Zuid-Frankrijk met de Lotus?

Plaats hier berichten die met Lotus te maken hebben, maar niet specifiek bedoeld is op een bepaald type/model.
Futse
Naam: Bram
Auto: Elise S1

Zuid-Frankrijk met de Lotus?

Bericht door Futse »

Deze zomer gaan mijn vriendin en ik naar goede gewoonte op reis naar m'n ouders in de Provence, vlakbij Draguignan. De rit is een 1200 km, en we doen deze omwille van de kindjes (2,5 jaar en 3 maanden deze zomer) in 2 dagen met overnachting in een chambre d'hôte. Traditioneel zijn de etappes Gent-Lille-Reims-Dijon-Lyon-Aix en Provence-Draguignan.

Vermits er dit jaar voor het eerst een Lotus in de garage staat, gaat deze uiteraard mee! Ik met de Lotus en madam en gasten in de andere auto (wat een vrouw toch :) ). Bedoeling is dus om de eerste dag een flink eind autosnelweg te doen, en de tweede dag binnendoor het Zuiden te bereiken. Heeft iemand deze trip al gedaan en zijn er bijgevolg gouden tips? Advies of meningen van iedereen omtrent deze reis zijn natuurlijk welkom.

B
Laatst gewijzigd door Frederik op 08 feb 2009, 18:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: titel aangepast
Vich
Naam: Virginie
Auto: Elise MK1

Re: Zuid-Frankrijk

Bericht door Vich »

Zeg wel, wat een vrouw!
Wij zaten vorig jaar in Visan en hebben zelfs in onze gps de tankstations ingevoerd met een beoordeling (waar het dus te vies was of juist heel properkes) zodat we weten waar te stoppen deze zomer.
Seize the day
WimC

Bericht door WimC »

doe deze trip de laatste 5 jaar. We zitten steeds aan de kust.
Meestal rijden de eerste dag tot in Cavaillon om dan de laatste 2à 300 km op een 6à7 uren af te leggen. Probleem is dat we steeds pas op zaterdag in het huis mogen en de files richting kust zijn echt on-ge-loof-lijk.
Heb ooit eens binnendoor geprobeerd en heb de laatste 300 km in 11 (!!!!) uren afgelegd.
De povencales zijn niet meer aan mij besteed.
Qua payage ook een tip (indien richting côte d'azur): Parijs is duurst, dan via Reims, maar Lux is nog steeds goedkoopst.
Het traject via Reims is minder mooi dan via Parijs (minder authentiek), maar je kan daar echt op je eentje rijden, zover je kan kijken, geen kat in de buurt.

ps veel plezier met de Elise aan de payages met de kap erop :lol: :lol: :lol:

Wim
frederikR
Naam: Frederik
Auto: Elise MKII

Bericht door frederikR »

met open kap zeker een pet opzetten of ge hebt een zonnesteek vast :-)
is het er 1 met open dak? dan mss best 1 met airco ik ben vorig jaar naar St maxime - Frejus geweest en als ik een dagje in St Tropez ging liggen deed ik er in het terugkomen een 2tal uur over om 15km te doen! (St Tropez-St maxime) met een bakkende zon van 32°. de BMW 6 cabrios reden daar met de kap toe en airco helemaal open!
als je in de provence zit, meer in het binnenland, is dit natuurlijk geen probleem...
en gelijk WimC zegt, vertrekken langs luxemburg, metz, Nancy,...
GONE IN 6 SECONDS
Vich
Naam: Virginie
Auto: Elise MK1

Re: Zuid-Frankrijk met de Lotus?

Bericht door Vich »

Dat van die pet opzetten is o zo waar enne ook niet vergeten van zonnecreme te smeren... . Ik zorg ook altijd dat ik een fles water bij de hand heb, en als ge ergens parkeert, misschien een stuksken stof op de versnellingspook leggen want die wordt in no-time zo heet als iets.
Seize the day
Futse

Bericht door Futse »

Mercikes voor de reacties al.

We zitten gelukkig iets meer in t binnenland, dus de files richting kust (en vooral St-Tropez) moeten we gelukkig niet trotseren. Voor het eerste deel prefereer ik sowieso langs Reims te rijden. T is zo rustig langs daar, je kan er redelijk goed doorvlammen dus ;) Heb vanmiddag es zitten kijken, k zou tot iets voorbij Macon rijden, uurtje of zeven, en de laatste 400 km binnendoor steken. Moet ook lukken in een uurtje of zeven (volgens Michelin toch...).
is het er 1 met open dak?
Euh... zijn er andere? Nu ja, t is sowieso met de hardtop op naar daar, en weet niet of ik de softtop (of enkel rolbeugel) kan meenemen. Welke stukken van de kap moet ik trouwens meenemen? K heb haar nog niet opengelegd, vandaar de vraag. Of kan ik gewoon de hardtop ervan nemen en zo rondbollen?

B
frederikR

Bericht door frederikR »

Futse schreef:
is het er 1 met open dak?
Euh... zijn er andere?

B
het stond bij algemeen, wist dus niet of uw lotus een elise of een ander model was;-) en ik had er niet bij stilgestaan in Wims reactie

met er hier zo over te praten verlang ik al naar de zomer! de provence is nog zo dicht bij ons maar toch een heel ander leven!
GONE IN 6 SECONDS
filipexcel
Naam: Filip
Auto: Excel

Bericht door filipexcel »

wij gaan ook altijd op camping tussen st tropez en ramateulle, maar door prive te huren lukt het ons om de woensdag te vertrekken. Verleden jaar zijn we s'nachts om 00.30 vanuit de camping vertrokken en waren terug thuis in zandvoorde bij oostende om 11.30, op cruiscontrole aan 135km/pu ? dus een legale snelheid.
Maar het knelpunt is altijd tussen st maxime en st tropez
frederikR

Bericht door frederikR »

filipexcel schreef:, op cruiscontrole aan 135km/pu ? dus een legale snelheid.
en als je dan toch niet aan een legale snelheid houdt, boetes van vaste flisers komen tot op heden nog altijd niet toe! (B en F werken wel aan systeem)

al iemand meegemaakt dat ze de tijd tussen 2 péages registreren? is al lang sprake van maar ben er nog niet mee geconfronteerd geweest. gebeurt dit al echt?

en navigatietoestellen die waarschuwen voor flitspalen zijn ironisch genoeg verboden. uw toestel MAG de functie hebben MAAR deze functie mag niet aanstaan, kunt ge voor beboet worden :-)
GONE IN 6 SECONDS
Futse

Bericht door Futse »

Flitspalen staan in Frankrijk gelukkig altijd aangeduid op voorhand (toch op de autoroute, op andere wegen weet ik het niet). En zo moet het zijn, dan lijkt het toch iets minder op geldklopperij (zoals in bepaalde landen :? ) en meer op een veiligheidsvoorziening. En sowieso weet je ze na een paar ritten naar t zuiden wel staan...

Tijdregistratie tussen 2 péages nog nooit meegemaakt. Maar ik houdt me dan ook altijd mooi aan de snelheid :roll: Trouwens, een paar jaar geleden t verhaal van een vriend gehoord die tegengehouden werd door les flics in hun fameuze Impreza, en die zeiden hem dat je op teller gerust 145 km/u mag aanhouden, dan gaat je niets overkomen. Te proberen op eigen risico natuurlijk.... Maar ja, 145 op teller, +- 137 echte km/h, en toegelaten snelheid is 130 in Frankrijk, dus zou wel kunnen kloppen denk ik...

B
Plaats reactie