebben, en voor niet...
- GhostRider
- Berichten: 57
- Lid geworden op: 19 feb 2011, 20:21
- Auto: 1997 S1.
- Locatie: Nederland
Re: Vreemd geluid na renovatie ophanging.
Nog niet toegekomen aan het opkrikken van de Lizzy en aan de wielen te draaien.
De specialist inmiddels terug van vakantie stelde meteen voor de auto op te laten halen op een aanhanger/trailer en een en ander na te lopen op de brug. Kan ik bij ophalen meteen even op de brug wat plaatjes schieten voor op het forum alhier.
Ik laat de uitslag wel even weten....
De specialist inmiddels terug van vakantie stelde meteen voor de auto op te laten halen op een aanhanger/trailer en een en ander na te lopen op de brug. Kan ik bij ophalen meteen even op de brug wat plaatjes schieten voor op het forum alhier.
Ik laat de uitslag wel even weten....

- GhostRider
- Berichten: 57
- Lid geworden op: 19 feb 2011, 20:21
- Auto: 1997 S1.
- Locatie: Nederland
Re: Vreemd geluid na renovatie ophanging.
Uiteindelijk was het probleem tweeledig.
De Lizzy is woensdag op een trailer opgehaald om gecontroleerd te worden. Vond ik accuraat en netjes handelen!
Op hemelvaartdag kreeg ik een mail dat ik haar weer kon ophalen, dus vrijdag weer opgehaald.
Het rechter en in mindere mate de linker wiellager vertoonde de nodige slijtage en maakten al wat geluid. Deze zijn vervangen. Verder zaten die nog met een M10 gemonteerd als ik me niet vergis. Deze bleken veelal te zwak en werden veelvuldig met terugroepacties vervangen voor een M16. Zo niet in mijn geval. Iig. zijn de lagers vervangen en de bouten geupgrade. Probleem opgelost.
Probleem twee, en uitgerekend komt dat tegelijkertijd....
Nog steeds rammelen, maar nu stopt het met remmen.
Dat schijnt (en blijkt na her en der rondgelezen te hebben) zoals ook de specialist vertelde regelmatig voor te komen bij Lotus. Rammelende remblokken (voor). Hij gaf aan dat dit met een soort plakker op te lossen is, maar dan moet het zaakje even los. Het kan als het goed is geen kwaad, maar irritant is het wel, al mag ik me merk ik daar geen drukte over maken. Part of de deal bij Lotus.
Ga bij elise-shop iig. een. setje plakkers kopen en een setje vervangende anti-rammel beugeltjes. Misschien dat dat wel soelaas biedt. Iemand hier ervaring mee?
Foto's van het onderstel volgen nog trouwens....
De Lizzy is woensdag op een trailer opgehaald om gecontroleerd te worden. Vond ik accuraat en netjes handelen!
Op hemelvaartdag kreeg ik een mail dat ik haar weer kon ophalen, dus vrijdag weer opgehaald.
Het rechter en in mindere mate de linker wiellager vertoonde de nodige slijtage en maakten al wat geluid. Deze zijn vervangen. Verder zaten die nog met een M10 gemonteerd als ik me niet vergis. Deze bleken veelal te zwak en werden veelvuldig met terugroepacties vervangen voor een M16. Zo niet in mijn geval. Iig. zijn de lagers vervangen en de bouten geupgrade. Probleem opgelost.
Probleem twee, en uitgerekend komt dat tegelijkertijd....
Nog steeds rammelen, maar nu stopt het met remmen.
Dat schijnt (en blijkt na her en der rondgelezen te hebben) zoals ook de specialist vertelde regelmatig voor te komen bij Lotus. Rammelende remblokken (voor). Hij gaf aan dat dit met een soort plakker op te lossen is, maar dan moet het zaakje even los. Het kan als het goed is geen kwaad, maar irritant is het wel, al mag ik me merk ik daar geen drukte over maken. Part of de deal bij Lotus.
Ga bij elise-shop iig. een. setje plakkers kopen en een setje vervangende anti-rammel beugeltjes. Misschien dat dat wel soelaas biedt. Iemand hier ervaring mee?
Foto's van het onderstel volgen nog trouwens....
- thiva
- Berichten: 1278
- Lid geworden op: 12 okt 2009, 08:19
- Naam: Thierry
- Auto: Exige S2 240
- Locatie: Sugartown
Re: Vreemd geluid na renovatie ophanging.
Ik had zo'n setje liggen. Remklauwen netjes ontvet en stickers geplakt.GhostRider schreef: Probleem twee, en uitgerekend komt dat tegelijkertijd....
Nog steeds rammelen, maar nu stopt het met remmen.
Dat schijnt (en blijkt na her en der rondgelezen te hebben) zoals ook de specialist vertelde regelmatig voor te komen bij Lotus. Rammelende remblokken (voor). Hij gaf aan dat dit met een soort plakker op te lossen is, maar dan moet het zaakje even los. Het kan als het goed is geen kwaad, maar irritant is het wel, al mag ik me merk ik daar geen drukte over maken. Part of de deal bij Lotus.
Ga bij elise-shop iig. een. setje plakkers kopen en een setje vervangende anti-rammel beugeltjes. Misschien dat dat wel soelaas biedt. Iemand hier ervaring mee?
Foto's van het onderstel volgen nog trouwens....
Al voor de remblokken terug geplaatst waren lagen de stickers op de grond.
Op mijn remklauwen kleefden ze dus niet goed. Anderen hadden misschien meer geluk.
Lotus Tour Limburg - www.lotustourlimburg.be
- GhostRider
- Berichten: 57
- Lid geworden op: 19 feb 2011, 20:21
- Auto: 1997 S1.
- Locatie: Nederland
Re: Vreemd geluid na renovatie ophanging.
Ik heb ook meer vertrouwen in de nieuwe beugeltjes dan in de stickers, maargoed, we gaan het gewoon proberen...
Een beetje rammelen hoort er ook bij zeker!?

