Ikzelf probeer in het begin rustig de olie op te warmen (max 3000 tr/min) en pas wanneer de olietemperatuur +- 95° is trap ik het gas wat dieper in.
En vooraleer ik stop begin ik terug wat rustiger aan te rijden om alles wat te ontspannen en daarna motor stil te leggen.
Doen jullie dit ook zo? Of hebben jullie een ander ritueel waaraan jullie je houden? bvb de eerste 20km rustig aan of.....?
Witse schreef:... pas wanneer de olietemperatuur +- 95° is trap ik het gas wat dieper in.
Als ik daar op moet wachten, kan ik nooit, maar dan ook nooit op het gas trappen... met een dubbele oliekoeler wordt de motor van de Exige nooit zo warm bij rustig of normaal rijden, enkel op circuit gaat hij die richting uit.
Maar om op je vraag te antwoorden de eerste 5 km, niet boven de 2500 toeren, dan stilaan opbouwen. Maar toch minstens 10 km voor ik voluit gas geef...
Mr.E schreef:
Maar om op je vraag te antwoorden de eerste 5 km, niet boven de 2500 toeren, dan stilaan opbouwen. Maar toch minstens 10 km voor ik voluit gas geef...
Je bent meestal ook wel echt een km of 10 à 15 onderweg voordat de olie een 95 graden heeft bereikt.
Voor alle voertuigen zodra de koelvloeistof warm is ( temperatuur gezakt na open gaan thermostaat ) , dan + 15 a 20km voor ik het blokje belast. Dan is de olie ook goed genoeg warm.
Ik rijd niet in de winter met de Lotus, maar als het koud is dan word het 30/35km en nooit vol open.
Motorfiets rijd ik langer warm.
cooldown : laatste 5km normaal rijden.
Met de Evo 6 (turbo ) destijds was het laatste 15km of 5 minuten na draaien.
Onder 3000 toeren is bijna onmogelijk met de R...maar pas als het boven 85 Graden is ga ik boven de 6000 rpm. Rustig rijden op het einde van het rijden doe ik niet vaak. Ben ik nu niet aardig genoeg voor het beestje?
Eerst en vooral moet je weten dat de meeste auto's enkel watertemperatuur hebben. Dus als je daar moet zitten wachten tot die boven de 95° is zal je niet veel genot hebben van je speelgoed. Op snelweg bijvoorbeeld is dit amper mogelijk.
Ik rijd rustig (= max half gas en max 4000RPM) tot het water rond de 83° is. Daarna kan dat inderdaad terug zakken want je thermostaat gaat open en de koeler begint te werken.
Wat afkoelen betreft doe ik dat vrij weinig, enkel de laatste 2 straten in de wijk ofzo omdat ik altijd geleerd heb dat het eigenlijk vooral de turbo is die dat nodig heeft maar aangezien mijn beestje high wordt van atmosferische lucht is dat niet echt nodig. Het idee is dat je verse en dus koudere olie rondpompt in je blok en je blok dus niet moet afkoelen met zwaar belastte hete olie. Maar dit duurt zeker geen 5km.
correct me if I'm wrong... (please don't )
"Lotus don't ask their customers what they might want, they ask what they can do without... And apparantly we can do without quite a lot." - J.C.
No my car is not disintegrating, it's making itself lighter and thus better...
dit is 100% correct,alleen bij een rover motor is opwarmen 3000 toeren de max,auto zonder turbo na laten lopen heeft helemaal geen nut is zelfs niet goed want de temperatuur loopt dan weer op
bij een turbo hoef je maar 30 seconden de motor na te laten lopen dan is het toerental van de schoepen weer op het normale niveau en hoeft de olie die door de turbo gaat niet meer te smeren en te koelen
bij je dagelijkse auto zet je toch ook de motor af na dat je op de bestemming bent en lotus maakt gebruik van gewone motoren waarom zou het dan anders moeten
den bob schreef:Eerst en vooral moet je weten dat de meeste auto's enkel watertemperatuur hebben. Dus als je daar moet zitten wachten tot die boven de 95° is zal je niet veel genot hebben van je speelgoed. Op snelweg bijvoorbeeld is dit amper mogelijk.
Ik rijd rustig (= max half gas en max 4000RPM) tot het water rond de 83° is. Daarna kan dat inderdaad terug zakken want je thermostaat gaat open en de koeler begint te werken.
Wat afkoelen betreft doe ik dat vrij weinig, enkel de laatste 2 straten in de wijk ofzo omdat ik altijd geleerd heb dat het eigenlijk vooral de turbo is die dat nodig heeft maar aangezien mijn beestje high wordt van atmosferische lucht is dat niet echt nodig. Het idee is dat je verse en dus koudere olie rondpompt in je blok en je blok dus niet moet afkoelen met zwaar belastte hete olie. Maar dit duurt zeker geen 5km.
correct me if I'm wrong... (please don't )
[size=150][color=#0040FF]lighter is better[/color][/size]