Een beetje rammelen hoort er ook bij zeker!?
- billie
- Berichten: 941
- Lid geworden op: 09 nov 2011, 09:55
- Naam: Hub
- Auto: Elise S1 -Elise S2 111S
- Locatie: Brunssum
Re: Vreemd geluid na renovatie ophanging.
doe dan gelijk ook anti piep vet aan de zij en achterkant van de blokken anders heb je dat als volgende irritatie staat op de site van elise shop en elise parts is van pagid en kost weinig
GhostRider schreef:Ik heb ook meer vertrouwen in de nieuwe beugeltjes dan in de stickers, maargoed, we gaan het gewoon proberen...![]()
Een beetje rammelen hoort er ook bij zeker!?
[size=150][color=#0040FF]lighter is better[/color][/size]
- GhostRider
- Berichten: 57
- Lid geworden op: 19 feb 2011, 20:21
- Auto: 1997 S1.
- Locatie: Nederland
Re: Vreemd geluid na renovatie ophanging.
Goeie tip!
Zou trouwens het probleem ook aanwezig zijn met een AP remtang met grotere schijven en bijvoorbeeld CL blokken?
Iemand hier ervaring mee?

Zou trouwens het probleem ook aanwezig zijn met een AP remtang met grotere schijven en bijvoorbeeld CL blokken?
Iemand hier ervaring mee?
- billie
- Berichten: 941
- Lid geworden op: 09 nov 2011, 09:55
- Naam: Hub
- Auto: Elise S1 -Elise S2 111S
- Locatie: Brunssum
Re: Vreemd geluid na renovatie ophanging.
de remklauwen voor zijn al standaard van AP racing ,er staat alleen aan de voorkant Lotus op aan de achterkant staat AP racing
achter remklauwen zijn van BREMBO
achter remklauwen zijn van BREMBO
GhostRider schreef:Goeie tip!![]()
Zou trouwens het probleem ook aanwezig zijn met een AP remtang met grotere schijven en bijvoorbeeld CL blokken?
Iemand hier ervaring mee?
[size=150][color=#0040FF]lighter is better[/color][/size]